Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum - Classic Mustang Club Sweden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

289 med C 2V toppar

Featured Replies

Hur blir det med stötstänger och lyftare om jag gör en 289/Cleveland 2V toppar setup?

Finns det annars fina aftermarket alutoppar till 289:an från tex. Edelbrock?

Stötstänger och lyftare. Hur menar du?

351C toppar blir bökigt för då måste man byta kolvar.

Clevland och Winsor motorerna vinklar ventilerna annorlunda.

Edelbrock,Trickflow med flera är det man kör med. Kolla på deras hemsidor.

Bara bulta på och byta till nya stötstänger måste du göra eftersom de flesta eftermarknadstoppar använder "Guide plates" till stötstängerna.

Använder du en orginalstång på guideplates så finns risken att det skärs sönder.

Det måste vara härdade stötstänger.

Som Per säger så finns många bra alternativ när det gäller eftermarknadstoppar. Titta på det istället för att bygga om motorn.

Jag ser andra saker som kan bli lite problematiska om du tänker sätta på Clevelandtoppar, på ett 289 block. Bland annat så måste du göra om för vattenkanalerna, samt vilket insug ska du ha. Du får också lov att bygga headers som anpassas, eller använda 2V clevelandgrenrör som måste modifieras lite lätt.

Det är helt ok med cleveland toppar för flödet är mycket bra i 2V topparna. Det är snarare så att det blir så mycket pyssel med annat, så därför är aluminumtoppar ett bättre alternativ. Bara att bulta på.

• Author

Det är så att jag vet om ett par Cleveland 2V toppar som jag skulle få så otroligt billigt så därför funderar jag på det. Och insug och headers ska jag i vilket fall som göra egna så det är ingen fara. Kolvarna ska ochså vara andra så det är heller ingen fara. Och stötstängerna ska självklart vara härdade.

Vissa 289 block har väl vattenkanaler som enkelt borde gå att matcha med Cleveland toppar har jag för mig. Eller minns jag fel?

Det är ett tag sen jag skruvade ihop en sådan kombination men jag har för mig att det inte matchade riktigt med vattenkanalerna mellan block och toppar. Undrar om man inte fick plugga igen några hål, kommer inte ihåg riktigt....

Jag har själv en 302 med clevelandtoppar står i garaget och det är bra snurr i den motorn. Så jag avråder inte bygget utan det är bara att önska lycka till.

Följande text hittade jag i varje fall.

WINDSOR VS. CLEVELAND WATER PASSAGES

289/302/351W engines is a front cover and water exits the intake manifold face of the cylinder head through the intake manifold to the radiator. 351C/351M/400 engines do not use a front cover. The block is extended and covered with a flat stamping. Water exits the combustion face of the head and into the block, and then to the radiator. Windsor and Cleveland head physically interchange, but some modification is required to accommodate the differences in water passages.

Kul med nån som bygger en "riktig" Ford motor.

Tips: använd 4V grenrör om du får tag på det och "putsa"/porta i överkant på avgassidan.

Har sjäv -72 cleveland 2V block med 1,5 mm planade 4V HO toppar för att få mer komp(jag har "flata" original kolvar)kanske funkar det för dig också om du har bra originalkovar.

Sök på internet: 302 street boss

Lite länkar:

http://www.jason.fletcher.net/tech/tech.htm (borde finnas i länkarkivet om den inte redan finns där)

http://www.mustangandfords.com/techarti ... ndex1.html

http://www.mustangandfords.com/techarticles/30220/

Mvh.

Lasse S

Bra länkar som behandlar motorkombinationen. Det kanske finns eftermarknadsinsug idag som passar direkt på, men på min motor så sitter det ett 302 Bossinsug. Det verkar ju vara det som är aktuellt i artiklarna också.

Om du inte hittar något lämpligt insug och vill avstå att bygga själv, så vet jag att det finns ett till salu hos Rolands Mustang parts "Filipstad". Se under länksidan.