Jump to content

Framvagnstips, icke-racing?


Pelle H

Recommended Posts

Framvagnen på min 1970 Cab med 302/C4 och styrservo kan behöva lite mer omsorg, bilen är lite vinglig i högre fart, det knakar lite när man kör över gupp, dock inga gamla besiktningsanmärkningar.
Jag vill inte göra Shelbysänkningar eller andra racinglösningar utan bara för lugn körning.
Bilen har tvådelat 'exportbrace' i plåt samt standard swaybar (kan den vara 7/8"?), framvagnsinställning gjord för ett antal år sedan, däck är OK utan specifikt slitage, stötdämpare runt om är bytta.
Har ett ganska trångt garage utan lyftar.
 
-Vilka insatser bör jag göra i första hand?
T ex byte av gummibussningar, vilka är viktigast? Inte polyuretan,va?!
Annat?
 
Tacksam för råd&tips om vad jag ska prioritera och i vilken ordning 🙂
Link to comment
Share on other sites

Bilen kommer nästan oavsett vad du gör vara vinglig i högre fart.


Ford byggde in fel "Caster" vinkel i bärarmen....Typ bilvärdens sämsta!...Det blir lite bättre med Shelbysänkning men vingelkänslan är kvar p.g.a servostyrningen och den låga Caster vinkeln

Har bytt en massa olika varianter och det enda som verkligen funkade och gjorde bilen modern var att byta ut övre bärarm till Global West
Den har inbyggt allt det du önskar du får både negativ camber när du svänger och en massa Caster för landsvägsfart
Bilen går fantastiskt bra med detta men såklart väldigt dyrt! .....Onödigt för dig låter det som 🙂

Mitt råd bara gör en enkel originalrenovering om du kan leva med "lite" vingel.
Inget polyuretan tjafs utan kör gummi bara på allt

Knakandet kommer från övre bärarmen och fjädersätet som är slut....Det blir okej när du sätter nytt...Men även original låter rätt snart
Bilen kommer fortfarande vara vinglig för det går inte ställa framvagnen med hög castervinkel

På våra bilar är det inte lönt hålla på med enbart bussningar utan du köper bara kompletta bärarmar.

Köp inte från VP det är bara skräp!   Verkligen totalt uselt från Indien!

Bra fabrikat är MOOG som är tillverkare åt Ford så håller sig till pålitliga kulleder/bussningar

Jag köper allt sånt här från Rock Auto, Summit Racing eller Ebay
RockAuto är nog störst i USA

Summit Racing är trevligast och enklast handla ifrån... Blir det fel är dom väldigt hjälpsamma

Handla på Ebay är väldigt bra också och tryggt!

Så det du behöver är......

-Övre+under bärarm
-Fjädersäte
-Nya gummibussningar till reaktionsstagen
-Nytt gummi till krängningshämmare

Exportstagen är ett skämt på Mustang och bör bytas.....Du kan testa köpa detta som de flesta köper
https://www.summitracing.com/parts/sdk-c5zz16a052e

Nackdelen är att det sällan passar!   Ofta har tornen åkt ihop.  Finns andra som alltid passar så beror på din budget

Krängningshämmaren kan du ha kvar!
 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Per har rätt i allt utom: "Bilen kommer nästan oavsett vad du gör vara vinglig i högre fart. ", det går visst 😉

Riktigt bra stötdämpare typ Koni står högt på min lista.
Shelbymodifieringen är viktig då den påverkar geometrin i framvagnen.
Byt ut reaktionsstaget mot ett med länklager, dyrt, ja, men det är den enskilda komponent som har gjort mest för stabiliteten i framvagnen tycker jag.
Minst 4-5° caster, 1° camber och en liten gnutta toe-in

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Per Berglund said:

Styrservo är ju det som är sista problemet

Helt rätt, originalservot kommer att vara en svag länk, men att få till det så att bilen är stabil i 120-130 km/h ska ju inte vara omöjligt.
Jag har en Borgeson servosnäcka och min bil är helt stabil i ännu högre hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...