Pelle H Posted August 2, 2022 Report Posted August 2, 2022 Framvagnen på min 1970 Cab med 302/C4 och styrservo kan behöva lite mer omsorg, bilen är lite vinglig i högre fart, det knakar lite när man kör över gupp, dock inga gamla besiktningsanmärkningar. Jag vill inte göra Shelbysänkningar eller andra racinglösningar utan bara för lugn körning. Bilen har tvådelat 'exportbrace' i plåt samt standard swaybar (kan den vara 7/8"?), framvagnsinställning gjord för ett antal år sedan, däck är OK utan specifikt slitage, stötdämpare runt om är bytta. Har ett ganska trångt garage utan lyftar. -Vilka insatser bör jag göra i första hand? T ex byte av gummibussningar, vilka är viktigast? Inte polyuretan,va?! Annat? Tacksam för råd&tips om vad jag ska prioritera och i vilken ordning Quote
Per Berglund Posted August 2, 2022 Report Posted August 2, 2022 (edited) Bilen kommer nästan oavsett vad du gör vara vinglig i högre fart. Ford byggde in fel "Caster" vinkel i bärarmen....Typ bilvärdens sämsta!...Det blir lite bättre med Shelbysänkning men vingelkänslan är kvar p.g.a servostyrningen och den låga Caster vinkeln Har bytt en massa olika varianter och det enda som verkligen funkade och gjorde bilen modern var att byta ut övre bärarm till Global West Den har inbyggt allt det du önskar du får både negativ camber när du svänger och en massa Caster för landsvägsfart Bilen går fantastiskt bra med detta men såklart väldigt dyrt! .....Onödigt för dig låter det som Mitt råd bara gör en enkel originalrenovering om du kan leva med "lite" vingel. Inget polyuretan tjafs utan kör gummi bara på allt Knakandet kommer från övre bärarmen och fjädersätet som är slut....Det blir okej när du sätter nytt...Men även original låter rätt snart Bilen kommer fortfarande vara vinglig för det går inte ställa framvagnen med hög castervinkel På våra bilar är det inte lönt hålla på med enbart bussningar utan du köper bara kompletta bärarmar. Köp inte från VP det är bara skräp! Verkligen totalt uselt från Indien! Bra fabrikat är MOOG som är tillverkare åt Ford så håller sig till pålitliga kulleder/bussningar Jag köper allt sånt här från Rock Auto, Summit Racing eller Ebay RockAuto är nog störst i USA Summit Racing är trevligast och enklast handla ifrån... Blir det fel är dom väldigt hjälpsamma Handla på Ebay är väldigt bra också och tryggt! Så det du behöver är...... -Övre+under bärarm -Fjädersäte -Nya gummibussningar till reaktionsstagen -Nytt gummi till krängningshämmare Exportstagen är ett skämt på Mustang och bör bytas.....Du kan testa köpa detta som de flesta köper https://www.summitracing.com/parts/sdk-c5zz16a052e Nackdelen är att det sällan passar! Ofta har tornen åkt ihop. Finns andra som alltid passar så beror på din budget Krängningshämmaren kan du ha kvar! Edited August 2, 2022 by Per Berglund Quote
JanneJ Posted August 2, 2022 Report Posted August 2, 2022 Per har rätt i allt utom: "Bilen kommer nästan oavsett vad du gör vara vinglig i högre fart. ", det går visst Riktigt bra stötdämpare typ Koni står högt på min lista. Shelbymodifieringen är viktig då den påverkar geometrin i framvagnen. Byt ut reaktionsstaget mot ett med länklager, dyrt, ja, men det är den enskilda komponent som har gjort mest för stabiliteten i framvagnen tycker jag. Minst 4-5° caster, 1° camber och en liten gnutta toe-in Quote
Pelle H Posted August 2, 2022 Author Report Posted August 2, 2022 Tack för tips! Vad menas med 'reaktionsstag', och vad är den engelska benämningen så jag kan orientera mig? Quote
Per Berglund Posted August 2, 2022 Report Posted August 2, 2022 1 timme sedan, JanneJ said: Per har rätt i allt utom: "Bilen kommer nästan oavsett vad du gör vara vinglig i högre fart. ", det går visst Styrservo är ju det som är sista problemet Quote
JanneJ Posted August 3, 2022 Report Posted August 3, 2022 10 timmar sedan, Pelle H said: Tack för tips! Vad menas med 'reaktionsstag', och vad är den engelska benämningen så jag kan orientera mig? Strut rod, typ det här: https://opentrackerracing.com/product/adjustable-strut-rods-1968-1973/ Quote
JanneJ Posted August 3, 2022 Report Posted August 3, 2022 9 timmar sedan, Per Berglund said: Styrservo är ju det som är sista problemet Helt rätt, originalservot kommer att vara en svag länk, men att få till det så att bilen är stabil i 120-130 km/h ska ju inte vara omöjligt. Jag har en Borgeson servosnäcka och min bil är helt stabil i ännu högre hastigheter. Quote
JohnRB Posted August 3, 2022 Report Posted August 3, 2022 Anvend inte poly på orginal strut rods!!!! Dom går av og då går det snett åt h€%#&€….. Ni har ju inte en race bil heller! Googla lite om det. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.