LupusRex March 30, 2005 Report March 30, 2005 Jag var ner till garaget och tittade till Mustangen häromdagen, och passade på att ta lite bilder.Väl hemma, så kollade jag igenom och upptäckte att exportstagen som sitter i min inte alls liknar dom som man ser i katalogerna eller på andra bilder.Är det nåt hemmabygge eller ett halvfabrikat, eller vad är det för nåt?Det är lite dammigt, jag vet.. men hon ska få komma hem snart. Citera
dacke March 30, 2005 Report March 30, 2005 Dom som sitter i din bil är orginal stagen.....Dom var ju i två delar...Det "nya" staget är väl i en del.....Ska väl vara lite starkare.. Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 30, 2005 Report March 30, 2005 Hej.Dessa stag är endast förstärkningstag och är alltidoriginal på alla Mustanger, det som kallas förexportstag är en hel enhet och var egentligen bara monterade på Mustanger för export DSO 90-99. Svenska myndigheter hade ganska hårda krav redan då på div utrustning som tex bromsar mm. Exportstaget var egentligen en bonus i detta säkerhets-tänkande. Man monterade faktiskt detta exportstag i ett annat syfteoch det var för att bilarna skulle kunna lyftas på båtarmed kran karossen blev med detta stag lite styvare ochklarade lyften upp på båten bättre. :wink: Citera
JH March 30, 2005 Report March 30, 2005 Det stämmer att det är orginalstagen. Om du vill skaffa ett exportstag så testa att annonsera efter ett orginalexportstag först, de är betydligt kraftiga än de reprostag som nytillverkas. Det finns två varianter av exportstag, och det skiljer i bakant på bultdelningen där du fäster mot torpeden. Det brukar också sitta en vinkelförstärkning mot torpeddelen på de bilar som orginalutrustades med exportstag. De är också fästade direkt i stötdämpartornen med tre bultar istället för två. Citera
Arjan April 21, 2005 Report April 21, 2005 Det stämmer att det är orginalstagen. Om du vill skaffa ett exportstag så testa att annonsera efter ett orginalexportstag först, de är betydligt kraftiga än de reprostag som nytillverkas. Det finns två varianter av exportstag, och det skiljer i bakant på bultdelningen där du fäster mot torpeden. Det brukar också sitta en vinkelförstärkning mot torpeddelen på de bilar som orginalutrustades med exportstag. De är också fästade direkt i stötdämpartornen med tre bultar istället för två.Är det lätt at får tag i en original? Jag kan tänka mig att det är lättare här än i USA, eftersom alla svenska Mustanger var originalutrustade med den, och i USA bara Shelby Mustanger. Åt andra sidan såldes ändå några tusen Shelby Mustanger och kanske inte lika många svenska Mustanger? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.