Jump to content

Recommended Posts

Jag var ner till garaget och tittade till Mustangen häromdagen, och passade på att ta lite bilder.

Väl hemma, så kollade jag igenom och upptäckte att exportstagen som sitter i min inte alls liknar dom som man ser i katalogerna eller på andra bilder.

Är det nåt hemmabygge eller ett halvfabrikat, eller vad är det för nåt?

Det är lite dammigt, jag vet.. men hon ska få komma hem snart.

Hej.

Dessa stag är endast förstärkningstag och är alltid

original på alla Mustanger, det som kallas för

exportstag är en hel enhet och var egentligen bara

monterade på Mustanger för export DSO 90-99. :roll:

Svenska myndigheter hade ganska hårda krav redan

då på div utrustning som tex bromsar mm. :?

Exportstaget var egentligen en bonus i detta säkerhets-

tänkande. :shock:

Man monterade faktiskt detta exportstag i ett annat syfte

och det var för att bilarna skulle kunna lyftas på båtar

med kran karossen blev med detta stag lite styvare och

klarade lyften upp på båten bättre. :wink:

Det stämmer att det är orginalstagen.

Om du vill skaffa ett exportstag så testa att annonsera efter ett orginalexportstag först, de är betydligt kraftiga än de reprostag som nytillverkas. Det finns två varianter av exportstag, och det skiljer i bakant på bultdelningen där du fäster mot torpeden. Det brukar också sitta en vinkelförstärkning mot torpeddelen på de bilar som orginalutrustades med exportstag. De är också fästade direkt i stötdämpartornen med tre bultar istället för två.

• 4 weeks later...
Det stämmer att det är orginalstagen.

Om du vill skaffa ett exportstag så testa att annonsera efter ett orginalexportstag först, de är betydligt kraftiga än de reprostag som nytillverkas. Det finns två varianter av exportstag, och det skiljer i bakant på bultdelningen där du fäster mot torpeden. Det brukar också sitta en vinkelförstärkning mot torpeddelen på de bilar som orginalutrustades med exportstag. De är också fästade direkt i stötdämpartornen med tre bultar istället för två.

Är det lätt at får tag i en original? Jag kan tänka mig att det är lättare här än i USA, eftersom alla svenska Mustanger var originalutrustade med den, och i USA bara Shelby Mustanger. Åt andra sidan såldes ändå några tusen Shelby Mustanger och kanske inte lika många svenska Mustanger?