Jump to content

Bränsleslukare !


jödde

Recommended Posts

Min musse fick en NY förgasare ,Edelbrock 500 , men det går åt mycket bränsle, 2 liter milen vid lugn körning

Tips om hur jag kan få ner förbrukningen ? på denna eller ska jag försöka få tag på en original Autolite 450,

och kommer det att hjälpa?  Om dagens priser ligger kvar nästa sommar blir det inte mycket kört !

Tacksam för svar !

Link to comment
Share on other sites

Du måste justera in förgasaren och tändning.

Det gör man bäst på ”rullande landsväg” så leta upp firma som har det i din närhet.
Helt omöjligt göra själv och det slutar bara med gissningar och de hittar felkällor.
Blir en helt annan bil korrekt utfört och väl värt det.

Edelbrock 500 inga problem alls få gå snålt.

Byta till Autolite 4100 blir självklar lika bra men troligen måste du plöja ner en hel del pengar i det.

Förbrukning är ju inte bara förgasare utan är motorn lite småtrim så går det snabbt år en massa soppa extra

Likaså har bilen automatlåda så kan det vara dags renovera turbinen. Det är en slitdel som allt annat och med åren tappar de effektivitet.
Är det lite högre stall på turbin så går det mycket sås åt redan där.

Jag skulle satsa på rullande justering först så får du status på allt

Link to comment
Share on other sites

On 2022-10-10 at 11:49, Tungelsta HT-67 said:

Borde inte tändstiften vara en bra källa att kolla förbränningen (fet eller mager bränsleblandning)

Att byta till brytarlöst borde vara ett sätt att effektivisera förbränningen + ställa tändningen rätt .

Yes tändstift går tolka och hamna rätt nära men med dagens fina bensin är det inte lika som förr.
Dagens tillsatser och etanol håller stiften renare och skvallrar inte lika tydligt. 
Fortfarande är det en mer ögonblicksbild och även om du prickar in luft bränsle blandningen så har du forfarande inte koll på motorns effektiviteten över registret.
Men självklart ser man ju fortfarande på stift om det är fett eller inte.

På rullande landsväg får du ut betydligt mer genomsnitts effekt och ökar den så betyder det att man inte behöver trycka ner gaspedalen lika mycket och därmed lägre förbrukning.
Där får du exakt värde på tändkurva vilket man inte kan få manuellt….Antar här att motorn är modifierad!

Brytarlöst gör ingenting jämfört med mekaniska brytare i korrekt skick.
Det enda det gör är tillförlitlighet.
Verkligheten är ju att oftast är den mekaniska fördelaren är sliten och mekaniska brytare är det få som klarar ställa in. Mekaniska brytare går endast justera med kamvinkelmätning.
Bladmått är bara tur hur det blir.  Har jag själv erfarit med egen mätare och jämfört med bladmått inställning. Stor skillnad så på grund av det ger ju brytarlöst bättre effektivitet.
Så absolut brytarlöst är mycket bättre för gör det själv.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...