Jump to content

Kolvar 289


lars66

Recommended Posts

Är på väg att byta kolvar och ringar på min -66 a .Beställde nya delar på VP autoparts men blev lite fundersam på toppen på dom nya kolvarna. Förjupningarna för ventiler är ganska mycket djupare på dom nya.Det borde väl sänka kompressionen en del?Dom gamla kolvarna är överdim.0.30 Borrad nån gång på 80-talet tror jag.Dom nya är Sealed Power som ska passa alla 289 från -64. Någon som råkat ut för detta eller känner till orsaken.

20221111_154042.jpg

20221111_154306.jpg

Link to comment
Share on other sites

Varför ska du byta dom äldre? 

Ja de nya du köpt var osedvanligt djupa urtag på!
De äldre mycket bättre!!

Helst ska man ha kolvar där uttagen är bara på ena sidan när man ändå bygger.
Exempelvis på detta sätt.  Det gör mycket mer än vad man tror!   Man vill ha all kompression man kan hitta

139446693_ScreenShot11-13-22at12_53PM.thumb.JPG.65af92f162d62bfd51657b80c283b2ad.JPG

 

Annars som sagt använd de gamla om se ser bra ut bara viktigt kolla så spåret där ringarna sitter inte blivit större

Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, lars66 said:

Kolvringsspåret håller inte måtten.För stort glapp.

Ja det är det som brukar vara problemet.

Mitt råd absolut ångra kolvarna till VP och köp kvalitet när man ändå gör sådan stort ingrepp.
Du bör ju även göra en dynamisk balansering på allt då vill man ju även få ut bästa resultat

Link to comment
Share on other sites

Har läst / sett info om kolvar med 1 mm kolvringar (1:a / 2:a ringar)

Detta spar mycket friktionsförluster + motortemp blir bättre .

Har än så länge enbart hittat dessa https://www.us.mahle.com/media/usa/motorsports/sbf-flat-top-2020-web.pdf

https://www.us.mahle.com/en/motorsports/powerpak-pistons/small-block-ford-powerpak-and-powerpak-piston-kits.jsp

Smidda kolvar dock .

Flat top kolvar är det bästa att använda för att få till rätt flöde av gaser i förbränningen .

Förbränningsutrymmet i toppen måste dock ha ett litet typ njurformat utseende också .

Quench heter det på Amerikanska

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Gå ner till 1mm ringar skulle jag inte våga av rent hållbarhetsmässiga själ.
Tunnare 1.6mm är i princip standard idag förutom på Kina kolvar och jag vet att bara det att gå från 2mm som är ungefär original till 1.6mmger bara några Hk i skillnad.
Motor som går kallare är bara det värt mycket men inte ner till 1mm

Så helt klart skulle jag undvika 2mm!

Jag kör dessa i min nuvarande rova
https://dssracing.com/DSS-racing-FX-series-piston-specs.htm

Link to comment
Share on other sites

Har kollat Ben Alameda Racing + Richerd Holdener + Gunpowder & Gasolin + David Vizard Performance

på Youtube 😀

Nya bilmotorer kör med 1 mm ringar , detta för att minska friktionsförluster .

Ben Alameda föreslår att skippa 2 ringen (oljeskrapring) vet dock ej hur klokt detta är för en gatbil / långfärdsbil .

Men enligt honom inga problem med friska lopp / kolvringar .

Gunpowder & Gasolin hade en Ford stroker projektmotor med 500 hk som de körde 1 mm ringar .

 

Måste också inflika att smidda kolvar slamrar mer vid kall motor .

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Yes Richard och alla dom är bara ”raceputtar” och är bara ute efter siffror och bryr sig inte om tillförlittlighet.
Skulle det vara en vinning i det som fungerar skulle OEM göra det också men högst ovanligt. Sett premium maskiner typ BMW har ner till 1.2mm…..Och som bekant har de jätte stora problem med repiga cylindrar 

Smidda kolvar slamrar inte längre….Det var förr de gjorde det men numera har man legeringar som gör man kan hålla snävare toleranser.
Mindre nogräknade tillverkare typ Kina kanske fortfarande pressar Cola burkar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...