Jump to content

Ventiljustering


JEC

Recommended Posts

 

Har läst det mesta som skrivits om Ventiljustering, men har en 302 av årsmodell 1971 som suttit i en Ford Torino. 
Skall man just enl metod känna att man kan vrida stötst sedan ansätta muttern ett varv eller Oscarssons mod skruva muttern i botten?

 

 

DAA7B3E7-019A-4460-8B93-B2F38F4C05B3.jpeg

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Det är inte lyftaren som ska dras i botten, utan vipparmen/ muttern !

Men dom topparna som är på bilden är inte 71. Utan tidigare före side rail vipporna. 

Dom ska som sagt dras till o-spel sedan förspännas ca 1/4 - 3/4 varv.

( om du tittar noga så skall du kunna se årtalet på topparna )

Casting numbers 65 heads | Vintage Mustang Forums (vintage-mustang.com)

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

På 302 finns två varianter. 
Den ena varianten justerar man som du säger. Den andra där är den gängade delen klenare än delen under vippan. 
Jag tycker att det ser ut att vara samma diameter. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...