pWn April 12, 2023 Report April 12, 2023 Jag har lagt märke till att batteriet på min mustang GT -95 drar ur av sig självt. Står bilen en vecka eller mer är där knappt någon kraft kvar i batteriet, utan det måste underhållsladdas om bilen inte används. Varför då? Där är alltså något i bilen som drar ström, men frågan är vad. Uppe i mitten vid vindrutan sitter det en röd ljusdiod som blinkar till ingen nytta. Det finns inget larm i bilen, så den verkar helt meningslös. Kan det vara den som sakta tömmer batteriet? Citera
Mustangmike April 12, 2023 Report April 12, 2023 Är batteriet fräsch? Gamla dåliga batterier beter sig så. Vet inte om du har imobiliser på 95a som gör att datorn är igång och vakar men håller ju några månader på ett fräsch batteri på en Gen 5 iallafall. Annars kan det va ljudanläggningen som spökar. Förmodar du har koll på lampor i tak och baklucka/motorrum. Citera
pWn April 12, 2023 Author Report April 12, 2023 13 timmar sedan, Mustangmike said: Är batteriet fräsch? Gamla dåliga batterier beter sig så. Vet inte om du har imobiliser på 95a som gör att datorn är igång och vakar men håller ju några månader på ett fräsch batteri på en Gen 5 iallafall. Annars kan det va ljudanläggningen som spökar. Förmodar du har koll på lampor i tak och baklucka/motorrum. Relativt nytt batteri från förra året. Har ingen imobilizer heller. Har en vanlig Keenwood stereo, men den är ju helt släckt när nyckeln är ur. Inga andra lampor som spökar förutom den vid vindrutan som alltid blinkar. Någon som vet vad den gör för nytta? Citera
Corvette April 13, 2023 Report April 13, 2023 Koppla in en multimeter och ryck säkring för säkring tills det blir noll Citera
mrv8 18 Mars Report 18 Mars (redigerad) För länge sen pratades det om att en del av dessa bilar kunde dra ur batteriet om man inte manuellt stängde av radion innan man stängde av bilen. Vågar dock inte säga om det är ett tips som fungerar. Men kanske ett enkelt prova. För övrigt håller jag med Peter ovan om den idéen att felsöka med amperemätare inkopplad och se den faktiska förbrukningen vad den ligger på när bilen är i viloläge. Lampan i motorrummet och bagageluckan kan man ju med kolla dom verkligen släcks som första koll. Hoppas det är okej länka till en video på youtube. enklare än försöka förklara det i text. Detta är ett väldigt användbart sätt mäta vad som drar ström. Tack Grufman för du lagt up denna video. Ändrade %s av %s (%s) Citera
pWn 18 Mars Author Report 18 Mars Tack för tipset! Tar snart ut och ställer på bilen. Då ska jag kolla. Citera
kent.andersson_Mustang99 28 November Report 28 November Hej! Jag har en Mustang 99a och boven är nästan alltid vredet till instrumentbelysningen se till att den är ordentligt avstängd vrid tills det tar stopp. Då är ström förbrukningen ca 140mA vilket är för högt ändå när bilen inte används. Det resulterar till att om bilen står 1 månad med ett gammalt batteri så går den inte starta. Ett huvudrelä till bilens förbrukare kopplat till nyckeln löser problemet men inte så lätt att fixa själv , en enkel brytare på polerna till batteriet är den enklaste lösningen eftersom denna modell inte bryr som om man bryter strömmen alltså du får inga felkoder. Hoppas mitt svar ger något , tänkte gå med i klubben idag. //Kent Citera
pWn 28 November Author Report 28 November 2 timmar sedan, kent.andersson_Mustang99 said: Hej! Jag har en Mustang 99a och boven är nästan alltid vredet till instrumentbelysningen se till att den är ordentligt avstängd vrid tills det tar stopp. Då är ström förbrukningen ca 140mA vilket är för högt ändå när bilen inte används. Det resulterar till att om bilen står 1 månad med ett gammalt batteri så går den inte starta. Ett huvudrelä till bilens förbrukare kopplat till nyckeln löser problemet men inte så lätt att fixa själv , en enkel brytare på polerna till batteriet är den enklaste lösningen eftersom denna modell inte bryr som om man bryter strömmen alltså du får inga felkoder. Hoppas mitt svar ger något , tänkte gå med i klubben idag. //Kent Jag kopplade in multimetern mellan batteriets pluspol och dess kabel. Sedan drog jag ur säkringarna en efter en. Den som hade med radion och bagagerumsbelysningen att göra sänkte spänningen rejält när den drogs ur. Samma sak när jag tog bort lampan i bagageutrymmet. Så nu kör jag utan. Antar att den aldrig släcktes. Får kolla upp det i vår. En annan sak, det räcker med att koppla ur kabeln till pluspolen när bilen ställs in för vintern. Då kan ingen ström gå någonstans. //Mats Citera
66ahenke 28 November Report 28 November nope alltid minus polen som ska tas bort så kan man alldrig råka kortslutta något Citera
pWn 28 November Author Report 28 November Nope, så gör inte jag. Vad skulle kortslutas om ingen ström kan flyta från batteriet? Citera
kent.andersson_Mustang99 28 November Report 28 November Tur att cabben inte har belysning i skuffen Citera
66ahenke 28 November Report 28 November 4 timmar sedan, pWn said: Nope, så gör inte jag. Vad skulle kortslutas om ingen ström kan flyta från batteriet? När du tar bort batteriet ska klämman först kopplas bort från minuspolen, och därefter pluspolen. När du monterar ett nytt startbatteri måste du göra processen på andra hållet: koppla först pluspolen till ledningssystemet och koppla därefter klämman till minuspolen och sätt fast den ordentligt det sen gammalt at ALLTID TA BORT MINUS FÖRST prova googla på det så ska du se, det ren säkerhet jag har jobbat med klargöring av nya bilar, o fan ta den som tog plus i stället för minus. det blev ett jävla liv om nån chef upptäckte det Citera
pWn 28 November Author Report 28 November (redigerad) Jag vet att det rekommenderas. Plockar jag loss ett batteri så gör jag så. MEN, rent tekniskt kan ingenting dra ström om inte pluskabeln är inkopplad. Du får förklara hur något kan kortslutas i en bil när det inte kommer någon plusspänning från batteriet. Vad skulle kunna kortslutas då, och hur skulle det gå till? Det är ett säkert sätt att säkerställa att inget kan tömma batteriet på kräm över vintern. Ändrade %s av %s (%s) Citera
66ahenke 28 November Report 28 November (redigerad) 12 minuter sedan, pWn said: Jag vet att det rekommenderas. Plockar jag loss ett batteri så gör jag så. MEN, rent tekniskt kan ingenting dra ström om inte pluskabeln är inkopplad. Du får förklara hur något kan kortslutas i en bil när det inte kommer någon plusspänning från batteriet. Vad skulle kunna kortslutas då, och hur skulle det gå till? Det är ett säkert sätt att säkerställa att inget kan tömma batteriet på kräm över vintern. Minus tas bort först och återmonteras sist. Det görs helt enkelt för att man inte skall kunna kortsluta plus mot jord med verktyget man använder. det var bara i ren väl mening jag sa det, du får ju göra som du vil Ändrade %s av %s (%s) Citera
pWn 28 November Author Report 28 November Tack för tipset, 66ahenke. Tror vi pratar förbi varandra lite. Jag pratar vinterförvaring, du pratar montering och bortmontering av batteri. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.