Jump to content

Featured Replies

comment_181532

Jag har lagt mÀrke till att batteriet pÄ min mustang GT -95 drar ur av sig sjÀlvt. StÄr bilen en vecka eller mer Àr dÀr knappt nÄgon kraft kvar i batteriet, utan det mÄste underhÄllsladdas om bilen inte anvÀnds. Varför dÄ?

DÀr Àr alltsÄ nÄgot i bilen som drar ström, men frÄgan Àr vad. Uppe i mitten vid vindrutan sitter det en röd ljusdiod som blinkar till ingen nytta. Det finns inget larm i bilen, sÄ den verkar helt meningslös. Kan det vara den som sakta tömmer batteriet?

comment_181533

Är batteriet frĂ€sch? Gamla dĂ„liga batterier beter sig sĂ„. Vet inte om du har imobiliser pĂ„ 95a som gör att datorn Ă€r igĂ„ng och vakar men hĂ„ller ju nĂ„gra mĂ„nader pĂ„ ett frĂ€sch batteri pĂ„ en Gen 5 iallafall. Annars kan det va ljudanlĂ€ggningen som spökar. Förmodar du har koll pĂ„ lampor i tak och baklucka/motorrum.

• Author
comment_181537
13 timmar sedan, Mustangmike said:

Är batteriet frĂ€sch? Gamla dĂ„liga batterier beter sig sĂ„. Vet inte om du har imobiliser pĂ„ 95a som gör att datorn Ă€r igĂ„ng och vakar men hĂ„ller ju nĂ„gra mĂ„nader pĂ„ ett frĂ€sch batteri pĂ„ en Gen 5 iallafall. Annars kan det va ljudanlĂ€ggningen som spökar. Förmodar du har koll pĂ„ lampor i tak och baklucka/motorrum.

Relativt nytt batteri frÄn förra Äret. Har ingen imobilizer heller. Har en vanlig Keenwood stereo, men den Àr ju helt slÀckt nÀr nyckeln Àr ur. Inga andra lampor som spökar förutom den vid vindrutan som alltid blinkar.

NÄgon som vet vad den gör för nytta?

• 11 months later...
comment_183216

För lÀnge sen pratades det om att en del av dessa bilar kunde dra ur batteriet om man inte manuellt stÀngde av radion innan man stÀngde av bilen. VÄgar dock inte sÀga om det Àr ett tips som fungerar. Men kanske ett enkelt prova.

För övrigt hÄller jag med Peter ovan om den idéen att felsöka med amperemÀtare inkopplad och se den faktiska förbrukningen vad den ligger pÄ nÀr bilen Àr i vilolÀge. Lampan i motorrummet och bagageluckan kan man ju med kolla dom verkligen slÀcks som första koll.

Hoppas det Àr okej lÀnka till en video pÄ youtube. enklare Àn försöka förklara det i text. Detta Àr ett vÀldigt anvÀndbart sÀtt mÀta vad som drar ström. Tack Grufman för du lagt up denna video.

Ändrade %s av %s (%s)

• 8 months later...
comment_185663

Hej! Jag har en Mustang 99a och boven Àr nÀstan alltid vredet till instrumentbelysningen se till att den Àr ordentligt avstÀngd vrid tills det tar stopp.

DÄ Àr ström förbrukningen ca 140mA vilket Àr för högt ÀndÄ nÀr bilen inte anvÀnds. Det resulterar till att om bilen stÄr 1 mÄnad med ett gammalt batteri sÄ gÄr den inte starta.

Ett huvudrelÀ till bilens förbrukare kopplat till nyckeln löser problemet men inte sÄ lÀtt att fixa sjÀlv , en enkel brytare pÄ polerna till batteriet Àr den enklaste lösningen eftersom denna modell inte bryr som om man bryter strömmen alltsÄ du fÄr inga felkoder.

Hoppas mitt svar ger nÄgot , tÀnkte gÄ med i klubben idag.

//Kent

• Author
comment_185667
2 timmar sedan, kent.andersson_Mustang99 said:

Hej! Jag har en Mustang 99a och boven Àr nÀstan alltid vredet till instrumentbelysningen se till att den Àr ordentligt avstÀngd vrid tills det tar stopp.

DÄ Àr ström förbrukningen ca 140mA vilket Àr för högt ÀndÄ nÀr bilen inte anvÀnds. Det resulterar till att om bilen stÄr 1 mÄnad med ett gammalt batteri sÄ gÄr den inte starta.

Ett huvudrelÀ till bilens förbrukare kopplat till nyckeln löser problemet men inte sÄ lÀtt att fixa sjÀlv , en enkel brytare pÄ polerna till batteriet Àr den enklaste lösningen eftersom denna modell inte bryr som om man bryter strömmen alltsÄ du fÄr inga felkoder.

Hoppas mitt svar ger nÄgot , tÀnkte gÄ med i klubben idag.

//Kent

Jag kopplade in multimetern mellan batteriets pluspol och dess kabel. Sedan drog jag ur sÀkringarna en efter en. Den som hade med radion och bagagerumsbelysningen att göra sÀnkte spÀnningen rejÀlt nÀr den drogs ur. Samma sak nÀr jag tog bort lampan i bagageutrymmet. SÄ nu kör jag utan. Antar att den aldrig slÀcktes. FÄr kolla upp det i vÄr.

En annan sak, det rÀcker med att koppla ur kabeln till pluspolen nÀr bilen stÀlls in för vintern. DÄ kan ingen ström gÄ nÄgonstans.

//Mats

comment_185677
4 timmar sedan, pWn said:

Nope, sÄ gör inte jag. Vad skulle kortslutas om ingen ström kan flyta frÄn batteriet?

NÀr du tar bort batteriet ska klÀmman först kopplas bort frÄn minuspolen, och dÀrefter pluspolen. NÀr du monterar ett nytt startbatteri mÄste du göra processen pÄ andra hÄllet: koppla först pluspolen till ledningssystemet och koppla dÀrefter klÀmman till minuspolen och sÀtt fast den ordentligt

det sen gammalt at ALLTID TA BORT MINUS FÖRST

prova googla pÄ det sÄ ska du se, det ren sÀkerhet

jag har jobbat med klargöring av nya bilar, o  fan ta den som tog plus i stÀllet för minus.

det blev ett jÀvla liv om nÄn chef upptÀckte det

• Author
comment_185679

Jag vet att det rekommenderas. Plockar jag loss ett batteri sÄ gör jag sÄ.

MEN, rent tekniskt kan ingenting dra ström om inte pluskabeln Àr inkopplad. Du fÄr förklara hur nÄgot kan kortslutas i en bil nÀr det inte kommer nÄgon plusspÀnning frÄn batteriet. Vad skulle kunna kortslutas dÄ, och hur skulle det gÄ till? Det Àr  ett sÀkert sÀtt att sÀkerstÀlla att inget kan tömma batteriet pÄ krÀm över vintern.

Ändrade %s av %s (%s)

comment_185680
12 minuter sedan, pWn said:

Jag vet att det rekommenderas. Plockar jag loss ett batteri sÄ gör jag sÄ.

MEN, rent tekniskt kan ingenting dra ström om inte pluskabeln Àr inkopplad. Du fÄr förklara hur nÄgot kan kortslutas i en bil nÀr det inte kommer nÄgon plusspÀnning frÄn batteriet. Vad skulle kunna kortslutas dÄ, och hur skulle det gÄ till? Det Àr  ett sÀkert sÀtt att sÀkerstÀlla att inget kan tömma batteriet pÄ krÀm över vintern.

Minus tas bort först och Ätermonteras sist. Det görs helt enkelt för att man inte skall kunna kortsluta plus mot jord med verktyget  man anvÀnder.

det var bara i ren vÀl mening jag sa det, du fÄr ju göra som du vil

Ändrade %s av %s (%s)