Jump to content

Lambda problem


Mattias cmc 1746

Recommended Posts

Besiktigade precis -94:an och fick att lambda värdet var för högt (1,36 och max är 1,09) men det skumma är att alla andra värden var jätte bra! Så det borde ju inte vara några problem med kattarna, trodde inte han på besiktningen iallafall. Så vad kan det vara som orsakar detta? kan väl kanske vara lambda sonden som är kass men vad kan det vara annars om det inte är den? Ska åka iväg till en firma imorrn tänkte jag och felsöka om det går, men tänkte bara först höra här om det är någon som kankse råkat ut för detta :?

Link to comment
Share on other sites

Hade ett liknande problem med en ford escort ,besikningsmannen sa detsamma att katten nog va hel o lambdan va dålig men se det va inte så, tog av katten och den va rensad på sitt innehåll:-

så ett tips är ta av kattarna o kolla så de är hela först:-

Link to comment
Share on other sites

Gör en service, byt olja, filter och stift. Det kan göra skillnaden, speciellt som bilen förmodligen stått stilla hela vintern. Dessutom, se till att bilen är ordentligt varm när testerna görs, har du stått utanför och väntat tillräckligt länge och bara rullar in för att göra testerna så går bilen i closed loop (chokeläge), och ger därför ett felaktigt värde.

K-sprit eller metanol funkar åxå, men kan skada på O2-sensorer och kattar ifall du har oflyt.

mvh

jocke

Link to comment
Share on other sites

Stifft är precis bytt, och filtret har ja gblåst rent, olja kanske man skulle kunna byta ioförsig. Hade kört en del innan besiktningen så motor borde varit uppe i arbetstemp. Men jag får se vad dom säger om jag lyckas lämna in den på felsökning idag kanske...

Link to comment
Share on other sites

hög lambda brukar gå åtgärda med lite gammalt hedligt härdande...

nybytt olja + oljefilter är inte heller en dum ide...

och en sak till hoppas du inte åker på samma soppa som när du ställde in bilen... isf kör tanken ganska tom och tanka... gör underverk.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Åkte in och skulle kolla bilen på en verkstad, men fick tid nästa tisdag, han trodde det kunde vara nån vakum slang eller nått, men vi får väll se. Fasen 725kr i timmen kommer det kosta :evil: Hoppas det går fort att hitta felet :)

Har tankat 4, 5 gånger sen jag tog ut den så det borde nog inte vara kvar nått av den gamla soppan :wink:

Link to comment
Share on other sites

Slängde ut 780 spänn på felsökning idag där dom kollade allt typ, men kunde ändå inte förstå varför det är så högt lambda värde, så dom sa att jag skulle försöka få tag på nån firma där man kunde koppla in datorn i bilen, så jag ringde Jernbergs i gbg där dom snabbt konstaterade att det sitter en luftpump i motorn och därför ska besiktningen inte mäta lambda värdet. :evil:

Så då åkte jag till besiktingen och dom gordkände felet med med det samma! Så det var 780:- åt ingenting...

Så nu vet ni ifall ni får samma problem!

Link to comment
Share on other sites

Det var underligt att luftpumpen påverkar besiktningens förfarande, det brukar alltid vara så att man måste anpassa sig till deras regler :evil:

Jag är glad för din skull att du fick igenom bilen! Ha en trevlig sommar, och kör försiktigt!

mvh

Jocke, som skickade sin luftpump "söderut" för läääänge sedan!

Link to comment
Share on other sites

Jag anser generellt att man inte ska behöva upplysa dem om ett skit!

Eftersom de står i en monopolsituation, och vi bilägare är helt i deras makt, så borde de veta vad som krävs. Jag fick upplysa dem om att man inte kunde köra min Explorer på bromsrullar, då de har fördelningslåda för 4-hjulsdriften. Detta borde de veta. De rasade min fars MB 300TD motor vid avgastesterna, men tog inget som helst ansvar för detta då den faktiskt inte la av inne hos dem. (den gick ytterligare 20 km, ett lager hade snurrat på veven) Bara en sån grej gör att jag inte litar ett skit på dem och deras bilkunskap. Vet fler turbodieselbilar som de rasat. Hur i h-e kan ha anvisningar som säger att man ska fullgasvarva en turbodiesel helt utan belastning? Har de sen anvisningar som säger att man ska köra som en idiot med hjulspinn när man gör "provturen"??

Nä, fram för en fri konkurrenssituation så att man slipper ha med såna idioter att göra!

mvh

Förbannad Jocke

Link to comment
Share on other sites

Håller med fullständig, bort med monopolsituationen

Kom in 1dag försent (feb missade att det bara är 28dgr :oops: )

De gjorde en nybesiktning som straff och hittade nya roliga fel

1 Handbromsen tog för högt upp

2 En blinkerslampa lyste för vitt

3 ojämn bromsverkan bak

Som sagt inför konkurans så man slipper dessa dumheter

Link to comment
Share on other sites

Nej besiktningen är inget att hurra för, fast dom har blivit bättre dom senaste åren...

Jag fick ombesiktning på Mussen förra året, och när jag åkte in gången efter så påpekade Besikningsmannen positionslysena som inte får vara orangea (eller hur det nu var, lade inte på minnet...)

Jag svarade iaf "så får jag ha för den är intagen tullfritt och då är den godkänt som den var från fabrik."

Aha, svarade han bara...

Men undrar hur det hade blivit om jag inte hade haft koll, hade han gett mig en ombesiktning igen?

på felaktig sak?

har ju varit med om vid annat tillfälle, och annan bil att dom har hittat nya fel vid en ombetikning.

iofs var felen då beroende av varandra..

Link to comment
Share on other sites

Han hade garanterat gett dig ombesiktning, jag hamnade i en diskussion med en platschef om vad som var gult och vad som var orange, han var nog inte långt ifrån att ringa efter polisen...

Det slutade med att jag lämnade mina positionsljus/blinkers orörda och åkte till SBP i andra änden av stan, där han tyckte att min ändring var alldeles tillräcklig... :D

Min är för övrigt åxå intagen som flyttgods, men det spelade minsann ingen roll... Snacka om godtycklighet och maktmissbruk!

mvh

Jocke, som nu lugnat ner sig lite men fortfarande tycker SBP borde avskaffas!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Många spännade historier här.

Skriver en jag med.

Var inne med mammas bil på SBP i södertälje för några år sen och fick en som är ökänd där för att han är så sur.

Först tänkte jag ingen ide att fortsätta det här lika bra att åka igen men mammas bil hade bara gått 4000mil då så jag tänkte ja borde gå var inne på service veckan innan dess utom a 7000kr.

Men det började rätt snart med att han sa att service på bilarna var bara skitt på verstäderna idag så dom hade inte gjort nånting enligt honom.

Sen gick det väll till vi kom till bakdäcken bredda bakdäck och klassikt BMW nersliten kanter på insidan 2:a enligt honom jag sa aldrig du får ta hit din chef i så fall och lagboken. Sen sa jag enligt vad jag vet så ska man ha 1,6mm på 80% av däckets yta och då är dom lagliga.

Då säger besiktningsmannen det är fel det är 75% av däcket yta som ska ha 1,6mm.

Jag säger lugnt "DÅ är dom ju ännu mer godkännda*ler*"

Ni skulle ha hört vilket mutter det vart på honom men det vart ändrat till godkänt *skrattar* Höll på att lägga mig dubbel av skratt där men lyckades att inte skratta allt för mycket till jag kom runt hörnet.

Skrattar fortfarande när jag tänker på den episoden *ler*

Men annars tycker jag dom har blivit mer mänskliga dom sista åren på SBP.

Lägger till en liten rad angående lamdasonder vad jag förståt så är det så att ett lågt lambda värde betyder att motorn går fett och ett högta att den går magert låter ju att stämma med tanke på att det blev högt när luftpumpen pumpar in luft i avgasröret.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Slängde ut 780 spänn på felsökning idag där dom kollade allt typ, men kunde ändå inte förstå varför det är så högt lambda värde, så dom sa att jag skulle försöka få tag på nån firma där man kunde koppla in datorn i bilen, så jag ringde Jernbergs i gbg där dom snabbt konstaterade att det sitter en luftpump i motorn och därför ska besiktningen inte mäta lambda värdet. :evil:

Så då åkte jag till besiktingen och dom gordkände felet med med det samma! Så det var 780:- åt ingenting...

Så nu vet ni ifall ni får samma problem!

TACK, TACK, TACK för den Steeda!!!

Har samma problem som du hade med min 94'a cab. Har precis varit i kontakt med ingenjörerna på AB Svensk bilprovning och fått det verifierat att det inte finns någon övre gräns för lambda värdet vid lufttillsatta avgaser (luftpump) för Fordar tillverkade i USA. Har precis blivit underkänd på för högt lambda värde. Jag blir så trött... :evil:

Återkommer när bilen är färdig..

//Tommy

Link to comment
Share on other sites

ÄNTLIGEN! Bilen godkänd för svenska vägar efter 2 (TVÅ) feta misstag av AB Svensk bilprovning.

Först krav på "Avgas intyg" (Skitsnack#1, ett kat-system med godkända värden räcker gott). Efter en kompromiss nöjde de sig med ett intyg från skroten att systemet var orginal.

För det andra fick jag en ombesiktning för förhöjda lambda värden. (1.45) (Skitsnack#2, i och med att en luftpump blåser in syre i avgaserna kan till och med mat-tanten räkna ut att lambda värdena blir för höga.) De godkände bilen med värdet 1.50. (0.95-1.03)

Jag tycker rent ut sagt att det är fördjävligt att man ska behöva lära besiktningsmännen deras eget jobb. :evil:

Nej, på't igen.. Nästa bil till import... Skam den som ger sig, nästa gång ska jag vara som en pitbull på besiktningsmännen och stackars sate som råkar ut för mig... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

ÄNTLIGEN! Bilen godkänd för svenska vägar efter 2 (TVÅ) feta misstag av AB Svensk bilprovning.

Först krav på "Avgas intyg" (Skitsnack#1, ett kat-system med godkända värden räcker gott). Efter en kompromiss nöjde de sig med ett intyg från skroten att systemet var orginal.

För det andra fick jag en ombesiktning för förhöjda lambda värden. (1.45) (Skitsnack#2, i och med att en luftpump blåser in syre i avgaserna kan till och med mat-tanten räkna ut att lambda värdena blir för höga.) De godkände bilen med värdet 1.50. (0.95-1.03)

Jag tycker rent ut sagt att det är fördjävligt att man ska behöva lära besiktningsmännen deras eget jobb. :evil:

Nej, på't igen.. Nästa bil till import... Skam den som ger sig, nästa gång ska jag vara som en pitbull på besiktningsmännen och stackars sate som råkar ut för mig... :twisted:

Grattis får man säga då!!

Link to comment
Share on other sites

ÄNTLIGEN! Bilen godkänd för svenska vägar efter 2 (TVÅ) feta misstag av AB Svensk bilprovning.

Först krav på "Avgas intyg" (Skitsnack#1, ett kat-system med godkända värden räcker gott). Efter en kompromiss nöjde de sig med ett intyg från skroten att systemet var orginal.

För det andra fick jag en ombesiktning för förhöjda lambda värden. (1.45) (Skitsnack#2, i och med att en luftpump blåser in syre i avgaserna kan till och med mat-tanten räkna ut att lambda värdena blir för höga.) De godkände bilen med värdet 1.50. (0.95-1.03)

Jag tycker rent ut sagt att det är fördjävligt att man ska behöva lära besiktningsmännen deras eget jobb. :evil:

Nej, på't igen.. Nästa bil till import... Skam den som ger sig, nästa gång ska jag vara som en pitbull på besiktningsmännen och stackars sate som råkar ut för mig... :twisted:

Grattis får man säga då!![/quote:3du440b8]

Tack så mycket! Tack vare dig sparade jag minst 1045kr i felsökning. Jag hade beställt tid på Ford i Ö-bro nu den 26'e. Jag bjuder på lunch om vi ses. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...