mikeo cmc 748 Posted August 28 Report Share Posted August 28 Jag har haft ett mindre läckage från bakre ramlagertätningen vilket jag försökte åtgärda förra vintern. Problemet kvarstod dock efter byte av tätningen om än aningen värre nu. Har försökt leta efter sätt att åtgärda problemet men det verkar vara svårt att få det helt tätt. Jag har idag vevhusventilation endast genom locken på topplocken. Har hittat några tips gällande en "seal saver" någon som har provat om det funkar? https://www.summitracing.com/parts/fel-16250 Ett annat tips är header evac kit som man svetsar dit på headers, bra eller dåligt? https://www.jegs.com/p/Allstar-Performance/Allstar-Performance-Crankcase-Evacuation-System/3410509/10002/-1 Planen är att lyfta ut motorn i vinter för att byta tätningen igen och samtidigt klocka in växelhuset på motorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted August 28 Report Share Posted August 28 Vevhus endast genom locken? Har du inte sugande med PVC? Har du inte kopplat bakre PVC ventil till insuget så blir det övertryck och då går det gärna läck i packboxarna rätt omgående. Är ett måste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikeo cmc 748 Posted August 29 Author Report Share Posted August 29 Okej nej jag har inte haft pvc ventil på denna motor eller på min förra Mustang. På min förra hade jag inget problem med oljeläckage, det va inte installerat någon ventil när jag köpte den. Det va ingen ventil installerat på denna motor när jag köpte den. Bilen har dock inte gått särskilt långt så jag har inte upplevt det som ett problem men tänker att de är dags att ta tag i. men jag ska kanske börja med PVC ventil och ta de andra stegen därefter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted August 30 Report Share Posted August 30 9 timmar sedan, mikeo cmc 748 said: Okej nej jag har inte haft pvc ventil på denna motor eller på min förra Mustang. På min förra hade jag inget problem med oljeläckage, det va inte installerat någon ventil när jag köpte den. Det va ingen ventil installerat på denna motor när jag köpte den. Bilen har dock inte gått särskilt långt så jag har inte upplevt det som ett problem men tänker att de är dags att ta tag i. men jag ska kanske börja med PVC ventil och ta de andra stegen därefter. PVC ventil är ingen direkt orsak till läckage utan kan bidra till det, det är bara skadligt för motorn att köra utan ventil. Det är enbart fördelar använda den då systemet skapar ett undertryck i vevhuset vilket man absolut vill ha. Nu har din motor ett övertryck i blocket och olja kan pressas ut från packboxarna. Att inte heller vädra ut alla skadliga kemikalier utan tvinga dom stanna kvar i motorn både bryter ner oljan fortare och bygger upp beläggningar överallt. Motorn blir inte heller av med kondensvatten så det kan ställa till det rejält. Motorn går renare, svalare och håller längre med att ständigt ge den frisk luft vilket är extra viktigt på motorer där man pressar den extra Vet inte varför folk tar bort det men gissar på okunskap eller att man vill ha ett snyggt motorutrymme. Kanske båda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke Posted September 11 Report Share Posted September 11 ofta sitter den ju i ventil kåpan o om man byter till eftermarknads kåpor finns det ofta inte något hål för pvc ventilen, likaså i eftermarknads luftfilter. det nock därför många tar bort det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikeo cmc 748 Posted September 20 Author Report Share Posted September 20 (edited) On 2023-09-11 at 11:36, 66ahenke said: ofta sitter den ju i ventil kåpan o om man byter till eftermarknads kåpor finns det ofta inte något hål för pvc ventilen, likaså i eftermarknads luftfilter. det nock därför många tar bort det. Så kan det säkert vara. Mina kåpor är eftermarknads men har beställt gummi så att jag kan få dit ventilen. Problemet är bara nu att jag inte har vakuumuttag på insuget och jag har bara ett större vakuumuttag på förgasaren. Så får se hur jag ska lösa vakuum till både pcv ventil och bromsservo. Kanske blir till att göra hål i spacern till förgasaren. Edited September 20 by mikeo cmc 748 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke Posted September 20 Report Share Posted September 20 annars finns det ju oljelock med ventilation typ dessa Oljelock Ventilkåpa Edelbrock, kromad med pip | Topplock - Ford (vp-autoparts.se) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.