Jump to content

Läckage från bakre ramlagertätning


mikeo cmc 748

Recommended Posts

Jag har haft ett mindre läckage från bakre ramlagertätningen vilket jag försökte åtgärda förra vintern. Problemet kvarstod dock efter byte av tätningen om än aningen värre nu.

Har försökt leta efter sätt att åtgärda problemet men det verkar vara svårt att få det helt tätt. Jag har idag vevhusventilation endast genom locken på topplocken.

Har hittat några tips gällande en "seal saver" någon som har provat om det funkar?

https://www.summitracing.com/parts/fel-16250

Ett annat tips är header evac kit som man svetsar dit på headers, bra eller dåligt?

https://www.jegs.com/p/Allstar-Performance/Allstar-Performance-Crankcase-Evacuation-System/3410509/10002/-1

Planen är att lyfta ut motorn i vinter för att byta tätningen igen och samtidigt klocka in växelhuset på motorn.

Link to comment
Share on other sites

Okej nej jag har inte haft pvc ventil på denna motor eller på min förra Mustang. 
På min förra hade jag inget problem med oljeläckage, det va inte installerat någon ventil när jag köpte den. 
Det va ingen ventil installerat på denna motor när jag köpte den. 
Bilen har dock inte gått särskilt långt så jag har inte upplevt det som ett problem men tänker att de är dags att ta tag i. 
men jag ska kanske börja med PVC ventil och ta de andra stegen därefter. 

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, mikeo cmc 748 said:

Okej nej jag har inte haft pvc ventil på denna motor eller på min förra Mustang. 
På min förra hade jag inget problem med oljeläckage, det va inte installerat någon ventil när jag köpte den. 
Det va ingen ventil installerat på denna motor när jag köpte den. 
Bilen har dock inte gått särskilt långt så jag har inte upplevt det som ett problem men tänker att de är dags att ta tag i. 
men jag ska kanske börja med PVC ventil och ta de andra stegen därefter. 

PVC ventil är ingen direkt orsak till läckage utan kan bidra till det, det är bara skadligt för motorn att köra utan ventil.
Det är enbart fördelar använda den då systemet skapar ett undertryck i vevhuset vilket man absolut vill ha.
Nu har din motor ett övertryck i blocket och olja kan pressas ut från packboxarna.
Att inte heller vädra ut alla skadliga kemikalier utan tvinga dom stanna kvar i motorn både bryter ner oljan fortare och bygger upp beläggningar överallt.
Motorn blir inte heller av med kondensvatten så det kan ställa till det rejält.
Motorn går renare, svalare och håller längre med att ständigt ge den frisk luft vilket är extra viktigt på motorer där man pressar den extra

Vet inte varför folk tar bort det men gissar på okunskap eller att man vill ha ett snyggt motorutrymme. Kanske båda.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
(redigerad)
On 2023-09-11 at 11:36, 66ahenke said:

ofta sitter den ju i ventil kåpan o om man byter till eftermarknads kåpor finns det ofta inte något hål för pvc ventilen, likaså i eftermarknads luftfilter. det nock därför många tar bort det.

 

 

Så kan det säkert vara. Mina kåpor är eftermarknads men har beställt gummi så att jag kan få dit ventilen. Problemet är bara nu att jag inte har vakuumuttag på insuget och jag har bara ett större vakuumuttag på förgasaren. Så får se hur jag ska lösa vakuum till både pcv ventil och bromsservo.

Kanske blir till att göra hål i spacern till förgasaren.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
(redigerad)

Innan säsongens slut så provade jag PCV ventilen men oljeläckaget bestod.

Plockade ut motorn här nu, bifogar några bilder.

Man ser att där är olja vid tätningen till tråget, när jag kände med fingret så var det bara lite fuktigt precis under veven men svårt att avgöra om det har läckt därifrån och samlats vid kanten till oljetråget.

Det jag funderar över är hur läckaget vid tråget kan bete sig. Som man ser så är där olja i kopplingshuset som har slungats runt. Där är även olja på båda sidor av kopplingshusplåten samt svänghjulet.

Om det läcker vid oljetråget borde inte det vara mer av rinnande karaktär alltså att det bara droppa ner och bör då inte spridas ut i kopplingshuet.

Jag är lite inne på att rensa motorn och lämna iväg blocket för modifiering och sätta dit en one-piece packning. Men det är ju dock inte säkert om det skulle hjälpa då det även kan vara packningen vid tråget som läcker.

Jag har bytt trågpackningen till en one-piece packning (3:e packningen nu) samt bytt packboxen till ramlagret en gång. Jag har ett Milodon tråg, finns det något annat bättre om jag nu ska köpa nytt tråg?

 
 

Kopplingshus.jpeg

Plåt.jpeg

Svänghjul.jpeg

Tråg.jpeg

Tråg1.jpeg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...