Jump to content

Felsäkert läge?


Per B

Recommended Posts

Ställde in min -07 i garaget för 2 veckor sen.Skulle ut och åka en tripp och då hade batteriet laddat ur så jag laddade upp det och bilen startade men den går bara på tomgång hur mycket man än gasar.Motorlampan och servicenyckeln lyser gult. Är det nån som har någon aning om vad som kan ha hänt

Per

 

Link to comment
Share on other sites

Ok. Provade en felkodssökare och fick 3st felkoder. P0113 intake air temperatur sensor 1 circuit high bank 1. P2111 throttle actuator A control system- stuck open. 2104 throttle actuator controll system- forced idle. Var börjar man?

 

 

Link to comment
Share on other sites

kan du släcka felkoderna med felkodssökaren ?

det som regel där man börjar för att se vilka som kommer igen

det behöver inte vara alla 3 fel 2 av dom kan vara föld fel 

typ när en sensor går itu så dyker det upp fler fel som egentligt inte är fel

ibland kan man få gråa hår innan man fattar

börja kolla på 2111 verkar som att den säger gasspjälet står öppet, kolla om det stänger o om det öppnar o stänger som det skal. kanske något skräp som har kommit i kläm eller en fjäder som har hoppat av/ brustit

som jag tolkar det så hänger p2111 o 2104 ihop på något vis

hade en merca som visade fel på någon sensor i växellådan + lite annat det visade sej till slut att det luftmassa mätaren som den hade visad felkod på tidigare men sen inte kommit tillbaka, men tydligen hade felet "vandrat" vidare till växellådan. fast det var inget fel på lådan. inte lätt at klura ut

Link to comment
Share on other sites

Provade att släcka felkoderna, p0113 försvann.Tagit lös spjällhuset och gjort rent (det var lite sotigt efter spjällen)tror att det är original!  Spjällen verkar vara fjäderbelastade dom går inte att öppna om kontakterna är isatta. Tar du bort kontakterna går dom att manövrera med fingrarna och du känner att gasspjällsmotorn snurrar

Link to comment
Share on other sites

TPS givaren är som ett variabelt motstånd och ger info tilll datorn var spjället är. Du kan mäta med ohmmeter direkt på givaren kontakter. Då ska du få en jämnt stigande eller ökande värde utan glapp å hopp, lättast med analog visare men sån finns knappt längre.

Du kanske kan öppna den och tvätta motståndsbanan och löparens kontaktyta med elektronikrengöring eller brakekleaner å testa om den funkar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...