Jump to content

Temp insug


Rsracing

Recommended Posts

Har lite funderingar på hur effektskillnaden är på motorn vid olika insugstemperaturer. Märkte stor skillnad nu på hösten, bilen gick som ett spjut när temperaturen var ca +10. Har öppet jlt 2 filter och noterade att insugstempen i somras skenade till 35-39 grader så fort man blev lite stillastående. Den gick ner till nära utetemp vid körning ca 60km/h. Tänkte på att täta den öppna "burken" mer mot huv o chassi men då tappar man väl lite grejen med det öppna filtret? Blir istället hot airfilter. Är det någon som funderat på detta eller är det marginellt?

Link to comment
Share on other sites

i princip har du helt rätt, man ska sträva efter att få kall luft in i motorn

på en racemotor har det stor betydelse men på en standard motor är det marginelt va det gör.

det du kan göra är att skärma av luftfiltret o göra nån slang ifrån fronten som matar filtret med kall luft. inte för att fet kommer göra någon större skllnad.

en org motor har så många olika sensorer som ser till att motorn kompenserar för kall o varm

det måste finnas spalt meter att läsa om detta på nätet

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Original insugskanalen i grillen är kvar, funderar på att isolera väggarna runt filtret så att värmestrålningen ifrån motorn minskas. Vet inte om det kommer göra någon skillnad? Om det är någon som har testat detta eller byggt om på något annat sätt så dela gärna med er hur det gick.

Link to comment
Share on other sites

On 2023-11-22 at 16:29, Rsracing said:

Har lite funderingar på hur effektskillnaden är på motorn vid olika insugstemperaturer. Märkte stor skillnad nu på hösten, bilen gick som ett spjut när temperaturen var ca +10. Har öppet jlt 2 filter och noterade att insugstempen i somras skenade till 35-39 grader så fort man blev lite stillastående. Den gick ner till nära utetemp vid körning ca 60km/h. Tänkte på att täta den öppna "burken" mer mot huv o chassi men då tappar man väl lite grejen med det öppna filtret? Blir istället hot airfilter. Är det någon som funderat på detta eller är det marginellt?

Temperaturskillnad gör väldigt mycket på effekten.
Den tätare luftmassan ger relativt mer syre och därmed stor skillnad i effekt.
Exempelvis 100grader luft har ungefär densitet 1kg/m3 och vid 0grader ca 1.25kg/m3....Därför turbo med intercooler är ett måste för annars tappar man grymt med densitet på luften

Öppet filter är alltid sämst effekt så det ska man undvika.  Bäst bara byta till vanlig luftburk och sedan med kanaler styra in luft.
Jag köpte en Polis luftburk med dubbla snorklar och det var riktigt bra!  Det märks betydligt att bilen blir mycket piggare särskilt i lågfart
Annars är det även viktigt att linda headers om du har det...Det är det värsta för en gatbil att köra utan lindning eller keramiskt beläggning.
Det är enormt med värme som strålar ut från all mantelyta som headers har.....I princip motverkar värmen den lilla vinning man får av att få ut avgaser.
Öppet luftfilter är 100% bling på en bil som används som en "vanlig" bil.

Det gör ingen nytta heller med små knep som att försöka isolera vissa delar som du tänkt med att försöka täta burken mot huven.
Tänk lite mer radikalt.
Sen är det kanske inte värt det ekonomiskt på så sätt att du kommer märka effektskillnad.
Däremot kommer motorn gå mycket bättre och starta lättare och ur den synvinkel är det solklart värt ta bort värme

Sen är det viktigt för mer effekt att få ner kylvattentempen men det sliter samtidigt på motorn så det får man också ta in i tankarna
Man ska sträva efter 205-210F (95C) så håller motorn länge.  Sänker du vattentempen tex 180F så hoppar effekten upp rejält men även slitaget....Inte bra... Typ en 300Hk varm maskin kan lätt ge 330Hk kall

Link to comment
Share on other sites

Kommer att testa att isolera den öppna burken så att den tätar bättre mot chassi och huven. Det sitter längsgående ventilationsgaller i huven på min 2014 ovanför filtret. Gör ett försök för att minska värmen ifrån motorn och skapa ett bättre luftflöde genom grillen och ut genom ventilation i huv. 

Link to comment
Share on other sites

Vet inte riktigt vad ni menar med Öppet filter men i princip alla "CAI=Cold Air Intake är ju någon form av öppet filter och själva vitsen är att få in maximalt med kall luft . Sedan är det väldigt varierande från fabrikat till fabrikat hur man löst det i praktiken med det som medföljer för avskärmning och tätningen mot motorn och upp mot huven. Om vi som exempel kikar på Gen 5 S197,  Ett exempel är Ford Racing CAi som även sitter original på Bullit där ingår en luftburk som sluter tätt mot morhuvsisoleringens pressade form för just detta och tar luften framifrån i springan under huven. Steeda har en rostfri skärm som ska ge bra strålningsskydd. En del CAi  har även större tvärsnittsarea och kan ge en viss vinning på WOT om man har gjort mer och en bra tune. Dom bästa har ett plaströr som det visat sig överlägset bäst på att inte överföra strålningsvärmen från allt hett när du står still och dessutom inte lagra värmen så det tar längre tid för den förhoppnigsvis kallare friska  luften att kyla ner röret igen när du börjar köra med mer varv och det blir lite mer luft som passerar. Tunn plast=låg massa= låg värmelagring. Aluminium rör eller typ BBKs rejäla gjutna aluminiumklump till rör är helt förkastligt.

Men om du kör som folk och t.ex cruisar en varm dag blir allt skållhett under huven, men du behöver å andra sidan inte så mkt effekt för att glida fram å mysa. Står du däremot i kön ut till stagen för att köra en repa på strippen förstår man att det inte blir inte så bra om allt är maximalt uppvärmt. 

Största skillnaden är ändå för överladdade motorer där det kan skilja 30-50% i effekt eftersom komprimeringen av luften/tryckökningen höjer tempen avsesevärt ytterligare (därav intercooler är avgörande på överladdade motorer).  Redan varm luft =Big bad. Höga lufttemperaturer ökar förmågan att självantända blandningen före gnistan =spika. Motorstyrningen backar då tändning för att motverka spikning och motorskador och då är det inga 3-10% vi pratar som det kan vara på en sugmotor mellan t.ex. 5 graders eller 50 graders insugsluft (som höjs avsevärt i komprimeringen av överladdning)  utan all vinning av överladdningen kan gå förlorad om motorstyrningen måste backa rejält för att inte skada motorn. Många fina effektkurvor med fantastiska siffror i bänkar från överladdade maskiner som aldrig går att uppnå vid normalt körning en sommardag.  

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har Jlt 2 filter som har plaströr, tycker inte lådan/burken har optimal passform så i brist på annat att göra så är det kul att göra lite justeringar som inte kostar speciellt mycket. Är nyfiken på om det kommer bli någon märkbar förbättring. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...