Jump to content

Utväxling för lägre motorvarv


Fredrik Svensson

Recommended Posts

Hej

Jag har en HT-65 ombyggd från manuell till automat för några år sen. Motorn är timmad av Seved Karlsson & Jan Hallvardsson med annan turbin senaste åren. Noll i vakuum på tomgång och vakuumklockan ej aktiverad.

Ej större trimmad som med kompressor eller gas.

Bakaxeln är en 8 " med 3:00. Varvet i 90 km/h ligger på ca 2300 rpm. Ev har jag inte rätt om utväxlingens nr.

Jag vill komma ner i varv och kanske med diffat.

Vad rekommenderas ?

Kan någon förklara vad numrena 3: 00 står för ?

Antar att det är skillnaden på hjulvarv och kardan.

Fredrik 

Link to comment
Share on other sites

Utväxlingen är  hur många varv snurrar motorn, utgående axel i lådan, då hjulen snurrar 1 varv.

dvs 3.00. då snurrar utg axel 3 varv o hjulen 1 varv 

vad är det för låda du har ?

3.00 är inte så låg utv. normalt vill man ha runt 2.75 på en manuel   enligt mej, finns säkert andra som tycker annorlunda

om motorn är trimmad eller ej har inget med utv att göra.

har tittat lite på utv, men hitter ingen lägra än 3.00

Utväxlingar | VP Autoparts (vp-autoparts.se)

Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, Fredrik Svensson said:

Hej

Jag har en HT-65 ombyggd från manuell till automat för några år sen. Motorn är timmad av Seved Karlsson & Jan Hallvardsson med annan turbin senaste åren. Noll i vakuum på tomgång och vakuumklockan ej aktiverad.

Ej större trimmad som med kompressor eller gas.

Bakaxeln är en 8 " med 3:00. Varvet i 90 km/h ligger på ca 2300 rpm. Ev har jag inte rätt om utväxlingens nr.

Jag vill komma ner i varv och kanske med diffat.

Vad rekommenderas ?

Kan någon förklara vad numrena 3: 00 står för ?

Antar att det är skillnaden på hjulvarv och kardan.

Fredrik 

Synd att du byggde bort manuell vxl , finns en 5 vxl som har överväxel tex . Finns även automater med ö-växel .

https://www.motortrend.com/how-to/mump-0608-ford-transmission-swap/

Link to comment
Share on other sites

2.79:1 har original bakaxel till din 66:a (troligtvis)

Man brukar byta till 3.5:1 (tex) när man trimmat , man brukar vilja ha högre varvtal på motorn .

Som du själv skriver så har du 0 i vakuum på tomgång .

För att få ned varvtalet på motor så är det överväxel som gäller på lådan då .

AOD är ett förnuftigt val .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...