mussepigg1965 April 15, 2005 Report April 15, 2005 Hej Är det någon som har uppgifter på kamtider och lyft till 289 -65 standard? Önskar tips på kam som lämpar sig till automat. Tackar på förhand. Mvh /Kjelle Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 15, 2005 Report April 15, 2005 Hej.Standard kamaxel i 289-302 lämpar sig så väll tillmanuell som till automat. :wink: Frågan får nog gå vidare då jag inte förstår dig riktigt. Citera
mussepigg1965 April 18, 2005 Author Report April 18, 2005 Hej Jag tänkte om det finns någon bra kam som är ekonomisk men med lite mer effekt. / Kjelle Citera
JH April 18, 2005 Report April 18, 2005 Jag har en Ford Motorsportkam i en 302a som jag tror har beteckningen 312A, eller nåt sånt. Lite vassare än orginal men ändå mycket snäll. Fast det är klart, det är inte bara kammen som är bytt.Men det är en relativt lugn gång och helt ok vrid på låga varv.Annars kan jag varmt rekommendera Ford orginal 225hk hydralkammen. Citera
Alexx April 19, 2005 Report April 19, 2005 Funderar själv på att ändra lite i motorrummet så man får ut lite mer hästar, har en standard 302 4V (J-code) Sam, vad har du mer för godis i bilen, och hur mycket piggare blir den med det?Blir ju snabbt så dyrt de gånger jag har räknat på trim men kan ändå inte riktigt släppa tanken på det, mycke vill ha mer brukar det ju heta Citera
Ronnie S April 20, 2005 Report April 20, 2005 Originalkammen i en 289 (C-code och A-code, alltså 200 och 225 hk) har följande data:Duration insug: 266 graderDuration utblås: 244 graderLyft insug: 0,230"Lyft utblås: 0,237" (båda uppgifterna på lyft är mätt på kamaxeln)Överlapp: 0,36 graderDuration kan ju mätas på olika sätt (från nollspel, eller från en viss lyfthöjd), men tyvärr står det inte vilken metod det är mätt med. Uppgifterna är dock från Fords originallitteratur. Citera
JH April 20, 2005 Report April 20, 2005 Tja, det är inte så värst mycket bytt utan det är snarare iordning gjort med omsorg, dvs alla slitdelar byter man. Köpte motorn i ett redan preparerat utförande av Per B vår CMC-admin för så där en 6-7 år sen, Den var redan då väl omhändertagen, med nuvarande innehållet och bestyckning. Det viktigaste tror jag är att den är viktad och balanserad i vevpartiet. Popupkolvar, edelbrockinsug, renoverade toppar med matchande fjädrar till kammen osv. Den snurrar lätt och ger snabba gassvar, med en vanlig Holley vacum förgasare. Jag polerade lite extra i topparna har jag för mig, innan jag satte ihop motorn. Kommer inte ihåg riktigt vad jag gjorde mer, för det är inte den enda motorn som passerat i mitt garage. Har allt nedskrivet, den är pigg och rask för att vara en vanligt preparerad 302a. Har till och med vanliga gjutjärnsgrenrören på, så jag kanske missar lite effekt där, men iställer så låter den så snällDet är många som trimmar rejält, fast de glömmer att det ska hålla. Den här är preppad för att hålla. Manuell ger förstås alternativet att ge lite däcktjut i mellan växlingarna, utan att det blir risk för onödiga hjulspinn. Den är pigg med tanke på att det sitter 2.80 i utvxl bak. Den äter lite lameller, men det kan ju bero på föraren naturligtvis. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.