Jump to content

Motorlyft i taket. Hängande i skenor eller liknande? Hur?


sniffer

Recommended Posts

Har funderat ett tag på att sätta upp någon typ av motorlyftsanordning i taket på garaget, men vet inte riktigt hur jag skall göra. Taket i garaget är utav trä och uppbygt så att de går reglar tvärs över med ca en meters melllanrum.

Så de jag hadde tänkt mig är om man kanske kunde sätta upp en eller flera skenor tvärs över reglarna så skenorna går en bit in i garaget, och sen någon typ av platta med hjul på som går i den eller dessa skenor så man kan köra den fram och tillbaka i garaget. Alltså så att när man lyft sin motor skall man kunna köra iväg den in i garaget utan att behöva flytta bilen. Hoppas ni fårstår hur jag tänkt. Kan komma med någon bild på taket senare om någon inte förstår.

Så frågan är nu om någon gjort något liknande eller vet någon som säljer en liknande konstruktion man kan sätta upp i taket för just detta. Eller kanske själv har planer på hur man skulle kunna lösa dedära med skenor osv så man kan köra iväg de man lyft längre in i garaget?

Link to comment
Share on other sites

hej jag har gjort det en gång jag satte upp två längsgående H balkar på varje sida där satte jag kulagrade hjul på varje sida. mellan dom en balk med lyftanordningen vart jätte bra kunde åka i nästan hela garaget jag bultade bara upp järn genom gipset upp i takstolarna det kommer så långt ut att det bli bra för takstolarna

Link to comment
Share on other sites

hej jag har gjort det en gång jag satte upp två längsgående H balkar på varje sida där satte jag kulagrade hjul på varje sida. mellan dom en balk med lyftanordningen vart jätte bra kunde åka i nästan hela garaget jag bultade bara upp järn genom gipset upp i takstolarna det kommer så långt ut att det bli bra för takstolarna

Du har inga bilder eller så?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Varför så mycket prylar i taket, det räcker med en rejäl

krok i taket det har jag. 8)

Hjulen sitter ju på bilen och den är bara att knuffa bakåt

när motorn är i taket, sedan är det bara att rulla fram

motorstödet eller. :?:

Link to comment
Share on other sites

Men knffar jag min bil bakåt i garaget så blir nog inte grannen så glad då den rular ut för uppfarten och tar fart mot grannens häck, gräsmatta och hus :D

Stackars bil för den delen..

Har lite ont om plats frammåt i garaget (smalt för massa staplade saker) så kan inte köra frm den innan heller. Går väll att plocka bort sakerna men då är ju frågan vart man skall flytta dom.

Link to comment
Share on other sites

Har också bara en krok med talja när jag lyfter.

Det du måste tänka på är om ditt garagetak håller för att lyfta en motor

den väger trots allt en hel del samt även höjden :!: . själv har jag byggt ett garage förra sommaren i ett föråd från början av 1900-talet :) med rejält grova bjälkar i taket samt hyfsad takhöjd ca 2.60

Link to comment
Share on other sites

jag kan ta nårra bilder imorrn på min lyftanordning som består av en längsgående skena i taket som den truckluftsdrivna lyften sitter i... ;) dock kommer ni nog inte gilla helgerånet som står inne just nu... en stingray.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort en egen isärtagbar ställning för motorlyft. Den ser ut som en vanlig bock fast mycket hägre och gjord i fyrkants rör med löstagbara ben. Fördelen är att jag kan ta med mig den på ett takräcke om jag behöver lyfta ur en motor som sitter i bil på annan ort eller när kompisarna behöver göra ett motorlyft och jag vill ha garaget ifred.

Nakdelen är att man måste flytta bilen då lyftet är klart. Fördelen är att kan du svettsa går det emkelt och relativt billigt med fyrkants rör samma som rambyggare använder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...