UffeR 8 Juni Report 8 Juni Hej, Jag behöver lite hjälp från den samlade expertisen här på forumet. Det är pulserande vibrationer i bilen vid ca 70-80 km/h som jag inte kommer fram till var det kommer ifrån. Känns inget i ratten. Det är inte heller däck eller fälgar. Knutkors i kardanen är varken glappa eller sitter fast. Jag har haft bilen upphissad på lyft och lyssnad med stetoskop för att försöka höra något missljud från bakhjulslager eller bakaxel men det låter helt normalt. Det enda missljud som ev. finns kommer från växellådans bakre del/strut. Sitter det något lager där mer än bussningen som yoken glider i? För övrigt så växlar den bra och inget annat märkligt med växellådan. Bilen är en -66 med rak 6a och c4 automat Citera
svanted 18 Juni Report 18 Juni vilken frekevens har de? hjul/bakaxelobalans är c.a. 10 Hz i 100km/h kardanobalans har 3 ggr högre frekvens Citera
UffeR 21 Juni Author Report 21 Juni Jag funderar på om det kan vara hjullager bak trots att det inte är något missljud när man snurrar hjulen. Hissade upp bakaxeln idag och greppade hjulen och det finns ett litet glapp eller spel. Om man plockar av hjul och trumma och mäter på navet med indikatorklocka, hur mycket spel kan anses vara ok? Citera
Tungelsta HT-67 24 Juni Report 24 Juni (redigerad) On 2024-06-21 at 15:31, UffeR said: Jag funderar på om det kan vara hjullager bak trots att det inte är något missljud när man snurrar hjulen. Hissade upp bakaxeln idag och greppade hjulen och det finns ett litet glapp eller spel. Om man plockar av hjul och trumma och mäter på navet med indikatorklocka, hur mycket spel kan anses vara ok? Det är ej koniska rullager på drivaxlarna , de sitter med presspassning + en hylsa som också är pressad . Pratar axiellt spel . Har du radiellt spel så bör lagren bytas . Ändrade %s av %s (%s) Citera
UffeR 24 Juni Author Report 24 Juni Tack för feedback. Det är ett visst glapp/spel radiellt så jag kommer att byta och har koll på hur det är monterat (bra med Youtube). Jag saknar bara en glidhammare för att få ut drivaxlarna. Någon som har en att låna ut ett par dagar? Citera
Tungelsta HT-67 25 Juni Report 25 Juni 23 timmar sedan, UffeR said: Tack för feedback. Det är ett visst glapp/spel radiellt så jag kommer att byta och har koll på hur det är monterat (bra med Youtube). Jag saknar bara en glidhammare för att få ut drivaxlarna. Någon som har en att låna ut ett par dagar? Drivaxlarna sitter inte speciellt hårt i bakaxeln , när du skall byta lager på drivaxeln lär du vara påhittig dock . Citera
UffeR 4 Juli Author Report 4 Juli Hjullager bytta. Det var inga konstigheter att få ur axlarna och jag använde en press för att få nya lager på plats. Har dock inte hunnit provköra ordentligt än..... Citera
Recommended Posts