Jump to content

Startproblem!!! INTE NU LÄNGRE!!! Äntligen klar!!


winnerpatric cmc162

Recommended Posts

Vet inte om jag ska ge míg in på detta själv :shock:

Vad komemr det att kosta i stora slängar om det är så att vevlagerna är kassa :?: Vad behöver jag byta/göra vid :?:

Slipning av vevaxel :?:

nya lager :?:

ny oljepump :!:

vad mer kan vara kasst :?:

Jag kan ge dig ett svar angående oljepumpen. Den kostar ca 400:- (orginalpump, ej högtrycksdito)

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 180
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Men vad är det som är felet? Genom att bara se på bilden så tycker jag inte att något ser fel ut..men centrumdelen går alltså inte att rotera eller?

Sitter som berget :!:

ingen aning hur det ska se ut men eftersom den sitter jävligt fast så trodde jag inte att det skulle se ut så som det gör.

Link to comment
Share on other sites

Rätt uppfattat, men införskaffa omedelbart en bra verkstadshandbok och läs igenom vad den har att säga om det du håller på med just nu. Och läs flera gånger så att du verkligen blir insatt i vad du skall göra. Dessutom så får du också reda på moment som bultar skall dras med osv.

Link to comment
Share on other sites

Vad gör jag när jag inte orkar lossa överfallen :?:

Något måste ge sig och inte är det väl du eller :-- Skämt åsido, du behöver ett långt halvtumsskaft och hylsa så är det inga problem. En vanlig ringnyckel går inte så bra. Sedan är det detta med hur gammal du är ... alltså hur många julegrötar du hunnit få i dig :--

Vad har du för verktyg egentligen ? Utöver böckerna så behöver du lite bra verktyg om du nu skall meka. Och det verkar det som du får göra nu en del framöver.

Har följt denna tråden med spänning. Tycker synd om dig winnerpatric men du är inte ensam. Jag har åkt på en massa skit jag inte kunde drömma om. Så är det ibland när man köper gammal jänkebil har jag nu förstått. De som har de fina bilarna har ofta också gått igenom episoder de skulle kunna skriva böcker om. Fast det förståss, en del har tur och de vet inte ens om det :shock: Flyter fram och kör ett par säsonger och säljer bilen med förtjänst varefter näste ägare åker på det ena tunga raset efter det andra :? .

Det roliga är mitt i allt eländet ändå att skruva lite grann. Det tråkiga i ditt fall (och mitt) är att inte kunna köra under tiden.

Jobba på och be om hjälp så skall du nog komma fram till vad som behövs göras.

Har du verkligen försökt skruva på oljepumpen därifrån den drivs av fördelaren ? Själva stången brukar ge sig före fördelardrevet om pumpen skär. Har sett en som såg ut som ett vridet konstsmide, fast det var på en Ford Granada förstås.

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Jo jag kan klä mig i winnerpatrics kläder också! Köpte Mustang när jag var 18 och hade i princip aldrig mekat bil innan och gjorde många fel.

Alla ha vi nog varit där.

Äga en amerikanare kan vara en hård skola! ;)

Överfallen sitter grymt hårt och det krävs mycket kraft.

Använd ett spärrskaft med en lång förlängare.

För att ytterliggare förstärka kraften så sätt på ett lite längre rör på spärrskaftets handtag.

Då orkar du dubbelt så mycket

Link to comment
Share on other sites

Vad gör jag när jag inte orkar lossa överfallen :?:

Har du verkligen försökt skruva på oljepumpen därifrån den drivs av fördelaren ? Själva stången brukar ge sig före fördelardrevet om pumpen skär. Har sett en som såg ut som ett vridet konstsmide, fast det var på en Ford Granada förstås.

oljepumpen är helt orubblig :!::!::!:

Har vridit med en hylsa på pinnen och det händer ingenting

Här är bilder på 3:e vevlager!

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Ser helt OK ut!

Du klarar nog det hela med en ny pump och drev.

OBS! Kolla drivpinnen noga.

På Ford är drivpinnen till oljepumpen en svag länk.

Gäller mest 289/302

351W har en grövre pinne men kolla den iallafall

Kolla att den är helt rak och att kanterna inte har blivit fasade.

En ny drivpinne är så billig att det kan vara lika bra att byta.

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Har du tagit bort alla överfall :?:

Isåfall var noga med att du inte vänder dom fel eller blandar dom :!:

Dom måste monteras exakt lika :!:

Överfallen har pilar som pekar framåt. Har du säker redan noterat men det är mycket viktigt annars skär allt om du råkar glömma det.

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Visst är det bra att kolla alla.

Det gör du som du vill.

Det överfallet som är längst bak är lite knepigare då det innehåller en packbox i gummi som du troligvis måste byta om du särar på det.

Dom gånger jag plockat isär ett block så är lagren längst bak och längst fram minst slitna.

De 3 i mitten tar alltid mest stryk

Link to comment
Share on other sites

Gäst
Jag kollar ett till i mitten, borde räcka!

då är det nog som jag misstänkt, att pumpen tvärnitat och drevet smällt och bilen tvärdog. Han nog inte bränna så mycket!

Ja troligtvis så är allt helt OK!

Men det känns ju skönt att veta det nu. :P

Du har väll momentnyckel för montering?

Du kan inte bara skruva tillbaka utan momentnyckel.

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Hmm det här inlägget blev nog nytt rekord på forumet när det gäller antal!

141st!!!! :shock:

Grattis till ett populärt problem för oss men tråkigt för dig! ;)

Link to comment
Share on other sites

Äger ingen momentnyckel men jag känner folk på verkstad, så det är nog inga problem. Synd bara att ingen av de jag känner kan meka V8 motorer :--

men jag vill ge ett stort tack till alla som varit med och disskuterat och kommit fram till ett bra resultat.

Jäkligt nyttigt forum :!::!::!:

återkommer när jag fått hem grejer och det är dags för återmontering !

8)

Link to comment
Share on other sites

När jag såg bilden på veven och sedan tittar längre upp i motorn så ser det ju grymt torrt ut, torr kolv och torr vevstake. nåt fuffens måste det ju vara trots allt, att pumpen bara skulle ha gett sig just när du skulle starta verkar ju inte troligt, den här maskinen måste ha gått rejält varmt.

När du drar runt den utan tändstift iskruvade, hur mycket kraft går det åt för att få den att gå runt ?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu är allt återmonterat och helt!!

Gjorde ett uppstartsförsök idag men tändningen låg inte rätt :?

När vi väl fick rätt på tändningen så tog krämet i batteriet slut :x

Ska hämta hem en större laddare i morrn så i morrn vrålar den garanterat.

(Har fått höra V8 mullret i typ 2 sek, pulsen och adrenalinet for i taket) :D

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Härligt! :D

Då får du se till att bränna runt sen när du fått ordning på henne ;)

Link to comment
Share on other sites

Härligt! :D

Då får du se till att bränna runt sen när du fått ordning på henne ;)

Bränna runt? Hmm de läter ju inte direkt något vidare bra... Käns inte som något man borde göra med en sådan bil direkt när man får den. Då en sådan mustang är ganska svårkontrolerad om man gämför med en vanlig volvo eller något. Han bör nog ta de lilla lugna innan han lärt sig eller provat gasa till lite på t.ex. någon ödslig parkering då man kan få gött goa (svåra) kast med en sådan bil om man inte vet hur man skal bete sig när man trampar till på plattan, och kanske vart man inte bör trampa till :D

Så mitt råd är nog ändå att ta de lilla lugna i början tills du känner bilen lite mer.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om du har oljetrycksmätare på din bil men den hade då jag haft ett öga på den första tiden :) (alternativt oljetryckslampan) Även tempen skall du kolla hela tiden i början.

Efterhand börjar du lita på grejorna och då blir det mer avslappnat. Där har tyvärr jag aldrig varit ännu :roll: siktar på nästa år ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...