Jump to content

Motor byte


Larsac

Recommended Posts

Tänkte förnya drivlinan i min gamla Mustang, har då funderingar på 4,6 upp till 05 eller 4,6 efter 05 motor o automatlåda, är det någon som gjort den här operationen innan/Lars

Link to comment
Share on other sites

När jag köpte min 65:a hade den ingen drivlina alls, självklart funderade jag över tänkbara möjligheter, googlade vad andra hade gjort, mätte och kollade hur mycket plats det fanns.
Problemet med 65-66 är att det är trångt mellan fjädertornen, det enda som passar vettigt är en liten stötstångs V8, typ Fords smallblock.  Alla nyare motorer med överliggande kamaxlar är minst 20 centimeter bredare och helt omöjliga att få ner i en 65-66 kaross utan stora modifieringar ( läs: annan framvagn..)

Är du beredd på att bygga om hela framvagnen och såga rejält i karossen så går det att få ner en nyare motor men jag är tveksam till om det är värt jobbet.

Link to comment
Share on other sites

KE Ljungs Gudbyvägen Upplands Väsby har krängt i en Coyote drivlina i en 65-66 Cab åt en kund. Kolla med han hur pyssligt det är, eller låt han göra det.

En 2V eller 3V 4,6 är i lite smalare än Coyoten sen om det räcker vet jag inte, det var minst sagt fullt i Cabbens motorrum vad jag minns när jag såg den. 

Oavsett om man gör det själv för at man kan å det är kul, eller lämnar bort få man ju tänka till vad det medför i övrigt.

Effektökningens verkan på hjulupphängningar, bakaxel, bromsar, styrning. m.m. Den där styrningen på gen 1 ofta är en ålderdomlig problematisk konstruktion t.ex.

Ett tips om du går hela vägen är att skrotarna dräller av epas styrrack från alla Gen6 som kvaddats. Riktigt bra grej i samband med  en modernisering av framvagn. Man köper en CAN bus simulator för 300USD så fungerar elektriska styrningen helt separat utan behov av dator på vilken bil som helst och allt sitter under vid racket, du slipper servopump, hydralledningar, behållare kylrör m.m. Och perfekt servo assisterad direkt styrning.

  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...