Jump to content

Första körningen i år....


Guest
 Share

Recommended Posts

Fick på min bakaxel igår,så det blev o mecka lite.... :D ...vilken skillnad det blev med 3,73 utvxl......helt annan bil...hade bara två problem...kylaren e kass....och sen tyckte jag jag hade lågt oljetryck...10 15 psi på tomgång......mätaren flippar ut ibland också.....men när jag gasar på så är oljetrycket jätte bra....några förslag på vad jag skall göra?? lr vet ni något???......Ha en sköön sommar MVH Patrik

Link to comment
Share on other sites

Fick på min bakaxel igår,så det blev o mecka lite.... :D ...vilken skillnad det blev med 3,73 utvxl......helt annan bil...hade bara två problem...kylaren e kass....och sen tyckte jag jag hade lågt oljetryck...10 15 psi på tomgång......mätaren flippar ut ibland också.....men när jag gasar på så är oljetrycket jätte bra....några förslag på vad jag skall göra?? lr vet ni något???......Ha en sköön sommar MVH Patrik
... Grattis med ny utveksling ! :) Ja, det blir en ny kjøreopplevelse, ingen tvil om at det er å anbefale !

Kjøp en ny alu, 3rads kjøler, så har du en oppgradert versjon, dersom du skulle øke effekten på motoren senere. Har selv en Cobra radiator, fra FMS, og den er meget bra !

Ang. ditt oljetrykksproblem, sjekk kontakten på sending uniten, eller det kan være selve sending uniten som er i ustand...?

Link to comment
Share on other sites

Då får jag väl lägga till min premiärkörning med... :D

Efter världens skyfall under eftermiddagen i går så slutade det plötsligt regna, och alla moln bara försvann. Lastade upp bilen på släp (obesiktigad, 11.5" ET street bak och frontrunners fram, inte poppis hos polisen...) och rullade ner till våran eminenta MECA Raceway här i Malmö.

Banan höll ganska bra skick eftersom det kördes fullpreppad Test&Tune i helgen, och allt regn torkat upp. Vindstilla och 13-14°C, ganska bra förutsättningar, eller hur?

Målet för onsdagens övningar var primärt att göra mina uppkörningar för A4B4 licens, men även att testa ifall mina chassiemodifieringar gjort nån nytta...

Besiktning först, inga problem där! Eftersom jag haft NHRA-regelboken vid sidan om under hela bygget så var jag ganska övertygad om att det inte skulle uppstå några bekymmer.

Jag har varit väldigt involverad i en kompis SuperStocker under en hel del år, och därför varit nära dragracingen, men detta var första gången jag själv skulle köra.

Lite gummiben(nervös) på kopplingen i lineupen, men när det väl började dra ihopa sig så blev det mer fokus och adrenalin. Klart att man inte vill göra bort sig med en massa kompisar och 1500 andra på läktarn, då hade det ju varit pinsamt... :roll:

In i bleachboxen, hålla in bromsen, trycka in linelocken, släppa bromsen, få ok från startern, ner med koppling, i med 2an, dumpa kopplingen på 3000rpm, få upp en lagom rökridå, släppa linelocken utan att skena iväg alldeles i varvtal, ner med kopplingen, bromsa....

Puuuuhhhh, det var burnouten; inget kärringstopp, inga överkörda funktionärer, bakaxeln fortfarande på plats... so far, so good! :D

Dags för staging. Rullar långsamt framåt i 1an för att hitta pre-stage...där. Bromsa, andas, in med knappen till 2-stepen, upp med kopplingen lite, lite... Stage! Bilen står still, yihoo, jag lyckas unvika en pinsam deepstage!! Ner med kopplingen, gasen i botten och vänta på lamporna. 0.400 (pro) gran innebär 3 samtidiga gula och därefter grönt. GRÖNT!!! Dumpa kopplingen, och samtidigt släppa knappen till 2-stepen på växelspaken. Lite däckspinn, men det bär iväg ganska bra ändå, shiftlighten tänds, i med 2an, håller på att trampa gaspedalen genom golvet, shiftlight igen, i med 3an...målgång. Coolt, det här kan jag tänka mig att göra igen... :D

Bromsar in, svänger runt och in på returen. Faen, det här gick ju riktigt bra! Får tummen upp av rutinerade polaren Micke vid läktaren och får in tidkortet genom rutan...

Eftersom jag var tvungen att göra 3 observerade körningar så var det bara att köra igenom depån och upp igen i lineup.

Rutinerade polaren kollar däcken bak, och vi beslutar oss för att göra lite justeringar på däcktrycket. Sänker 2.5 psi och nästa start sitter sedan betydligt bättre...

Summa av onsdagkvällens övningar:

4 rundor

*godkänt i uppkörningarna, licenspapperna faxade till SBF idag.

*bästa 60 fot 1.85

*bästa 1/8 mile tid 8.69

*slutfart runt 126km/h

Jag kör med en motor/koppling/låda som är helt orörd, har inte ens haft av ventilkåporna. Original diff, bara nya lameller. 3.73 utväxling annars helt original bakaxel.

Komplett MSD tändsystem med 6AL box, Blaster SS coil, billet pro fördelare och kablar.

Resten är chassietricks. Framfjädrar, dämpare, genomgolvetsubframes, 8-punkters båge med swingout på förarsidan. Boxade control arms och polybushings.

Jag är själv jäkligt nöjd, det känns bra att äntligen få se ifall alla funderingar och timmar i garaget gjort nån nytta.

Vad tycks?

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Takk for en fin historie, Jocke ! Grattis med Licens !

Bilen din ser ut til å fungere bra. Fine tider for å være en standard GT, må jeg si. Du skal være fornøyd med dette !!! Lykke til videre... !

Ps, har du noen bilder av bilen din, gjerne i raceaction ?

Mvh Trygve A. Fox Rules :)

Link to comment
Share on other sites

Här är några bilder på min bil som MECA:s mästerfotograf Joker tog i onsdags. Kolla gärna på hans hemsida http://www.cruzing.just.nu/ för mer bilder på vad som händer på banan och andra evenemang i södra Sverige.

Tack Mats! Ja, experter på läktaren finns det gott om :roll: ,man kan ju undra varför de är där och inte på banan med sina fordon... ;)

Kände att jag ville skriva av mig lite, hoppas att det kommer någon till glädje.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...