Jump to content

Pulserar i kylslangarna (uppdaterat!!)


Recommended Posts

Spanat lite mer på problemet nu.

När bilen är kall fungerar allt som det skall. När tempen på motorn börjar komma upp känner man oregelbundna pulseringar i kylslangen. Inget så regelbundet att det kan tolkas som en gång när en speciell kolv går till övre dödläge etc. Det hörs dessutom. Det blir högt tryck i kylsystemet. Men det skall väl locket släppa innan en kylslang ryker? Vid vilket tryck SKALL locket öppna? Det jag har ser ut såhär; www.saab4fun.com/7122.jpg

När pulseringen kommer och jag lyfter på "spärren" på locket så FORSAR det ut luft/vatten ur slangen som går ner längst kylen. www.saab4fun.com/7123.jpg

Att detta endast inträffar när motorn är VARM tyder det på något speciellt? Är topplockspackningen paj borde den väl läcka MER när den e kall då materialet expanderar när det blir varm och då borde sluta tätt bättre. Det samma gäller väl sprickor?

Tändstiften var överlag svarta som de borde vara med på cyl no7 var elektroden något vitare än på övriga, hur tyda det?

Link to comment
Share on other sites

Hur ser oljan ut blir den gråvit bubblig, 7ans stift är en indikation på vatten i cylindern.har du någon lukt i kylaren ner med näsan och prova stoppa nu inte för djupt så du fastnar.

Sven.

Link to comment
Share on other sites

Hur ser oljan ut blir den gråvit bubblig, 7ans stift är en indikation på vatten i cylindern.har du någon lukt i kylaren ner med näsan och prova stoppa nu inte för djupt så du fastnar.

Sven.

Oljan är rätt ny bytt och är ännu brun och fin, inga tecken på vatten i den... Ska lukta lite imorgon...

Link to comment
Share on other sites

Verkar vara som när packningen gick på min volvo 4ans cyl den blir varmast vitt stift inget vatten i oljan men expantionskärlet blåstes upp som en fotboll sen losnade locket och det syntes tydligt när man öppnade huven kylarvätska överallt.

Sven.

Link to comment
Share on other sites

Finns bara ett sätt att kolla topplocks packningen, åk till någon som har en CO mätare och håll den i kylar mynningen.

Den skall ge utslag direkt om det finns avgaser i kylarvattnet.

Link to comment
Share on other sites

Hej Mr Turbo.

Jag har haft ett liknande fel på min båtmotor V8. Var OK när den var kall och började att koka när den blev varm.

Det var en spricka vid en av ventilerna i ena toppen. När motorn var kall så var sprickan tät, när den blev varm så vidgades den = övertryck i kylsystemet.

CMC 1507

Lennart

Link to comment
Share on other sites

Hej Mr Turbo.

Jag har haft ett liknande fel på min båtmotor V8. Var OK när den var kall och började att koka när den blev varm.

Det var en spricka vid en av ventilerna i ena toppen. När motorn var kall så var sprickan tät, när den blev varm så vidgades den = övertryck i kylsystemet.

CMC 1507

Lennart

Ska ta och lyfta topparna och kika. Så länge bilen ej kokar och/eller tappar cylindrar får det dock vänta. Inget vatten i oljan syns heller.

Har lite annat att pilla med innan. :?

Hade också en sprucken topp på min gamle BMW 3,0 för en 20 år sen som uppförde sig på samma sätt. När jag startade den så gick den bara på 5 cyl. men efter en 10 sek kom den sjätte också och det var bara första starten varje dag

Den verkar gå på alla cylindrar hela tiden, och går nog bäst när den e kall...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...