May 6, 200520 yr comment_17343 Jag får ett grymt övertryck i mitt kylsystem och man känner att det "pulserar" i övre kylslangen. Är det topplockspackning, sprucken topp, taskiga cylinderlopp eller vattenpumpen?
May 7, 200520 yr Author comment_17365 Spanat lite mer på problemet nu.När bilen är kall fungerar allt som det skall. När tempen på motorn börjar komma upp känner man oregelbundna pulseringar i kylslangen. Inget så regelbundet att det kan tolkas som en gång när en speciell kolv går till övre dödläge etc. Det hörs dessutom. Det blir högt tryck i kylsystemet. Men det skall väl locket släppa innan en kylslang ryker? Vid vilket tryck SKALL locket öppna? Det jag har ser ut såhär; www.saab4fun.com/7122.jpgNär pulseringen kommer och jag lyfter på "spärren" på locket så FORSAR det ut luft/vatten ur slangen som går ner längst kylen. www.saab4fun.com/7123.jpgAtt detta endast inträffar när motorn är VARM tyder det på något speciellt? Är topplockspackningen paj borde den väl läcka MER när den e kall då materialet expanderar när det blir varm och då borde sluta tätt bättre. Det samma gäller väl sprickor?Tändstiften var överlag svarta som de borde vara med på cyl no7 var elektroden något vitare än på övriga, hur tyda det?
May 7, 200520 yr comment_17369 Hur ser oljan ut blir den gråvit bubblig, 7ans stift är en indikation på vatten i cylindern.har du någon lukt i kylaren ner med näsan och prova stoppa nu inte för djupt så du fastnar.Sven.
May 7, 200520 yr Author comment_17372 Hur ser oljan ut blir den gråvit bubblig, 7ans stift är en indikation på vatten i cylindern.har du någon lukt i kylaren ner med näsan och prova stoppa nu inte för djupt så du fastnar.Sven.Oljan är rätt ny bytt och är ännu brun och fin, inga tecken på vatten i den... Ska lukta lite imorgon...
May 7, 200520 yr comment_17375 Verkar vara som när packningen gick på min volvo 4ans cyl den blir varmast vitt stift inget vatten i oljan men expantionskärlet blåstes upp som en fotboll sen losnade locket och det syntes tydligt när man öppnade huven kylarvätska överallt.Sven.
May 8, 200520 yr comment_17413 Finns bara ett sätt att kolla topplocks packningen, åk till någon som har en CO mätare och håll den i kylar mynningen.Den skall ge utslag direkt om det finns avgaser i kylarvattnet.
May 11, 200520 yr comment_17555 Hej Mr Turbo.Jag har haft ett liknande fel på min båtmotor V8. Var OK när den var kall och började att koka när den blev varm.Det var en spricka vid en av ventilerna i ena toppen. När motorn var kall så var sprickan tät, när den blev varm så vidgades den = övertryck i kylsystemet.CMC 1507Lennart
May 13, 200520 yr comment_17695 Hade också en sprucken topp på min gamle BMW 3,0 för en 20 år sen som uppförde sig på samma sätt. När jag startade den så gick den bara på 5 cyl. men efter en 10 sek kom den sjätte också och det var bara första starten varje dag
May 13, 200520 yr Author comment_17720 Hej Mr Turbo.Jag har haft ett liknande fel på min båtmotor V8. Var OK när den var kall och började att koka när den blev varm.Det var en spricka vid en av ventilerna i ena toppen. När motorn var kall så var sprickan tät, när den blev varm så vidgades den = övertryck i kylsystemet.CMC 1507LennartSka ta och lyfta topparna och kika. Så länge bilen ej kokar och/eller tappar cylindrar får det dock vänta. Inget vatten i oljan syns heller.Har lite annat att pilla med innan. Hade också en sprucken topp på min gamle BMW 3,0 för en 20 år sen som uppförde sig på samma sätt. När jag startade den så gick den bara på 5 cyl. men efter en 10 sek kom den sjätte också och det var bara första starten varje dagDen verkar gå på alla cylindrar hela tiden, och går nog bäst när den e kall...
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.