22 FebruariFeb 22 comment_186505 Hej, har en fråga om man ska lägga på något medel på dom nya stiften för att förhindra att dom fastnar? Vi har 2stift kvar i motorn som har fastnat på 2 olika sätt, ett har gått av i porslinet och ett som har separerat mellan tändstiftgängan och resten av tändstiftet. Vi har beställt specialverktyg ifrån usa som löser båda problemen. Men som sagt om man ska lägga på något medel för att underlätta vid nästa byte? V8 -06.
23 FebruariFeb 23 comment_186510 du kan ge dom lite kopparfett. men problemet med tändstift som sitter fast, är ibland att dom är lite för långa o typ en eller en halv gänga sticker ner i förbränings rummet o så fylls gängan med koks. o så sitter dom som berget. så det viktigt med rätt stift
23 FebruariFeb 23 comment_186512 Kan vara bra att spruta lite sk "krypolja" på de stift som siter fast. Fungerar med t ex diesel som får stå och dra ner i gängorna medan du väntar på verktyget från USA.
24 FebruariFeb 24 Author comment_186519 13 timmar sedan, 66ahenke said: du kan ge dom lite kopparfett. men problemet med tändstift som sitter fast, är ibland att dom är lite för långa o typ en eller en halv gänga sticker ner i förbränings rummet o så fylls gängan med koks. o så sitter dom som berget. så det viktigt med rätt stift Har funderat på kopparfett men om det letar sig ner till elektroden så kanske det mindre 13 timmar sedan, 66ahenke said: du kan ge dom lite kopparfett. men problemet med tändstift som sitter fast, är ibland att dom är lite för långa o typ en eller en halv gänga sticker ner i förbränings rummet o så fylls gängan med koks. o så sitter dom som berget. så det viktigt med rätt stift bra.
24 FebruariFeb 24 Author comment_186520 11 timmar sedan, Slagsida said: Kan vara bra att spruta lite sk "krypolja" på de stift som siter fast. Fungerar med t ex diesel som får stå och dra ner i gängorna medan du väntar på verktyget från USA. Jajamän det har vi gjort.
24 FebruariFeb 24 comment_186522 Förmodar du köpt nya stift av modell som inte delar sig. Minns inte vilket märke/modell det ska vara men det vet säkert Peter. Sedan om man tar som rutin att skruva loss dom minst en gång per år minskar risken avsevärt att dom skulle fastna. Det är ju baksidan av Very longlifestiften att dom kan ha suttit där i 10.000 mil / 10år förutom denna lite ogynsamma konstruktion med lång hals som ger stor grogrund för att bygga upp sot emellan.
24 FebruariFeb 24 comment_186527 8 timmar sedan, Rsracing said: Har funderat på kopparfett men om det letar sig ner till elektroden så kanske det mindre bra. varför skulle du få koppar fett på elektroden ? du ska inte dränka dom i fett, bara lite lätt på gängorna.
24 FebruariFeb 24 Author comment_186531 10 timmar sedan, Mustangmike said: Förmodar du köpt nya stift av modell som inte delar sig. Minns inte vilket märke/modell det ska vara men det vet säkert Peter. Sedan om man tar som rutin att skruva loss dom minst en gång per år minskar risken avsevärt att dom skulle fastna. Det är ju baksidan av Very longlifestiften att dom kan ha suttit där i 10.000 mil / 10år förutom denna lite ogynsamma konstruktion med lång hals som ger stor grogrund för att bygga upp sot emellan.
24 FebruariFeb 24 Author comment_186532 Just now, Rsracing said: Vet ej om det är bättre uppdaterade stift?
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.