Jump to content

Ventiljustering Vad kan ha varit orginal?


johan

Recommended Posts

Halloj,

Fick hjälp av en vän att justera motorn. När vi kom till ventilerna så insåg vi att jag förmodligen har fel justeringsmuttrar. De jag har är justerbara, med en insex i toppen för att låsa läget. Gängningen börjar inte förrän en bit in i muttern. Jag har hydrauliska lyftare och enligt manualen så borde det vara att dra åt muttrarna. Men när jag gör det så låser jag ned hela vipparmen och allt blir stenhårt (eftersom gängningen börjar 6-7 mm längre in i muttern/hylsan.

Motorn är en 289 med 302 toppar tillverkade 70. Enligt Hanyes så skulle det finnas en del som skulle ha justerbara muttrar, men de flesta skulle dras åt. Någon som har något tips på vad jag ska göra? Min gissning är att förra ägarna satt in fel muttrar och gjort som jag gjort tidigare, justerat på känn.

Tacksam för hjälp

Johan

Link to comment
Share on other sites

Hej Johan!

Jag kan tyvärr inte svara på din fråga men det bästa skulle nog vara om din fråga flyttades till forumet för motorer. Där finns det många duktiga människor som svarar på nästan alla frågor.

Hoppas du får många bra svar! :)

/John

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Någon har bytt ut låsmuttrar dom du har är ej original

troligen köpta på Hansen Racing eller liknande.

Du måste skaffa rätt Muttrar till att börja med.

Kolla också att de andra delarna är dom rätta till topparna

vippor och brickor.

Med hydraliska lyftare så skall vipporna dras i botten på

motorer 302-351w från 69-70 och senare.

Troligen så har topparna varit på en motor med mekanisk

kam och då måste dom ha bytt till dom muttrarna som

nu sitter på lättare att fin justera.

Efter som du har 302 toppar 70 och hydraliska lyftare

så bör du ställa in ventilerna som om du har en 302

från 70 att blocket är 289 spelar ingen roll.

Det finns beskrivet i verkstadshandbok hur du justerar

vippor och ventiler på 302 och 351w 69 och uppått.

Det är INTE samma ventiljustering på TIDIG 289a eller 302,

som det är på dom senare 69- 302 eller 351w hydraliska.

Alltså vippor och ventilerna på din 289 med 302 toppar skall

ställas som det finns beskrivet i verstadsbok för 302-351w

1969-och upp.

Hoppas att du förstår det jag skrivit.

Link to comment
Share on other sites

"Med hydraliska lyftare så skall vipporna dras i botten på

motorer 302-351w från 69-70 och senare."

Detta stämmer inte med den beskrivning jag ställt mina med. Jag drog mina tills sugpassning uppstod mellan vippa och stötstång, därefter drogs muttern ytterligare, exakt hur mycket minns jag inte nu men det är typ 3/4-varv.

För övrigt sitter muttrar med insex-låsmuter på min bil och detta fungerar utmärkt! Motorn är helt standard för övrigt.

Att dra vipporna i botten med hydrauliska lyftare låter konstigt, jag rekommenderar att kolla med verkstadshandbok för att få detta rätt!

Link to comment
Share on other sites

DET FINNS TVÅ OLIKA UTFÖRANDE PÅ PINNBULTAR TILL 302.

DEN ENA (SENARE) MODELLEN HAR EN KRAGE PÅ PINNBULTEN.DEN MODELLEN SKAL DRAS I BOTTEN MED MOMENT.

DEN TIDIGARE MODELLEN FÅR MAN HA LITE KÄNSLA I FINGERTOPPARNA,EFTERSOM MAN SKA DRA MUTTERN PRECIS TILLS DET ATT STÖTSTÅNGENS SPEL FÖRSVINNER(UTAN ATT BELASTA LYFTAREN)DÄREFTER SKA MAN FÖRSPÄNNA LYFTAREN.DET FINNS MÅNGA OLIKA UPPFATTNINGAR OM HUR MYCKET DET SKA FÖRSPÄNNAS.MEN DET BRUKAR BLI BRA OM MAN DRAR MELLAN ½ - 1 VARV.LITE BEROENDE PÅ OM DET ÄR NYA ELLER ANVÄNDA LYFTARE.

// THOMAS

Link to comment
Share on other sites

1 vippar justera 6.5 vippar justera 3.4 vippar justera 7.2 vippar justera 8.6 vippar justera 1.3 vippar justera 5.7 vippar justera 4.8 vippar justera 2.Gäller för 289 och 302

Link to comment
Share on other sites

Följden är inte så viktig. Lättare att köra efter följande princip

När en avgasventil pecis öppnar justera insugventil på samma cylinder

När insugsventil precis stänger justera avgasventil.

Link to comment
Share on other sites

måste det ha varit som hade bilen tidigare.

Har nu skaffat nya muttrar, men tror ni de passade? De trillade bara över bulten. För stora med andra ord. Eller för tunn bult. Suck. Varför kan ingenting vara enkelt?

Har ställt ventilerna till jag får motstånd och dragit ett halvt varv till, testkör imorgon, så får vi se.

Tack för hjälpen i alla fall

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...