29 AprilApr 29 comment_187211 Snart dags att lägga på topparna.Försöker hitta någon bra information kring gängtätning på topplocksbultarna. Enligt verkstadshandboken så, ”apply sealer to head bolts”, men inte hur. Åker ju normalt luftkylt och där behövs inget sådant. Har köpt Permatex gängtätning, men behöver lite råd om hur mycket man behöver på respektive bult.
29 AprilApr 29 comment_187212 Går hålen ner i vattenkanalerna?På min 5.0 HO 1995 gör de det men jag är inte så säker på att de gör det på tidiga 289:or Ändrade %s av %s (%s)
29 AprilApr 29 Author comment_187213 Det verkar så om jag läser verkstadshandboken för 289 från 66. Men jag antar att det inte ska kladdas på så mycket.
29 AprilApr 29 comment_187215 Om du stoppar i en mejsel/ståltråd/blompinne i hålet hur djupt kommer du?Stoppa in en slang och blås, bubblar det i kylaren?På min 5.0 så har skruvarna ( byts varje gång de lossats ) en form av gängtape i original. Ändrade %s av %s (%s)
29 AprilApr 29 Author comment_187216 På 66 behöver man inte byta. Om jag inte minns helt fel så är det från 67/68 som man behöver nya varje gång. Tyvärr är pumpen bortkopplad. Men jag kollar imorgon.
30 AprilApr 30 Author comment_187222 Har letat vidare, men olika svar. Men ditt svar och på FB-gruppen och en massa andra sajter, verkar göra det klart. Ingen tärning behövs, enbart lite olja, typ 30W. Och sedan inte glömma att rensa gängorna.