Jump to content

fälgar .


mangan

Recommended Posts

Här är något jag inte kan så bra ser jag :oops:

Skulle vilja veta lite mer vad som är brukligt och var gränserna går.

Vad är et, 13 fram och 20 bak ? Spacer vardå ? Finns det någon bra sajt på nätet som behandlar detta för t.ex. Fordar 64 -73 ?

Har förstått att mina fälgar och däck med tillhörande stuk är ute men att tiden hunnit ifatt och det ev. håller på att bli inne igen ;) 10,5" fälgar bak med 295 or och 8 tum fram (tror jag) med 245 or. Centerlinefälgar. Lätt "upprumpad" bak för att inte däcken skall ta i skärmkanten vid last och större gupp :shock:

Link to comment
Share on other sites

Och breda däck är ju aldrig fel på en jänkare, jag skulle nog också vilja ha 275-295 bak på min när jag får igång den, men då gärna på ett par 18" krom fälgar, eller om plånboken inte riktigt tillåter det så får jag gå ner på 17" cragar chromspoke eller något ; ).

Så på alvén-ingvarsson att det fanns snygga 17" cragar där. Skulle ju kunna vara något i värsta fall.

Link to comment
Share on other sites

ET är inpressning av centrat i fälgen. Om vi tänker oss ET 0 så sitter fälgcentrat eller navet precis mitt i fälgen alltså. Våra gamla fordar hade smala bakaxlar och kräver nästan att fälgen breddar mer utåt än inåt. Sådana inpressningar görs inte på moderna fälgar längre.

Så ET 13 i detta fall betyder att navet på fälgen är 13mm flyttat från centerlinjen på fälgen och är då "bredare" på insidan av fälgen.

Spacer är en distans skiva som man lägger mellan fälgen och bromsskivan

i detta fall ca. 5mm. Då fär man ut hela fälgen 5mm.

Hoppas att jag förklarat det lite mer begripligt. Dom flesta fälgfabrikanter har en förklaring på ET på sina hemsidor.

Stig

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...