Jump to content

Mustang 1967 Fastback cmc 748 (Eleanor projekt)


mikeo cmc 748

Recommended Posts

  • Replies 329
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Men dom där yttersidorna som sitter i balkarna sjunker inte ner lika mycket mot marken. Man svetsar den kloss mot frambalken, sen går den till den bakre balken där den sticker upp ovanför bakre balken. Men den är ju fortfarande ungefär i jämnhöjd med det främre fästet. Men jag är inte säker på om det går att ha x-bracet till cabbar. Det ser nog annorlunda ut.

mike

Link to comment
Share on other sites

Subframe connectorsen såg visst lite annorlunda ut för cabbar också. Man sätter dom ovanpå balken så dom kommer ju ner lite mot marken.

SUBFC-02_AT.jpg

Här kan du kolla hur ett komplett subframe kit ser ut till en cab.

http://www.hotroddepot.com/Mustang/OnLineCatalog/Suspension/subframe_connectors.htm

mike

Ursäkta, jag fatta inte att det var mig du skrev till om cab, jag har en -69 HT så för mig blir det antingen den varianten du har annars blir det hembygge. Det återstår att se, jag har ju en del kvar på golvbytet :shock: så det ligger en bit fram i planeringen ;)

Link to comment
Share on other sites

Hehe ja det är jag som tog lite fel där hade för mig att det var en cab du hade :oops: Ja men om du har en HT så är det ju likadana subframes som jag har då.

Ja om du nu ändå håller på med golvet så passar det ju bra att svetsa dit subframes när du ändå håller på där under ;)

mike

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Nu har det ju nästan gått ett år innan jag uppdaterade här. Ser att många av mina bilder har försvunnit :( får se om jag orkar ladda upp dom på en ny sida.

Det har inte hänt så mycket sen senaste inlägget. Jag har mest koncentrerat mig på att få ihop min andra mustang så jag kan sälja den. Nu när den börjar bli färdig så passade jag på att tjuvstarta med att bygga på eleanor. Så idag fick jag ett ryck och städade något så när rent i garaget så det blir trevligare och jobba där. Sen bytte jag plats på mustangerna så nu står fastbacken över gropen, så man kan komma under den.

Sen satte jag upp den på pallbockar och började plocka bort styrningen och dämparna fram, efter många sega näst intill fastrostade gamla skruvar och muttrar så är nästan allt bort i framvagnen.

Det som hindrade mig från att spendera natten ute i garaget var att jag inte riktigt vet hur jag ska få bort fjärdrarna utan att skära sönder dom. Om jag hade fått bort dom så hade jag säkert varit kvar ute i garaget nu och satt dit coiloversen.

Som tur va hade jag radion på o kunde lyssna på fotbollsmatchen, men det var roligare att ligga ute o skruva på bilen än att gå in och se matchen på tv :P Måste ju säga att han kommentatorn på P4 har en jäkla inlevelse i matcherna.

Ska ut imorgon igen och kanske skära bort fjädrarna synd bara att det inte går och sälja dom sen. Annars får man väll vänta tills på måndag så man kan skaffa fram något verktyg.

Bilder kommer så fort som coiloversen sitter på plats.

För övrigt så är planerna för bilen i sommar att bli klar med svetsandet och få klart hela underredet med stötdämpning, bromsar, fästen, styrning, breddning av hjulhus och uppstyvning av karossen.

Beställde lite fler delar nu i veckan :) Fälgarna jag hade dög inte så dom såldes, nu ska jag köpa 17*11" bredd i stället. Passade på att beställa 315*35 däck och roll bar med cross brace till bilen också.

mike

Link to comment
Share on other sites

Nu fick jag äntligen bort den gamla upphängningen. Efter mycket slit denna varma dagen och med hjälp av kompisar så gick det framåt. Kom precis in från garaget nu, var bara tvungen att sätta dit de nya coiloversen för att se hur det ser ut. Allting ska bara monteras provisoriskt, ska ta bort allt sen när underredet ska målas.

Blästrade spindellederna idag med, får se om jag hinenr måla dom imorgon. Kan knappt vänta med att sätta dit bromsskivorna :)

Började med att sänka övre bärarmen 1 tum. Så här blev resultatet:

Link to comment
Share on other sites

OOoooooo.... dregel dregel..:P:P

Ser nice ut kompis! När du är färdig med din bil kan du väl börja på min.. hehe bara skojar :D

Ser riktigt bra ut. Keep up the good work!

Just det. Igår hade Kna något de kallar "Saltsjöbadsloppet" nere i stan. En polare ringde mig om det igår och jag fick se sista halvan mellan 12-15. Mycket trevlig uppvisning. I alla fall, till saken. Du har nu ett år på dig att fixa till Eleanor. Nästa år ska du vara med inte sant :P? Det hade gjort dagen ulimat med en Eleanor som kör banan =)

Ha det!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Den påverkar väl spindelns och hjulets rörelse i förh till väg längs hela fjädringsvägen, geometrin förändras från orginal katastrof och blir bättre.

Tommy 8)

Har egentligen ingen aning vad som händer med köregenskaperna så det va tur att du skrev ett inlägg.

Jag bara gjorde som det stod enligt instruktionerna. Problemet är nu bara att jag saknar höger spindelled :roll: Får väll ut på ebay o leta.

mike

Link to comment
Share on other sites

Problemet är nu bara att jag saknar höger spindelled :roll: Får väll ut på ebay o leta.

Passar inte original, eller hade du trummor innan?[/quote:2uzdyv0h]

Jo det gör dom men jag har köpt nya willwood bromsar som kräver 70-73 spindelleder. Firman som jag köpte från har skickar fel spindelled 2ggr och nu har dom slut på begagnade spindelleder.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ahh det va synd att du inte sa det tidigare. Ringde faktiskt o frågade roland om han hade en spindel men det hade han inte. Men lyckades köpa en höger 70 spindel på ebay fick hem den förra veckan. Men den är kanske inte i bästa skick. Du råkar inte ha numret dit till han som hade den?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Efter diverse problem så har jag fått lämna iväg mitt projekt till en kille som hjälper mig med svetsningen och inpassning av bodykitet. Har börjat i skolan igen så man har inte så mycket tid över till bilen. Så till våren någon gång hoppas jag på att bodykitet ska sitta på plats o svetsningen ska vara avklarad. Kan nog bli en rolig sommar nästa år :)

Bilder kommer efter hand som han skickat bilder till mig.

mike

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Fick hem lite nya delar idag :) Jag sålde mina andra fälgar o köpte likadana fast 11tum breda, köpte 315*35 i bakdäck. Hoppas att man ska få lite bättre grepp nu :)

Sen blir det att svetsa dit en liten båge i bilen.

Köpte TCP stag till motorrummet

Tyckte motorn skulle se lite finare ut så köpte march aluminium pulleys.

Lyckades äntligen få tag på den "tredje" delen till det fällbara baksätet. Blev tvungen till att köpa ett komplett fällbart baksäte på ebay bara för att få tag på den delen :roll:

Har inga nya byggbilder än så länge, hoppas kunna återkomma med det inom någon månad.

tn_IMG_1710.jpg

tn_IMG_1715.jpg

tn_IMG_1726.jpg

tn_IMG_1731.jpg

tn_IMG_1740.jpg

tn_IMG_1735.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hämtade hem bilen nu i veckan efter att den har stått hos en kille som skulle göra lite svetsarbete på den. Lämnade iväg den i augusti förra året, nu när jag hämtade hem bilen efter 10månader har han inte rört bilen :x Jag hade planer på att plocka ihop hela drivlinan nu men det blir försenat. Har iaf lämnat iväg den till en annan som ska börja på den redan nästa vecka. Så jag hoppas på att kunna uppdatera lite oftare nu i sommar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...