Jump to content

Turboladdad Mustang?


MrTurbo_1645

Recommended Posts

Hittade för ett tag sedan bilder på en 60-tals mustang med dubbla turbo under huven. Ett mycket vackert bygge som såg "lagom" ut. Nu hittar jag ej bilderna igen. Kanske någon här har bilder på någon turbomatad Mustang? Vill ha nått vackert att se på... 8)

Link to comment
Share on other sites

Nene nu får du ge dig :? Massa respiratorfläcktar som laddar i all evighet, ne sådant kan man inte stoppa ner i sin musse. Käns ju inget bra alls :?

Ne lyssna på Andrew "Varför en respirator som måste laddas upp i all evighet. När man kan ha alla pållar redo från början" Han vet va han talar om :--

Skall de vara överladdat så skall de minsan vara någon typ av kompressor (då inte menat turbon som man också kan kalla för en typ av kompressor) tycker jag. Hälst en polerad toppmonterad redig skruv, roots eller eatonkompressor. :twisted:

Som denna kanske :?: Ioförsig ingen ford-motor men ändå :twisted:

Faktiskt jag själv som tagit bilderna. Kan ju säga att jag stog där bra länge och drägglade :)

Link to comment
Share on other sites

onej onej, kompressor kommer aldrig på frågan. Inte effektivt, manligt eller otillförlitligt nog. 8)

Har man en gång ägt, mekat , kört en potent turbomatad bil släpper man det inte i första taget. Det är just karaktären en turbomatad motor har som är drogen.

Kommer troligen inte bygga mig någon överladdad Mustang dock...

Hittade f.ö forumet för dem som är lika turbokåta som mig :--

http://www.turbomustangs.com/forums/index.php

Link to comment
Share on other sites

onej onej, kompressor kommer aldrig på frågan. Inte effektivt, manligt eller otillförlitligt nog. 8)

Har man en gång ägt, mekat , kört en potent turbomatad bil släpper man det inte i första taget. Det är just karaktären en turbomatad motor har som är drogen.

Kommer troligen inte bygga mig någon överladdad Mustang dock...

Hittade f.ö forumet för dem som är lika turbokåta som mig :--

http://www.turbomustangs.com/forums/index.php

Nog kan jag holla med om att effektförlusten att driva en turbo är bra mycket mindre men att de är manligt med turbo "host, host" kan nog diskuteras. Vem är de om inte kvinnor och offtast fjolliga män som kör turbodelen utav de överladdade bilarna :P Så överdrivet manligt är de nog defenetift inte om man gämför. Ajaj nu kanske jag borde springa och gömma mig innan jag får mera konstiga hugg :P

Link to comment
Share on other sites

Smaka på denna "fjollan": www.saab4fun.com/turbomustangvs600RR.wmv :--

Såg någon bild där de typ "vänt" headers så de slutade strax bakom strålkastarna och där satt sedan en turbo på var sida. Såg sådär lagom hemma mekat ut men ändå väl fungerande...

Just 60talarna har ju ett så vackert motorrum att bygga i, nyare årsmodeller så blir det ju massa plast och elektronik.

Link to comment
Share on other sites

Smaka på denna "fjollan": www.saab4fun.com/turbomustangvs600RR.wmv :--

Såg någon bild där de typ "vänt" headers så de slutade strax bakom strålkastarna och där satt sedan en turbo på var sida. Såg sådär lagom hemma mekat ut men ändå väl fungerande...

Just 60talarna har ju ett så vackert motorrum att bygga i, nyare årsmodeller så blir det ju massa plast och elektronik.

Jag har fått smaka på så mycket goa tider och ljud från riktiga kompressormatade mussar på bana innan så jag känner mig inte så påverkad :D Turbo, ne de får de mindre mera budget-motorerna leka med.

Link to comment
Share on other sites

Ja ja, vissa är fast på stenåldern utan att inse det.... :roll:

Inget att göra åt, att sedan kompressormatade bilar försvinner och turboladdade tar över kan man ju blunda för tills jordens undergång.

Har man aldrig kört överladdat, vare sig det gäller kompressor eller turbo, är det ju väldans lätt att veta skillnaden. 8) Ha åsikter är enkelt men veta vad de innebär är svårare... :P Eller?

Känns som det hamnade i fel forum...

Är du villig att snacka om saken på utrikiska så besök;

http://www.turbomustangs.com/forums/index.php

Link to comment
Share on other sites

Ja ja, vissa är fast på stenåldern utan att inse det.... :roll:

Inget att göra åt, att sedan kompressormatade bilar försvinner och turboladdade tar över kan man ju blunda för tills jordens undergång.

Har man aldrig kört överladdat, vare sig det gäller kompressor eller turbo, är det ju väldans lätt att veta skillnaden. 8) Ha åsikter är enkelt men veta vad de innebär är svårare... :P Eller?

Känns som det hamnade i fel forum...

Är du villig att snacka om saken på utrikiska så besök;

http://www.turbomustangs.com/forums/index.php

Ja du får TRO och tycka va du vill. Sen att du tar allt så hårt och seriöst är ju lite utav ditt eget problem. Fins säkert flera punkter innom turbo-området som jag kan holla med dig om osv. Har själv sysslat och byggt en hel del mindre turbomotorer, vare sig du tror eller inte tror på de. Så jag förstår varför du gillar de. Gör jag med fast då på lite mindre motorer med mindre litervolym, då effektuttaget utan turbo är bra mycket mera begränsat. Så att jag la mitt första inlägg här behöver du inte ta så hårt. Va mera lite skämtsamt från min sida och lite att jag ville visa va jag tyckte om just "stora" v8:or. Alltså ingen fakta utan mera eget tycke, som säkert kommer ändras med åren.

Link to comment
Share on other sites

Jag lät kanske lite kantigt men så vart det inte menat. :shock:

Snacket Turbo vs kompressor är som GM vs Ford, lätt att gå på lite mycket...

"Små" motorer runt 2 liter behöver ju verkligen överladdat för att få liv. Med lite mer volym så blir det ju mer grädden på moset. Polaren hade en VW Polo G40 som han först tänkte montera större kompressor i. Men sket i det och byggde dit en turbo istället. Den vart riktigt rolig den bilen, dock monterade han tillbaka kompressor bestyckningen innan han sålde bilen. Manlig liten Polo det där, vilken modell av överladdning det än var.

Känslan när varvräknaren passerar 3000rpm och suget kommer är underbar.

nåja, inte ska vi tjöta om sådant där. 8) Jag måste ju sova så här dax...

Link to comment
Share on other sites

Jag lät kanske lite kantigt men så vart det inte menat. :shock:

Snacket Turbo vs kompressor är som GM vs Ford, lätt att gå på lite mycket...

"Små" motorer runt 2 liter behöver ju verkligen överladdat för att få liv. Med lite mer volym så blir det ju mer grädden på moset. Polaren hade en VW Polo G40 som han först tänkte montera större kompressor i. Men sket i det och byggde dit en turbo istället. Den vart riktigt rolig den bilen, dock monterade han tillbaka kompressor bestyckningen innan han sålde bilen. Manlig liten Polo det där, vilken modell av överladdning det än var.

Känslan när varvräknaren passerar 3000rpm och suget kommer är underbar.

nåja, inte ska vi tjöta om sådant där. 8) Jag måste ju sova så här dax...

Hehe. Jo förstår va du menar. De dära suget vid 2-4000 beroende va för saker du har är både kul och även farligt ibland (kurvor) :twisted:

Sista och roligaste bilen jag lekt med nu är nog en 740 med överladdad b230 (lätttrimmat objekt) som nu börjar röra sig upp emot 400hk. De blocket har jag och en kompis byggt på ett halvår nu från och till (pengabrist) och de är väll i stort sätt bara blocket och delar av styrsystemet för insprutningen som är orginal nu :D Stakar och grejjer åkte ut för bara någon dag sen då original ft-stakar änna började kännas lite läskiga nu när vi paserat en 350hk. :D

Senast klockad tid 0-100km/h 4.91 men de va då den låg på några hk över 300. Så nu får vi la se hur de går med tiden när vi fått i de nya stakarna och vågar köra fullt ut på runt 400hk :D Hoppas bara den 3:dje M46:an holler bättre än de 2 innan :P För M90:in är dyyyr.

Hoppas jag inte blir utsparkad på forumet nu bara efter detta :?:)

Link to comment
Share on other sites

Kompressor e manligast! Turbos är för fröknar och små plastbilar med fula vingar! :D

Vill ni se lite olika lösningar för överladdat, så kolla in Mike Sitars hemsida:

http://www.toohighpsi.com/

Mycket hemmapulade egna lösningar och häftiga budgetbyggen!

mvh

Jocke

Jag gillar fröknar... :P

Tack för länken, mycket godis.

Link to comment
Share on other sites

Ja ska du ha 400hk i en Volvo så lär du få byta ut M46 lådan...

Min gamle 945T ligger på drygt 200hk och jag har bytt låda 2 ggr :?

Hehe jo de har vi vetat länge :D Va även diskusioner om detta vid första lådraset. Men de råkar vara så att en M90:låda kostar en del och att M46:orna nästan folk kastar på en nuförtiden. Tex. Både jag och han har skrotat ett antal volvos som vi köpt för låga summor som 500-4000kr och låderna i dom brukar faktiskt överleva då vi mest hoppar, sopar okontrolerat brett in i saker osv. Alltså allment leker sönder dom. Så såpas billiga våra M46:or blir så käns de nästan lönsamt att byta ut som lite då och då istället för att lägga massa tusen på en M90 som i stort sätt skall härda en bit över 500 utan problem.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som funderar på både och? Alltså både turbo och kompressor.

Ni har kanske både sett och hört bilen/killen här istan som knåpat lite på lediga stunder....

Kolla in och beundra!

http://www.hilmersson-racing.com/default.asp

Hehe jo han har jag både sett köra och frågat lite saker. Senast körde han på Emmaboda va jag vet. Kommer ej ihåg va för tid han fick, men förbannat fort gick de iallafall. Jag är ganska intresserad av dragracing själv och åker på mästan allt med banracing här i närheten så i mina ökon så är han riktigt stor med hans Opel Manta. Är ju byggd på en rödblockare + 16 ventilare ombyggd till mekaniska lyftare.

Men de dära med turbo kombinerat med kompressor blir nog en senare grejj. Först skall vi ha dit en 16valve från en glt och svarva och ha oss för att lösa de låliga oljeflödet till lyftarna. Blir nog så att vi bygger om toppen till mekanisk kan jag tro. Får se hur vi gör :D Lite jobbigt bara för kompisen är mera inne på at maxporta 531:an vi redan har. Men får se om jag lyckas övertyga han om att de inte är så förbannat hopplöst att konvertera till mekaniska lyftare på 16ventilaren istället.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som funderar på både och? Alltså både turbo och kompressor.

Ni har kanske både sett och hört bilen/killen här istan som knåpat lite på lediga stunder....

Kolla in och beundra!

http://www.hilmersson-racing.com/default.asp

Var en BMW med samma koncept med på Båberg för några år sedan. Klart maffigt bygge. En polare som numer bor här i trakterna känner visst denna Hilmersson. Likaså killen med den svarta Saab 96an med 16v turbomotor i. Ni har en kärlek för udda byggen där nere? :D

Link to comment
Share on other sites

Vi är nog lite udda här nere i skogen. Och har en viss kärlek till garagen och dess innehåll. Har ett nuförtiden ganska uddabygge som trampar av otålighet att bli startad för första gången. Bilen är en Ford V8 39 Deluxe Cupé som återuppstår efter tre år. Motorn är en Sidventilare från 46-48 (100hk orginal). Nu blir det lite mer med ganska stort borr och 4" slag, totalt 281cui. RossRacing kolvar, allt viktat och balancerat givetvis. Rostfria lite större (visk :oops: ) cheva 1.60 ventiler. Iskendrian 88B Street/Race kam och lite annat godis.

Kanke dags att lyfta denna tråden till en mer generell avdelning?

Link to comment
Share on other sites

Hm. Jo de kan man ju säga va ett lite udda bygge då en sidventilare är relatift svår att vinna effekt ur. Så anledningen kan ju knappast vara att den är bra på den delan. Kan tänka att de mera är något med att de liger lite mera status i att pina om folk på gatan som kör vanliga V8:or och själv kunna påstå att man kör sidventilare :D

Kom gärna med resultatet när sidventilaren är klar. Men lär bli svårt att komma upp i några större effekter med den. Kan gissa på en effekt på 250 eller kanske lite mera men mer blir de nog inte :/ Svårt med de udda kanalerna och konstigt uppbyggda förbränningsrummet.

Link to comment
Share on other sites

Jo de flesta brukar ha detta som argument att stoppa ner en cheva SB i stället.

Men av våran och många andra "flathead" åkare så är erfarenheten en annan. Det finns så mycket man kan göra för att få bra med flås ur sånna här gamla maskiner. Ingengörerna på den tiden visste vad dom gjorde. Det är tex mycket bra material i delarna och inte överdimensionerat som andra kladdmotorer på den tiden. Stakarna har man provat och vrida tio varv utan att dom gått av eller knösat sönder. Vevaxlarna är heller inga problem om dom är friska och det fanns även smidda i vissa modeller. Vi använder oss i första hand av Mercuryns fyrtumsvev och vinner då en kvarttum i slag.

Vad gäller förbränningen så är det väl si och så men rätt bearbetat förbränningsrum så är den väldigt bra och kan lätt gämföras med tex en modern toppventilare. Effektiviteten likaså - annars skulle inte bränsleförbrukningen ligga så lågt som den gör.

Men som sagt är det två helt skilda saker, sidventil och toppventil. Men det är kul att hålla på med grejer som härör till hur allting en gång började. Däremot så bygger man två till tre toppventilare för samma peng som en "sida". Det är nog magin i de gamla grejerna som gör att man håller på, och vad låter som en "fullrace flathead" på tomgång.

Sen är det en mycket tacksam konstruktion för att överladda, lägg på några psi och effekten kommer direkt. Ni som läser Bilsport Classic kanske la märke till en grabb i England som åker 32a Roadster med kompressormatad Sida och kör mittennior på rakorna.

Men å andra sidan åker jag gärna i min femnolla åxå, en go allroundmaskin det med men långt ifrån som man skulle vilja ha den.

Ha det bäst!

Link to comment
Share on other sites

Jo de flesta brukar ha detta som argument att stoppa ner en cheva SB i stället.

Men av våran och många andra "flathead" åkare så är erfarenheten en annan. Det finns så mycket man kan göra för att få bra med flås ur sånna här gamla maskiner. Ingengörerna på den tiden visste vad dom gjorde. Det är tex mycket bra material i delarna och inte överdimensionerat som andra kladdmotorer på den tiden. Stakarna har man provat och vrida tio varv utan att dom gått av eller knösat sönder. Vevaxlarna är heller inga problem om dom är friska och det fanns även smidda i vissa modeller. Vi använder oss i första hand av Mercuryns fyrtumsvev och vinner då en kvarttum i slag.

Vad gäller förbränningen så är det väl si och så men rätt bearbetat förbränningsrum så är den väldigt bra och kan lätt gämföras med tex en modern toppventilare. Effektiviteten likaså - annars skulle inte bränsleförbrukningen ligga så lågt som den gör.

Men som sagt är det två helt skilda saker, sidventil och toppventil. Men det är kul att hålla på med grejer som härör till hur allting en gång började. Däremot så bygger man två till tre toppventilare för samma peng som en "sida". Det är nog magin i de gamla grejerna som gör att man håller på, och vad låter som en "fullrace flathead" på tomgång.

Sen är det en mycket tacksam konstruktion för att överladda, lägg på några psi och effekten kommer direkt. Ni som läser Bilsport Classic kanske la märke till en grabb i England som åker 32a Roadster med kompressormatad Sida och kör mittennior på rakorna.

Men å andra sidan åker jag gärna i min femnolla åxå, en go allroundmaskin det med men långt ifrån som man skulle vilja ha den.

Ha det bäst!

:D Jodå dom har sina för och nackdelar dom dära sidventilarna. Kvalitetsmässigt, viktmässigt har inget jag satt mig in i. Har bara mäst läst massa om andras erfarenheter och bygen med de motorerna, men har iofs aldrig läst om någon överladdad sidventilare. Så vem vet, kanske en hel del fördelar jag missat där :) Men iallafall vad jag läst och hört så skall dom vara lite jobbiga att vinna effekt ur om de skal förbli en sugmotor.

Men iallafall. Önskar dig ett stort lycka till. Inte överdrivet många som vågar sig på att börja leka med en sidventilare i dag, eller kanske rent utav har råd. Hoppas de går som du tänkt :D

Link to comment
Share on other sites

Till "Sniffer"

Ser du åker E85-bil? Funkar det bra? Det hade vart nåt till de gamla sidorna och mata dom med sprit. Är ju redan skatt/besikningsfria så är ju bara bränslet kvar...

Eftersom det är jag och min far som bygger så mycket vi orkar så får jag väl erkänna att det träts lite åt vilket håll ventilerna ska vara. Han har dock svårt att glömma känslan av 428an i den GT500 Cabben från 69 han en gång tog hem från en flygbas i tyskland, står förresten likadan neråt i svea som när han sålde den... Han slängde avgasutsläppet på tippen, skulle ju vara rör rätt ut på den tiden (1973-74). Bara en sån grej.... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Till "Sniffer"

Ser du åker E85-bil? Funkar det bra? Det hade vart nåt till de gamla sidorna och mata dom med sprit. Är ju redan skatt/besikningsfria så är ju bara bränslet kvar...

Eftersom det är jag och min far som bygger så mycket vi orkar så får jag väl erkänna att det träts lite åt vilket håll ventilerna ska vara. Han har dock svårt att glömma känslan av 428an i den GT500 Cabben från 69 han en gång tog hem från en flygbas i tyskland, står förresten likadan neråt i svea som när han sålde den... Han slängde avgasutsläppet på tippen, skulle ju vara rör rätt ut på den tiden (1973-74). Bara en sån grej.... :shock:

Jo att köra på etanol funkar utmärkt nu sommartid. Bara se till så att motorn får ca 35% mera bränsle än va den skulle fått om den gick på bensin så går de alldeles utmärkt. Enda skillnaden du märker är att bilen luktar sprit och att du helt plötsigt har ungefär 15% effektökning utan att behöva pilla något. Sen kan du ju höjja kompen en bit också om man så har lust för att ta ut ännumera effekt. Etanol är ju som du kanske vet upp emot ett oktantal på 105 oktan. Är förrästen redan i full gång att konvertera mussen med faktiskt. Behöver bara veta lite bättre hur jag skall bestycka förgasaren så den får sina 35% mer bränsle.

Enda nackdelen med etanoldrift är igentligen att bilen kan bli en aning svårstartad vid temeraturer under 4 grader. Men de fins redan nu väldigt bra lösningar på som förvärmning till bränslet, extra startspridare eller kanske bara en förgasare som flödar på bra när du shokar.

Själv har jag kanpt aldrig haft några sådana problem med starten iallafall. Och då har jag kört etanolkonverterat sen min första bil för 2 år sen nu :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...