joschen July 26, 2005 Report July 26, 2005 Om termostaten är ur monterad på en 66:a kan det med föra att bilen kokar på grund av att man får för hög hastighet i genom kylet? Citera
Sven July 26, 2005 Report July 26, 2005 Om motorn kokar när termostaten är ute är det troligt att du har stopp i kylen . termostatens uppgift är att snabbt få upp motorn i arbetstemperatur och sen hålla den kvar där.Prova att spola igenom med en slang ifrån båda hållen så ska du se vad där kommer ut.Sven. Citera
joschen July 26, 2005 Author Report July 26, 2005 Har spolat hela kylsystemet ett fler tal gånger.Men jag har hört med en del folk som kör tävlings bilar och dom hävdar att på en del saab motorer så måste det finnas ett visst motstånd i termostat huset för annars kokar bilen.Det skulle alltså bli för hög hastighet igenom kylet så uppehålls tiden i kylet blir för kort. Citera
Fredde77 July 26, 2005 Report July 26, 2005 Har spolat hela kylsystemet ett fler tal gånger.Men jag har hört med en del folk som kör tävlings bilar och dom hävdar att på en del saab motorer så måste det finnas ett visst motstånd i termostat huset för annars kokar bilen.Det skulle alltså bli för hög hastighet igenom kylet så uppehålls tiden i kylet blir för kort.Moroso säljer strypringar för de som vill kontrollera flödet av kylarvätskan. Därför kan det nog ligga något i det du säger.http://www.moroso.com/catalog/categoryd ... code=29018/Fredde Citera
Sven July 26, 2005 Report July 26, 2005 Kan luften passera fritt blås från baksidan med tryckluft har du för liten fläkt eller är kylaren för liten, de enda problem jag har haft när termostaten gått isönder i öppet läge är att motorn aldrig blir varm. Har du spolat motorn också så det inte är stopp där någonstans.Sven. Citera
Sven July 26, 2005 Report July 26, 2005 Är inte Morosos stypningar en ersättning för termostat i racemotorer? Skall den inte monteras på samma ställe som termostaten? Är där plats till både och? De skriver låter dig kontrollera mängden värme som lämnar motorn och skall absorberas utav kylaren, Joschen vill bli av med värmen. En kylare som är 40 år gammal är full med beläggning på insidan vilken verkar som isolering och hindrar luften att kyla ner vattnet.Sven. Citera
Walter Garherr July 26, 2005 Report July 26, 2005 Det stämmer att det kan koka utan termostat,har varit med om det på min Mustang. När jag köpte den satt det ingen termostat i och då gick vattnet bakvägen, och det gick nog inte mycket till motorn utan det snurrade bara runt i kylaren och den kokade rejält satte i termostat och saken var biff. Kolla vattenflödet i kylaren det skall gå åt höger sett framifrån mitt gick åt vänster utan termostat. Det verkar som att motståndet blir för litet utan termostat och därför går inte tillräckligt med vatten in i motorn. Dom där strypningarna gör ju att det blir ett litet motstånd, eller?CMC 1119 Walter. Citera
Toni CMC1361 July 27, 2005 Report July 27, 2005 Bra att det löste sig.Hade en gång en -65 med 351W.Kokte överallt utom på landsväg.Visade sig att kylaren (som var jättelik) var från 40-talet och hade alldeles för snabb genomströmning, trots termostat.Tips, kolla om kylaren är rätt till motorn. Citera
joschen July 27, 2005 Author Report July 27, 2005 Gott att höra vad är det för termostat som passar.Går det att köpa i vanliga bil verkstäder.Och framför allt, vid vilken temperatur skall den öppna.Min gör tvärtt om den kokar bara på landvägen, om det kan bero på att den går väldigt länge på något kritiskt varvtal vet ej. Citera
ThomasFB July 28, 2005 Report July 28, 2005 Strypringen är till för att reducera flödeshastigheten genom systemet så att värmen hinner absorberas i motorn och avges i kylaren. Om man kör utan termostat/strypring, kan (inte alltid) det uppstå gravitation i eller i närheten av vattenpumpen. Citera
Sven July 28, 2005 Report July 28, 2005 Kavitation får jag hoppas inte gravitation. Samma fenomen du kan råka ut för med båtmotorer på propellern i vattnet. Sven. Citera
joschen July 28, 2005 Author Report July 28, 2005 Var kan jag köpa en termostat och vilken sort är det.Går det att köpa i en vanlig bil verkad eller är dom speciella. Citera
Leffe N cmc712 July 28, 2005 Report July 28, 2005 Kolla med tex. Hansen Racing eller någon av deras återförsäljare.www.hansenracing.se Citera
Lars Oscarsson cmc383 July 30, 2005 Report July 30, 2005 joschen skrev :Var kan jag köpa en termostat och vilken sort är det.Går det att köpa i en vanlig bil verkad eller är dom speciella.hej.Har du en Mekonomen butik i dina trakter så är problemetlätt löst. Citera
Recommended Posts