vaskinde August 9, 2005 Report August 9, 2005 Tjena!Nu är det så att jag har installerat ny Ignitor med Flamethrower tändspole, flamethrower kablar, nytt fördelarlock med rotor på en K-kod 289 HiPerformance motor som har tyvärr 2ports Autolite förgasare. Hur ställer man in tändningen på en sån? Saknar tändinställningsplåten. Motorn var i smådelar när jag köpte den. Jo när jag ändå är igång, jag har haft igång motorn men den varvar upp och ner ingen jämn gång sen skjuter den när man gasar på lite..Tips och hjälp..... Jag har kört "fast" kan man säga.... Citera
vaskinde August 11, 2005 Author Report August 11, 2005 Sparkar lite liv i tråd'n. Har micklat lite med mitt problem. Jag plockade isär min fördelare och märkte att det var olika fjädrar till centrifugalvikterna. Det var en rejäl skillnad i styrka när jag drog isär dom.. Ska det va så? Jag tycker att de borde vara lika starka/hårda eller hur jag nu ska uttrycka det... Citera
vaskinde August 12, 2005 Author Report August 12, 2005 Kollade upp nummrena som är ingjutna på blocket. Tyvärr så har den här motorn blivit lite missbrukad iform av att delar saknas som gör motorn unik. Jag har iaf dom kraftigare överfallen till veven. Har du nån idé om vad det kan va för problem som jag har stött på... "jag har installerat ny Ignitor med Flamethrower tändspole, flamethrower kablar, nytt fördelarlock med rotor på en K-kod 289 HiPerformance motor som har tyvärr 2ports Autolite förgasare. Hur ställer man in tändningen på en sån? Saknar tändinställningsplåten. Motorn var i smådelar när jag köpte den. Jo när jag ändå är igång, jag har haft igång motorn men den varvar upp och ner ingen jämn gång sen skjuter den när man gasar på lite.. " Citera
THOMAS August 12, 2005 Report August 12, 2005 Börja lämpligtvis med att införskaffa dig en tändmarkeringsplåt !Annars har du inte en aning om vad du håller på med. Citera
cmc 49 August 12, 2005 Report August 12, 2005 Är tändnings markeringen inte en tapp som sticker ut från transkåpan.så är det på min 289a .sen så står graderna på svängningsdämparen.kolla upp tändföljden du kan ha växlat 2 kablar . Citera
vaskinde August 12, 2005 Author Report August 12, 2005 Jo, Det är en liten tapp där nere och efter lite borstade och putsande fick jag fram graderingen också men den är hemskt otydlig. Det får bli lite märk tejp.. Vilket varv ställer man in tändningen på och hur många grader före TDC'n? Citera
vaskinde August 12, 2005 Author Report August 12, 2005 Nu var det dax för lite mer info om mitt problem. Jag plockte bort topparna och kom fram till att än så länge såg det bra ut ända tills jag vred på veven så att kolven på cyl 1 stod i det "verkliga livet" TDC och sen kikade jag ner på svängningsdämparn och där stod den på 12 grader före TDC?!?!?!? Otroligt mysko! Jag har beställt sån där graderingstejp till svängningsdämparn och jag hoppas att detta kanske kan lösa mitt problem + nyrenoverade förgnasare. Jag återkommer med mer info. Men så länge..... hej Citera
ThomasFB August 12, 2005 Report August 12, 2005 Fullt normalt att det visar 12 grader fel. Kanske det bara visade 5 grader fel när bilen var ny. Inte är det här några precisionsinstrument inte. Enda sättet att hitta exakt ÖD är att mäta in det från 1:ans cylinder, och sedan märka om dämparen och indexera pekaren. Citera
vaskinde August 12, 2005 Author Report August 12, 2005 Gjorde precis som RTM beskrev. Väntar nu på diverse grejer så jag kan fortsätta. Återkommer med resultat...Ha det gött från gotland.. Citera
vaskinde August 12, 2005 Author Report August 12, 2005 Glömde en sak. Om nu tändningen har stått fel så kan det va en orsak?? Det kanske inte är så känsligt att tändningen har stått 12 grader?? Jag vet inte... Citera
vaskinde August 12, 2005 Author Report August 12, 2005 Glömde en sak. Om nu tändningen har stått fel så kan det va en orsak?? Det kanske inte är så känsligt att tändningen har stått 12 grader?? Jag vet inte... Citera
ThomasFB August 13, 2005 Report August 13, 2005 Det kan hända att totala förtändningen har varit helt fel om grundinställningen varit åt skogen. En Ford Sb skall inte ha mer än 35-38 grader mekanisk förtändning. Grundinställningen på tomgång bör ligga runt 6-15 grader. Kanske instruktionsböckerna säger nåt annat, men t.ex. vår 302:a gav mest effekt på rullande landsväg vid 36 grader. 37 och den tappade redan lite. Idealiska förtändningen varierar lite från motor till motor (beroende av många faktorer), så det går inte att kopiera rakt av, men 35-38 är ett bra riktvärde. Justera genom att provköra, lyssna efter spikningar, backa sedan från detta läge tills spikandet upphör. Citera
vaskinde August 13, 2005 Author Report August 13, 2005 Jo jag får testa. Jag upptäckte att jag har 289 HiPo toppar också, vad jag har fattat så är det lite bättre flöde i dem. Men det verkar som om jag har standard kam med hydraliska lyftare, HiPo har statiska. Jag ska ha tag i ett 4 ports insug med förgasare eftersom det mesta i motorn är HiPo delar så effekt skillnad bör va märkbar. Men det får bli ett senare projekt , nu ska bilen igång! Citera
ThomasFB August 14, 2005 Report August 14, 2005 Måste göra dej besviken angående flödet på "HiPo"- topparna. Kanalerna är desamma som på 2v- modellen. Ventilfjädrarnas säten och området kring vipparmspinnpulten skiljer sej från "vanliga" toppar, flödet är ganska detsamma som motsvarande standardtoppar. Det var annan kamaxel i K-motorn, samt kompressionsförhållandet var lite större. Avgaslimporna var "bättre" och sedan använde man 4v förgasare. Denna kombination krävde dåtida högoktan bensin. Vilken strömfördelare har du?Är det vakumklocka eller endast mekanisk förtändning (liksom original)? Citera
vaskinde August 18, 2005 Author Report August 18, 2005 Tada.... Ny upptäckt! Jag upptäckte att min svängningsdämpare bara gradering efter TDC till 12 grader inte innan TDC. Hmmm.... Jag kollade lite i "How to rebuild a Ford small-block" tror jag den hette och där hittade jag en bild på en standard svängningsdämpare och på den fanns en klok gradering, efter TDC till 12 grader och före TDC till 60 grader.Jag försöker rita lite: Sett uppifrån.Min svängningsdämpargradering: 1210 8 6 4 2 TDC=|=|=|=|=|=|=|=|=|Den svängningsdämpare jag såg i boken. 1210 8 6 4 2 T 2 4 6 8 101214=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=| osv osvNi förstår vad jag menar va... Så såg tejpen ut också. Har jag nån konstig svängningsdämpare??? eller? Citera
winnerpatric cmc162 August 18, 2005 Report August 18, 2005 Det kan hända att totala förtändningen har varit helt fel om grundinställningen varit åt skogen. En Ford Sb skall inte ha mer än 35-38 grader mekanisk förtändning. Grundinställningen på tomgång bör ligga runt 6-15 grader. Kanske instruktionsböckerna säger nåt annat, men t.ex. vår 302:a gav mest effekt på rullande landsväg vid 36 grader. 37 och den tappade redan lite. Idealiska förtändningen varierar lite från motor till motor (beroende av många faktorer), så det går inte att kopiera rakt av, men 35-38 är ett bra riktvärde. Justera genom att provköra, lyssna efter spikningar, backa sedan från detta läge tills spikandet upphör.Hur låter det om en motor spikar??? Citera
göran cmc 302 August 19, 2005 Report August 19, 2005 HP topparnas förbränningsrum och flöde är exakt samma som standard topparna.Skillnaden på en HP motor är i princip bara kraftigare överfall, mekaniska lyftare, skruvade vipparmsbultar, kraftigare fjädersäten och fjädrar, HP kam, annan vattenpump och fördelare samt gjutjärns headers.Blocken är exakt lika som original. Citera
göran cmc 302 August 19, 2005 Report August 19, 2005 HP topparnas förbränningsrum och flöde är exakt samma som standard topparna.Skillnaden på en HP motor är i princip bara kraftigare överfall, mekaniska lyftare, skruvade vipparmsbultar, kraftigare fjädersäten och fjädrar, HP kam, annan vattenpump och fördelare samt gjutjärns headers.Blocken är exakt lika som original. Citera
göran cmc 302 August 19, 2005 Report August 19, 2005 Det är exakt samma flöde som i originaltopparnaDet enda som skiljer topparna är skruvade vipparmsbultar och förstärkta fjädersäten på HP topparna.Vad gäller resten av motorn så är det enda skillnaden mot en standard:* Kraftigare överfall* HP kam* Mekaniska lyftare* Kraftigare ventilfjädrar* Annan vattenpump* Fördelare utan vakuumförställning* Gjutjärns headersTändinställning görs med 0.020" på kall motorDärefter justeras till 0.018" på varm motor ( igång ! )Detta skiljer något mellan modellåren men som riktlinje är det OK Citera
vaskinde August 19, 2005 Author Report August 19, 2005 Nu så fick jag motorn och gå som jag ville. Det jag gjorde var att indexerade om veven så TDC'n blev exakt. Sen så renoverde jag förgasarn med ett sånt där kit man kan köpa från Hansen Racing. Jag ställde sen in tändningen som ni beskrev. Kanon! Tack för hjälpen! Citera
ThomasFB August 20, 2005 Report August 20, 2005 Bra, nu kan du börja finjustera tändningen, leta mellan 32 och 38 grader max förtändning och runt 3100-3700 rpm för bästa egenskaper. Det kan bli till att kompromissa mellan bra start som kall/varm och bästa vridmoment om fördelaren är original. Man kan senare modifiera fördelaren för optimal funktion. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.