Jump to content

Recommended Posts

Tjena!

Nu är det så att jag har installerat ny Ignitor med Flamethrower tändspole, flamethrower kablar, nytt fördelarlock med rotor på en K-kod 289 HiPerformance motor som har tyvärr 2ports Autolite förgasare. Hur ställer man in tändningen på en sån? Saknar tändinställningsplåten. Motorn var i smådelar när jag köpte den.

Jo när jag ändå är igång, jag har haft igång motorn men den varvar upp och ner ingen jämn gång sen skjuter den när man gasar på lite..

Tips och hjälp..... Jag har kört "fast" kan man säga....

Sparkar lite liv i tråd'n. Har micklat lite med mitt problem. Jag plockade isär min fördelare och märkte att det var olika fjädrar till centrifugalvikterna. Det var en rejäl skillnad i styrka när jag drog isär dom.. Ska det va så? Jag tycker att de borde vara lika starka/hårda eller hur jag nu ska uttrycka det... :?

Kollade upp nummrena som är ingjutna på blocket. Tyvärr så har den här motorn blivit lite missbrukad iform av att delar saknas som gör motorn unik. Jag har iaf dom kraftigare överfallen till veven.

Har du nån idé om vad det kan va för problem som jag har stött på...

"jag har installerat ny Ignitor med Flamethrower tändspole, flamethrower kablar, nytt fördelarlock med rotor på en K-kod 289 HiPerformance motor som har tyvärr 2ports Autolite förgasare. Hur ställer man in tändningen på en sån? Saknar tändinställningsplåten. Motorn var i smådelar när jag köpte den.

Jo när jag ändå är igång, jag har haft igång motorn men den varvar upp och ner ingen jämn gång sen skjuter den när man gasar på lite..

"

Är tändnings markeringen inte en tapp som sticker ut från transkåpan.

så är det på min 289a .sen så står graderna på svängningsdämparen.

kolla upp tändföljden du kan ha växlat 2 kablar .

Jo, Det är en liten tapp där nere och efter lite borstade och putsande fick jag fram graderingen också men den är hemskt otydlig. Det får bli lite märk tejp.. Vilket varv ställer man in tändningen på och hur många grader före TDC'n?

Nu var det dax för lite mer info om mitt problem. :D

Jag plockte bort topparna och kom fram till att än så länge såg det bra ut ända tills jag vred på veven så att kolven på cyl 1 stod i det "verkliga livet" TDC och sen kikade jag ner på svängningsdämparn och där stod den på 12 grader före TDC?!?!?!? Otroligt mysko! :shock:

Jag har beställt sån där graderingstejp till svängningsdämparn och jag hoppas att detta kanske kan lösa mitt problem + nyrenoverade förgnasare. Jag återkommer med mer info. Men så länge..... hej ;)

Fullt normalt att det visar 12 grader fel. Kanske det bara visade 5 grader fel när bilen var ny. Inte är det här några precisionsinstrument inte. Enda sättet att hitta exakt ÖD är att mäta in det från 1:ans cylinder, och sedan märka om dämparen och indexera pekaren.

Det kan hända att totala förtändningen har varit helt fel om grundinställningen varit åt skogen. En Ford Sb skall inte ha mer än 35-38 grader mekanisk förtändning. Grundinställningen på tomgång bör ligga runt 6-15 grader.

Kanske instruktionsböckerna säger nåt annat, men t.ex. vår 302:a gav mest effekt på rullande landsväg vid 36 grader. 37 och den tappade redan lite. Idealiska förtändningen varierar lite från motor till motor (beroende av många faktorer), så det går inte att kopiera rakt av, men 35-38 är ett bra riktvärde. Justera genom att provköra, lyssna efter spikningar, backa sedan från detta läge tills spikandet upphör.

Jo jag får testa. Jag upptäckte att jag har 289 HiPo toppar också, vad jag har fattat så är det lite bättre flöde i dem.

Men det verkar som om jag har standard kam med hydraliska lyftare, HiPo har statiska.

Jag ska ha tag i ett 4 ports insug med förgasare eftersom det mesta i motorn är HiPo delar så effekt skillnad bör va märkbar. :lol:

Men det får bli ett senare projekt , nu ska bilen igång!

Måste göra dej besviken angående flödet på "HiPo"- topparna. Kanalerna är desamma som på 2v- modellen. Ventilfjädrarnas säten och området kring vipparmspinnpulten skiljer sej från "vanliga" toppar, flödet är ganska detsamma som motsvarande standardtoppar. Det var annan kamaxel i K-motorn, samt kompressionsförhållandet var lite större. Avgaslimporna var "bättre" och sedan använde man 4v förgasare.

Denna kombination krävde dåtida högoktan bensin. Vilken strömfördelare har du?

Är det vakumklocka eller endast mekanisk förtändning (liksom original)?

Tada.... Ny upptäckt! Jag upptäckte att min svängningsdämpare bara gradering efter TDC till 12 grader inte innan TDC. Hmmm.... Jag kollade lite i "How to rebuild a Ford small-block" tror jag den hette och där hittade jag en bild på en standard svängningsdämpare och på den fanns en klok gradering, efter TDC till 12 grader och före TDC till 60 grader.

Jag försöker rita lite: :D Sett uppifrån.

Min svängningsdämpargradering:

1210 8 6 4 2 TDC

=|=|=|=|=|=|=|=|=|

Den svängningsdämpare jag såg i boken.

1210 8 6 4 2 T 2 4 6 8 101214

=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=| osv osv

Ni förstår vad jag menar va... :--

Så såg tejpen ut också. Har jag nån konstig svängningsdämpare??? eller?

Det kan hända att totala förtändningen har varit helt fel om grundinställningen varit åt skogen. En Ford Sb skall inte ha mer än 35-38 grader mekanisk förtändning. Grundinställningen på tomgång bör ligga runt 6-15 grader.

Kanske instruktionsböckerna säger nåt annat, men t.ex. vår 302:a gav mest effekt på rullande landsväg vid 36 grader. 37 och den tappade redan lite. Idealiska förtändningen varierar lite från motor till motor (beroende av många faktorer), så det går inte att kopiera rakt av, men 35-38 är ett bra riktvärde. Justera genom att provköra, lyssna efter spikningar, backa sedan från detta läge tills spikandet upphör.

Hur låter det om en motor spikar???

:roll:

HP topparnas förbränningsrum och flöde är exakt samma som standard topparna.

Skillnaden på en HP motor är i princip bara kraftigare överfall, mekaniska lyftare, skruvade vipparmsbultar, kraftigare fjädersäten och fjädrar, HP kam, annan vattenpump och fördelare samt gjutjärns headers.

Blocken är exakt lika som original.

HP topparnas förbränningsrum och flöde är exakt samma som standard topparna.

Skillnaden på en HP motor är i princip bara kraftigare överfall, mekaniska lyftare, skruvade vipparmsbultar, kraftigare fjädersäten och fjädrar, HP kam, annan vattenpump och fördelare samt gjutjärns headers.

Blocken är exakt lika som original.

Det är exakt samma flöde som i originaltopparna

Det enda som skiljer topparna är skruvade vipparmsbultar och förstärkta fjädersäten på HP topparna.

Vad gäller resten av motorn så är det enda skillnaden mot en standard:

* Kraftigare överfall

* HP kam

* Mekaniska lyftare

* Kraftigare ventilfjädrar

* Annan vattenpump

* Fördelare utan vakuumförställning

* Gjutjärns headers

Tändinställning görs med 0.020" på kall motor

Därefter justeras till 0.018" på varm motor ( igång ! )

Detta skiljer något mellan modellåren men som riktlinje är det OK

Nu så fick jag motorn och gå som jag ville. Det jag gjorde var att indexerade om veven så TDC'n blev exakt. Sen så renoverde jag förgasarn med ett sånt där kit man kan köpa från Hansen Racing. Jag ställde sen in tändningen som ni beskrev. Kanon! :D

Tack för hjälpen!

Bra, nu kan du börja finjustera tändningen, leta mellan 32 och 38 grader max förtändning och runt 3100-3700 rpm för bästa egenskaper. Det kan bli till att kompromissa mellan bra start som kall/varm och bästa vridmoment om fördelaren är original.

Man kan senare modifiera fördelaren för optimal funktion.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...