Jump to content

Ungefärligt kostnad att borra och hona ett block?


Pernolf cmc 558

Recommended Posts

Igår lämnade jag in mitt block, vev och stakar med de gamla kolvarna. Håkan på SPM är duktig och vi satt och spånade kring vad som skulle göras på motorn. Jag ska ju renovera allt utom topparna och vi kom överens om att han köper delarna i staterna under hösten och det blir bl.a en Edelbrock Performer kam, som är steget över standard. Kolvarna blir högre kvalitet än ren standard, så tål det lite trim också. Sedan ska allt balanseras vilket drar iväg lite i pengar, men det är absolut värt detta! Prislappen kommer att variera lite beroende på vilket pris det blir på allt ingåeende. Men det hela verkar väldigt seriöst, så jag blir nog nöjd. Räkna dock med att allt sånt här ta tid, så vänta er inte typ 2 dagars leverans. Ett tips också, köp alltid delarna av firman som ska göra jobbet oavsett var du lämnar in! Då är det ju deras ansvar att det funkar, och du behöver inte höra att det var fel på prylarna du kom med etc.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en tanke på att stroka min motor, från 302 till 331, men kostar som bekant en j-a massa pengar, ska räkna och se om det går...

Valet jag har är 2, antingen låter jag en firma borra/hona/plana och allt vad som behövs göras på blocket, och jag skaffar alla grejjer och monterar ihop själv.

Fördelen med detta är att det ändå är jag som byggt motorn.

Eller, så köper jag ett nytt block från USA och skeppar över det själv.

Fördelen med detta är att det blir billigare än om jag låter ngn göra det i Sverige.

Valmöjligheter finns, men det är ju ett tag tills "mekarsäsongen" börjar...

Link to comment
Share on other sites

Jag har en tanke på att stroka min motor, från 302 till 331, men kostar som bekant en j-a massa pengar, ska räkna och se om det går...

Valet jag har är 2, antingen låter jag en firma borra/hona/plana och allt vad som behövs göras på blocket, och jag skaffar alla grejjer och monterar ihop själv.

Fördelen med detta är att det ändå är jag som byggt motorn.

Eller, så köper jag ett nytt block från USA och skeppar över det själv.

Fördelen med detta är att det blir billigare än om jag låter ngn göra det i Sverige.

Valmöjligheter finns, men det är ju ett tag tills "mekarsäsongen" börjar...

Prata med SPM om strokning, de verkar kunna en del om detta. 347c.i är populärt och det finns flera kit i olika prisklasser. Men man ska nog kosta på lite bättre kit som håller högre kvalitet och så. Pratade med en kille här i Västerås och han har ju strokat sin Boss 302 till 347ci och upplever ett mycket bättre vrid på motorn. Tror det är SPM som gjort jobbet där.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...