berne August 20, 2005 Report August 20, 2005 Någon mer som har en musse tillverkad i sept-okt. 1964 och såld ny i Sverige. Det vore roligt om ni gav er till känna här! Min HT Raven Black med röd inredn är tillv. 30/9. Det såldes tydligen 69 st nya i Sverige -64 och av dessa borde ju en del finnas kvar. Citera
matteponken August 21, 2005 Report August 21, 2005 Okej, här e lite mera information om min HT från 64Chassi nr 5T07A144904Bricka i dörren 65A J 86 15K 91 1 6Hade för mig att den var gjord 17 oktober men det är 15 oktober.Bilen blev reggad i sverge 650101När jag köppte bilen så var den utrustad men rallypack,konsoll, skivbromsar fram och det tidiga exportstaget i motorrummet..hade hål i de bakre sidopanelerna för bältesinfästning.Mvh Mats Citera
Mecman August 21, 2005 Report August 21, 2005 "Bilen blev reggad i sverige 650101" Hehe, tror jag knappast, inte på nyårsdagen. Det står så på många äldre bilar för att de inte haft tillgång till det exakta datumet. Samma med min bil, men den är reggad iJuli. Men om du beställer en kopia av orginal registreringsbevis från vägverket, där står rätt datum. Lättast blir det om du har gamla registreringsnumret med länsbokstav, men det går att spåra med chassinumret. Om bilen bytt ägare utanför länet den reggades i finns ett nytt regbevis för varje län. Citera
fast66 August 22, 2005 Report August 22, 2005 Har din bil verkligen 5T07A... i VIN??? T'et anger ju Metuchenfabriken, som inte började bygga Mustanger förrän 3½ månader efter ditt build-date, nämligen 1 februari 1965. Citera
matteponken August 22, 2005 Report August 22, 2005 Vet ej var den såldes ny och ja den har det chassinummert..upgifterna angående datumen är från en nytilvärkad dörrbricka som förra ägaren fixade fram från Grupp 70 mustangparts (slutet av 80talet).kommer tyvärr inte ihåg om jag fick med den gamla..har ägt bilen i 13 år och den ligger fortfarande i lådor.. Förra ägaren påstod då också att den var en av de äldsta kända svensksålda 65:or (som då var kända..Vi talar då om slutet av 80 talet).reg numert är agp956..ger er fria händer att forska om någon har intresse i detta..Det måste ju finnas fler mustanger i Sverige som inte ligger så långt i från mitt chassinummer..frågan är ju när e de byggda??? Citera
mats g johansson August 22, 2005 Report August 22, 2005 Jag, eller rättare sagt Mustangen, har 5TO7A144879 vilket inte är så långt ifrån. VIN koden är 65A M 25 26Q 951014 1 5 vilket blir 26 mars om jag tolkat det rätt. Citera
Ronnie S August 23, 2005 Report August 23, 2005 Det är en annan sak som är skum med Matteponkens dörrbricka, förutom tillverkningsdagen. Klädselkoden 86 (svart vinyl) fanns bara på 64 1/2. På en -65 (som bilen borde vara, med det chassienumret) hette den svarta inredningen 26. Man kan nästan misstänka att när den nya dörrskylten tillverkades hade man inte uppgifterna från den gamla kvar, istället valde man "lämpliga" koder till den nya. Citera
fast66 August 23, 2005 Report August 23, 2005 Ronnies tankegångar verkar rimliga och troliga ang. Matteponkens bil.Hittar man bilar som har chassienummer väldigt nära din bil, är det ju rimligt att de var beställda samtidigt och du skulle kunna korrigera värdena på brickan. Kevin MArti nytillverkar brickor som är väldigt lika originalet. Exempelvis är ju de sista två siffrorna stansade lite snett på original dörrplåtar. Det fixar Kevin.Vad avser registreringsdatumet 1/1, så tror jag att Ford förregistrerade bilar som de hade beställt från USA för att det mesta skulle vara klart när de väl kom till Sverige. Hade själv en 66 HT skrotbil som var reggad 660101, men planerat tillverkningsdatum ett par månader senare. Citera
Ronnie S August 23, 2005 Report August 23, 2005 Registreringsdatumet 1 januari har oftast kommit till när man gick över till dom nya registreringsskyltarna och lade in uppgifterna på data (runt 1973). Troligen brydde sig inte vissa av personerna som satt och stansade in uppgifterna i datorn om att kolla datumet för första registrering, var det en bil av 65 års modell slog man in 650101 osv. Vad spelade det för roll vad det stod för datum på en halvgammal begagnad bil, resonerade man väl. Man kan dock gå tillbaka och ta fram samtliga gamla besiktningsinstrument på sin bil, och därmed få tag på uppgifterna.En annan sak som heller sällan stämmer när man tittar på vägverkets uppgifter är antalet ägare sedan ny. Uppgiften som står på dagens registreringsbevis är bara antalet ägare sedan man gick över till data (alltså antalet ägare sedan 1973). Jag slog upp en gammal Chevrolet som jag ägde tidigare, och enligt vägverket har den haft 9 ägare. Jag gjorde en helrenovering av den bilen, och tog reda på alla uppgifter jag då kunde få tag i. Därmed vet jag att den nuvarande ägaren är den 22:a ägaren på den bilen. Citera
göran cmc 302 August 23, 2005 Report August 23, 2005 Chassinr-statistik / fabrik kan jag ta ut genom klubbregistretJag skickar registret till claes W så kan han laborera fritt. Citera
matteponken August 23, 2005 Report August 23, 2005 Det här var inte roligt att höra..att min "nya chassibricka" kan vara "ifylld" utan korekta uppgifter..alltså att man inte hade en aning om datan..det jävligaste är att jag har letat grejor till motorn med datumstämplar som är gjorda runt mitten och senare delen av september1964 vilket skulle kunna vara korekta på en musse som är tillvärkad runt 15 oktober 1964..Tog mej 3 år att hitta ett 4portsinsug.. Och andra sidan så gör det kanske inte så mycket nu att grenrören har kommit bort.. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.