Jens Rosberg August 22, 2005 Report August 22, 2005 Hej,Jag skulle behöva uppslag vad gäller ett fenomen jag råkat ut för på sistone. (Har en 66 A-code.) Ibland så är det precis som om motorn ej får bensin och motorn hackar till rejält eller stannar. Den startar direkt efteråt och kan rulla ett par mil innan samma problem kommer igen. Det inträffar bara när motorn är varm. Har prövat med förgasarrengöring men det löste ej problemet.Är ingen meckare själv och hoppas att någon annan medlem kan ge mig tips om åtgärd eller känner igen symptomen.Med vänliga hälsningarJens Citera
SvenT cmc728 August 22, 2005 Report August 22, 2005 Ånglås?Kolla in länken:http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... %E5ngl%E5sÄr själv för okunnig, sliten och trött efter 60 mils nattkörning och jobb direkt efteråt... Citera
göran cmc 302 August 23, 2005 Report August 23, 2005 Igentäppt bensinlock = vacuum i tanken efter en stunds körning ?? Citera
joschen August 24, 2005 Report August 24, 2005 Skulle nog testa med att byta kondensatorn.Då får du fenomenet att bilen bara går när den är kall.På min 66ht så var det kortslutning i tändspolen och då fick jag liknande resultat men det känner du genom att ta på spolen, min var glöd het. Citera
Stefan cmc 1169 August 24, 2005 Report August 24, 2005 Tycker också det låter som något elektriskt, som när det börjar bli varmt börjar "röra" på sig. Prova pilla, knacka lätt på det flesta komponenter du hittar och se om felet uppenbarar sig. Hade liknande fel på min båtmotor, det var tändhatten som la av då motorn blev varm, men den startade inte igen från den hade stått lite. Citera
joschen August 25, 2005 Report August 25, 2005 Det bör inte vara ånglås för om det är det så kommer bilen gå riktigt ända tills du stänger av bilen och försöker återstarta den igen.Då hinner bensinen dunsta innan motorn hinner suga i sej den. Citera
pools August 25, 2005 Report August 25, 2005 Det bör inte vara ånglås för om det är det så kommer bilen gå riktigt ända tills du stänger av bilen och försöker återstarta den igen.Då hinner bensinen dunsta innan motorn hinner suga i sej den.Ånglås kan uppstå under färd också. Hände mig i somras på väg hemfrån Västerås. Bilen började rycka och gå väldigt ojämt. Känner igensymtomen då jag råkat ut för samma problem tidigare. Man stannar tilloch tar en fika eller nåt så motorn hinner svalas av. Sedan är det baraatt köra vidare.Kommer att byta förgasare i vinter och ska då även byta spacer tillnågot mer värmeavvisande.m.v.h. Citera
Micke J September 5, 2005 Report September 5, 2005 Har haft detta problem jag med.Det visade sig efter MYCKET letande att det va dålig jord i fördelaren ( nya grejor). Kunde köra både 5 och 10 mil ibland utan problem.Men rätt va det va så började motorn rycka och ibland dö helt.Jordade brytarplattan i fördelaren så va problemet löst. Citera
Jens Rosberg September 6, 2005 Author Report September 6, 2005 Jag vill tacka för alla svar. Problemet har uppträtt mer sällan på på sistone. Jag kommer i första hand att följa upp jordfels- och Vacuumuppslaget när säsongen är slut och hoppas att det är i något av dessa moment som felet ligger.Återigen Stort tack!Med vänliga hälsningarJens Citera
LasseS September 6, 2005 Report September 6, 2005 Har haft exakt samma problem/symptom tidigare och det var tändspolen som inte fungerade, (den var väldigt varm) så köp en ny....Mvh."Sacke" Citera
Fredde77 September 7, 2005 Report September 7, 2005 Känner igen detta. Min bil börjar bluddra och hacka under körning. Varvräknarnålen löper då amok och far över halva skalan vilket borde tyda på något tändrelaterat. Frågan är då; -Är det tändspolen eller är det något i fördelaren? Hur varm blir tändspolen normalt? Går det att hålla i den efter körning utan att bränna sig eller?/Fredde Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.