Jump to content

Recommended Posts

Hej,

Jag skulle behöva uppslag vad gäller ett fenomen jag råkat ut för på sistone. (Har en 66 A-code.) Ibland så är det precis som om motorn ej får bensin och motorn hackar till rejält eller stannar. Den startar direkt efteråt och kan rulla ett par mil innan samma problem kommer igen.

Det inträffar bara när motorn är varm. Har prövat med förgasarrengöring men det löste ej problemet.

Är ingen meckare själv och hoppas att någon annan medlem kan ge mig tips om åtgärd eller känner igen symptomen.

Med vänliga hälsningar

Jens

Skulle nog testa med att byta kondensatorn.

Då får du fenomenet att bilen bara går när den är kall.

På min 66ht så var det kortslutning i tändspolen och då fick jag liknande resultat men det känner du genom att ta på spolen, min var glöd het.

Tycker också det låter som något elektriskt, som när det börjar bli varmt börjar "röra" på sig. Prova pilla, knacka lätt på det flesta komponenter du hittar och se om felet uppenbarar sig. Hade liknande fel på min båtmotor, det var tändhatten som la av då motorn blev varm, men den startade inte igen från den hade stått lite.

Det bör inte vara ånglås för om det är det så kommer bilen gå riktigt ända tills du stänger av bilen och försöker återstarta den igen.

Då hinner bensinen dunsta innan motorn hinner suga i sej den.

Det bör inte vara ånglås för om det är det så kommer bilen gå riktigt ända tills du stänger av bilen och försöker återstarta den igen.

Då hinner bensinen dunsta innan motorn hinner suga i sej den.

Ånglås kan uppstå under färd också. Hände mig i somras på väg hem

från Västerås. Bilen började rycka och gå väldigt ojämt. Känner igen

symtomen då jag råkat ut för samma problem tidigare. Man stannar till

och tar en fika eller nåt så motorn hinner svalas av. Sedan är det bara

att köra vidare.

Kommer att byta förgasare i vinter och ska då även byta spacer till

något mer värmeavvisande.

m.v.h.

  • 2 weeks later...

Har haft detta problem jag med.

Det visade sig efter MYCKET letande att det va dålig jord i fördelaren ( nya grejor). Kunde köra både 5 och 10 mil ibland utan problem.

Men rätt va det va så började motorn rycka och ibland dö helt.

Jordade brytarplattan i fördelaren så va problemet löst.

Jag vill tacka för alla svar.

Problemet har uppträtt mer sällan på på sistone. Jag kommer i första hand att följa upp jordfels- och Vacuumuppslaget när säsongen är slut och hoppas att det är i något av dessa moment som felet ligger.

Återigen Stort tack!

Med vänliga hälsningar

Jens

Har haft exakt samma problem/symptom tidigare och det var tändspolen som inte fungerade, (den var väldigt varm) så köp en ny....

Mvh."Sacke"

Känner igen detta. Min bil börjar bluddra och hacka under körning. Varvräknarnålen löper då amok och far över halva skalan vilket borde tyda på något tändrelaterat. Frågan är då;

-Är det tändspolen eller är det något i fördelaren? Hur varm blir tändspolen normalt? Går det att hålla i den efter körning utan att bränna sig eller?

/Fredde

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...