mustanghasse cmc 1077 September 12, 2005 Report September 12, 2005 HejVid kallstart kommer det ett ojud ifrån motorn. När motorn gått i 15-20 sek. så tystnar den vad beror det på. Vid start när motorn är varm hörs ingentig Citera
JH September 12, 2005 Report September 12, 2005 Du måste förtydliga, karaktären på ljudet. Stor chans att det är lyftare som låter. Citera
mustanghasse cmc 1077 September 12, 2005 Author Report September 12, 2005 Skall starta motorn i kväll och lyssna var ifrån det kommer. Citera
lennart lundberg September 13, 2005 Report September 13, 2005 Hej!Har nästan samma fel. När Mussen har stått ca 1 vecka så låter det ca 5-10 sek. med ej från ena till andra dagen. Jag tror att det är en eller flera lyftare som ej håller trycket. Nu till frågan. Går det att renovera lyftarna eller måste man byta alla. Någon som har erfarenhet av detta.Motorn är en 289 som sitter i en Mustang -66 som gått ca 20.000 mil ej renoverad men mycket pigg. CMC 1507 Lennart Citera
jorsei September 13, 2005 Report September 13, 2005 Det beror lite på hur motorn stannar.Ofta stannar den så att nån lyftare är intryckt och då tar det en stund innan den fylls med olja och tystnar. Citera
lennart lundberg September 13, 2005 Report September 13, 2005 Hej igen.Har även en båt med en Cheva V8 motor ”hydrauliska lyftare” som kan stå hela vintern utan att låta illa när den startas upp på våren. Även den har samma typ av olja i motorn. CMC1507 Lennart Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 13, 2005 Report September 13, 2005 Inget ovanligt med knackande lyftare och inte heller någotatt oroa sig över så länge dom tystnar efter 10-15sek. Värre är om knacket fortsätter, då kan det bli dags fören översyn av hela uppsättningen lyftare eller mer. Att det knackar kan och beror oftast på vilken typ av olja och viskositet oljan har, en förklaring i detta kan vara att om du har en ny tjockare olja typ 20-50 så tar det en stund vid kallstart att få tryck i lyftare, tunnare olja kommer snabbare på plats. Men som alla kanske vet så mår också den gammla V8anbättre av en tjockare olja då den typen stannar kvar längrei cylinderlopp mm, en annan anledning till att använda tjockare olja är också att en gammal V8 har större toleranser och behöver hjälp att fylla dessa med en lite tjockare olja.En annan och motsat förklaring till att lyftare väsnas vid kallstart beror oftast också på att oljan i motorn kan vara gammal och slut=0 viskositet, ett oljebyte till ny olja göra oftast då att lyftare tystnar. Jag arbetar en del med äldre 80-90tals Audi och VW och det förkommer ofta att de knackar i lyftare vid kallstart, medicinenär ny olja och filter=tysta lyftare. Du bör också förstå att om bilen står i kallgarage eller varmgarageen längre tid utan att köras så är det grundtemperaturen på motornsom är avgörande för hur mycket och hur länge lyftarna knackareller inte, detta pga att oljan har olika tjocklek vid olika dagstemp också. Citera
lennart lundberg September 14, 2005 Report September 14, 2005 Hej Lasse.Har en gammaldags typ av olja 10/40 i motorn ej syntetisk olja och den är bytt för 2 månader sen och bilen har gått ca 50 mil därefter. Bilen står i varm garage året om.Kan du förklara varför det inte hörs något från båtmotorn ( motorn är en Cheva 305 från -80) som är utomhus året runt, även om båten har legat still ett par veckor på sommaren så är den tyst när man startar den.Har haft en Mustang -66 2+2 i början av 70 talet. Har inget minne av att lyftarna vid något tillfälle hördes. Nu till frågan.Går det att plocka isär lyftarna ifall de är igenkoxade och lönar det sig att göra denna procedur eller kan de vara slitna?Det är missljudet som stör mig. CMC1507 Lennart Citera
Gäst September 14, 2005 Report September 14, 2005 Motorerna vet inte om att dom heter Cheva eller Ford. Slitaget helt naturligt på alla lyftare oavsett fabrikat och det lönar sig inte att plocka isär och rengör dom tycker iallfall jag.Det är en chansning som tillochmed kan göra det värre då gammalt kox kan funka som tätningsmedel.Sånt kan även hända med gammal motor som får en syntetolja som då spolar rent allt från kox.Köp nya och byt då lyftare är billiga i sammanhanget.Ett lätt byte du gör på några timmar bara du är händig.Egentligen är det även läge kolla kamaxeln också så inte den är nedsliten.Kräver dock lite mera jobb då du måste riva hela fronten på både motor och bil.Kam och lyftare är ju liksom hjärat på hela motorn så det känns viktigt att inte slarva härMen nu är ju vintern här snart så då kanske tiden finns för detta? Citera
lennart lundberg September 15, 2005 Report September 15, 2005 ”Motorerna vet inte om att dom heter Cheva el. Ford.” Det förstår jag också. Det var inte det som frågan menade utan om det var någon skillnad på dem.Tack i alla fall för ditt uttömmande svar.Har fått flera svar att det har ingen större betydelse utan det är mest ett problem för örat. CMC1507 Lennart Citera
Gäst September 15, 2005 Report September 15, 2005 Jo nog finns det varianter på dom men grundprincipen är den samma.Våra 60-tals järn var nog alla lika oavsett fabrikat.Men det finns ju idag en massa olika varianter att köpa beroende på motorns användningsområde.Jag kan mycket väl tänka mig att en "marin" V8 har särskillda lyftare då dessa motorer alltid ligger på ett högre varv och jobbar med ett större motstånd än vad en personbil har.Men jag gissar bara! Javisst är oljud är alltid klart irriterande men som sagt relativt enkelt åtgärdat. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.