Jump to content

Recommended Posts

Någon som kör med Hydralisk rullkam och ryllyftare i sin 390-428??

Tittar på alternativet Rullkam just nu, men vill få lite input från de som har verklig erfarenhet innan jag beställer.

spelar ingen roll vilken motor det sitter en hyd.rullpinne i...Det funkar guld!!! så länge Du inte ska varva för mkt.

mvh R

Låter bra, men anses 5500-6000 vara för mycket på en BB. Har ett par närliggande Cranealternativ som jag inte kan bestämma mig mellan.

De heter 349511 och 349521,

Jag har försökt bifoga text, bild för att visa kamvärden m.m. Spelar ingen roll längre för hur många ggr jag än försöker så kommer det ändå inte med.

Lägger en sökväg istället.

http://www.cranecams.com/?show=browsePa ... e=camshaft

Det är inga probs att varva så pass så länge Du har ventilfjädrar därefter.

Det som är viktigt att tänka på hur den beter sig vid låga varv. Du måste ha en kamaxel som fungerar ihop med Din turbin/bakaxelutväxling/däcksval/vikt på bilen /kompression i motorn och flödet i topparna och lite till. Detta bör Du uppge för den Du handlar kamaxeln av och tillsammans resonerar Ni Er framm till vad som fungerar bäst i Din komination.

Att välja kamaxel är viktigt då det är den som styr hela maskins betende och prestanda.

Tänk Dig ifall de satte in en snorunge/punkrocker som dirigent i en symfoniorkester,,,,den liknelsen är bara bättre ju mer Du tänker på den..

mvh R

Ok. Har Edelbrocktoppar, RPM-insug, Erson rullvippor, Anpassar kolvarna efter topparna, 3:25utvxl, Aut. Det är just lågvarvsegenskaperna jag är fundersam på, om jag väljer den lite vassare kammen.

Enligt Cranes "teoretiska" specifikationer så ska det till och med vara ok med standardturbin. Om man går efter deras beskrivning så verkar den snäll som en liten lammunge. Det är därför jag är nyfiken på om någon kör Hydralisk rullkam i sin 390-428.

Passa på med RPM insuget. Det är inte speciellt lyckat vid lägre varv.

Kommer med efter 1500 varv, det har också vissa problem mellan 2000 och 3000. Funkar lite bättre efter 4000 varv.

Nuförtiden är själva hydraulrullen i sej inget problem på gatmotorer, utan det är topparnas egenskaper som är viktigast. Lägg inte för "häftig" kam i motorn.

Låter bra, men anses 5500-6000 vara för mycket på en BB.
Nää, om inte kolvarna väger för mycket, och ventilen inte går för nära toppen, är det bara att tuta. Lägg i rullkam trots merkostnaden, det är stor skillnad mellan rulle och "vanlig" kam. Snabbare ramper och bättre kontroll, se bara till att du inte lägger i för mycket duration om du vill köra cruise.

OK tack, nu börjar jag få lite konkreta svar.

Att RPM-insuget inte är det bästa alternativet fick jag reda på efter jag köpt det. Borde förstått det, eftersom han som sålde inte haft det länge.

Finns det någon mer som har något att tillägga så är jag mycket tacksam.

Lutar åt den lite snällare rullkammen, (fast den är betydligt dyrare). Förmodligen ingen standardslipning. Tycker det verkar som en relativt bra duration (teoretiskt) på båda kammarna.

Så kom igen, hur många kör BB och hydralisk rullkam.

Japp, Cheva: Mera bang/buck i detta fall. Skulle kosta mera kulor att göra motsvarande av Ford eller Chrysler. Det finns en uppsjö av aftermarketbitar till dom här.

Spisen skulle platsa bra i en -34 Coupe, eller?

OK tack, nu börjar jag få lite konkreta svar.

Att RPM-insuget inte är det bästa alternativet fick jag reda på efter jag köpt det. Borde förstått det, eftersom han som sålde inte haft det länge.

Finns det någon mer som har något att tillägga så är jag mycket tacksam.

Lutar åt den lite snällare rullkammen, (fast den är betydligt dyrare). Förmodligen ingen standardslipning. Tycker det verkar som en relativt bra duration (teoretiskt) på båda kammarna.

Så kom igen, hur många kör BB och hydralisk rullkam.

Har en 65 Fb med Sb och Ford Racing B303 hydraulrulle. Går bra och frun använder den som shoppingkärra i fint väder. Bromsad till 360 Hp / 450 Nm. Maxeffekt kommer vid 5900 rpm. Över 4000 rpm låter den lilla motorn som en äkta racemotor, men är mycket flexibel också på låga varv. Har inte haft rullkam i bigblock Ford gatmotorer, så jag kan inte ge mera råd här. Det kostar inte så mycket att byta bara kamaxel, om något går fel, så jag skulle definitivt prova. Lägg inte i en överstor kam bara. Det är kul med vrid. Fokusera mera på insug och toppar, det är viktigare att dom funkar rätt.
Japp, Cheva: Mera bang/buck i detta fall. Skulle kosta mera kulor att göra motsvarande av Ford eller Chrysler. Det finns en uppsjö av aftermarketbitar till dom här.

Spisen skulle platsa bra i en -34 Coupe, eller?

jag behöver ingen förklaring,,,har hela garget fullt av likadana,,,fast jag har inte mer borr än 4.530"

mvh R

Det blir förmodligen den snällare kammen, och visst det stämmer det, blir jag inte nöjd så går det alltid att byta igen. Att det är billigare att prepparera Chevy känner jag till, så jag skulle väl kanske valt det istället "men är man renrasig på Ford så är man"..

Min garagegranne åker "Mopar" med 440 sixpackmotor. Han brukar påpeka att det verkar billigt att åka Ford:-)

Måste kasta in en liten fråga här.

Jag skall lyfta ur min motor nästa vecka igen då den gamla fmx´n skall ur och ersättas med en AOD låda, och efter att ha kört runt lite i en chevelle 69a med rullkam är jag frälst.

Vid fullgas gick den som ett monster men ändå bra mkt snällare än någon v8a jag provat med vass "vanlig" kam på lågvarv.

Hur bär man sig åt för att konvertera från hydraulisk vanlig till rull?

Och är det någon som har något bra tips på en till en 351w?

MKT tacksam för svar :)

Du monterar den nya kammen och sedan deras rullyftare,,,sen ut och köra bara!!

mvh R

Måste kasta in en liten fråga här.

Jag skall lyfta ur min motor nästa vecka igen då den gamla fmx´n skall ur och ersättas med en AOD låda, och efter att ha kört runt lite i en chevelle 69a med rullkam är jag frälst.

Vid fullgas gick den som ett monster men ändå bra mkt snällare än någon v8a jag provat med vass "vanlig" kam på lågvarv.

Hur bär man sig åt för att konvertera från hydraulisk vanlig till rull?

Och är det någon som har något bra tips på en till en 351w?

MKT tacksam för svar :)

Det beror lite hur mycket du kan tänka dig investera?

Det finns 2system på själva lyftarna.

1. Sammanlänkade lyftare är lätt att montera men

kräver inmätning av nya längder på stötstänger.

Kräver oftast att man demonterar topparna för att

få i dom och dessutom är dom dyra men priserna har sjunkit då efterfrågan ökar

Enkel montering som sagt

En sats enbart lyftare +$420

2. Induviduella lyftare som hålls på plats med en plåt (Ex. COMP Cams).

Tar längre tid att montera men är i gengälld betydligt billigare att köpa in.

Man behöver inte heller mäta in nya stötstänger då

rätt längd finns att köpa direkt.

Dessutom behöver man inte demontera topparna för att få i lyftarna.

En sats lyftare och plåten ca $280

Jag har tidigare gjort detta och plåten tog väll ca 1tim att montera.

Har man ont om verktyg är ju sammanlänkade lyftare klart enklare att montera men dyrare

Sen åtgår det ju annat för båda systemen som

fjädrar,stänger,vippor och annat men det vet du kanske redan?

jepp, tänkte nog mer på plåtprylen.

Efter att ha renoverat och bultat ihop min motor gick den bättre än förväntat med sista veckan började ett svagt missljud göra sig påmind så hela motorn skall rivas och gås igenom, om inte annat för att se hur det står till med allt efter inkörning etc

Så det får bli plåt etc

lämplig kam?

Har rullvippor, funkar inte med fjädrarna som sitter original i edelbrock rpm topparna?

Be COMP Cam om ett förslag på kamaxel.

Fyll i deras forumlär om din bil så får du rätt för din kombination

Alternativt en specialslipning om du vil lägga extra peng här

http://www.compcams.com/Information/CamForm/camform.asp

Jag kör själv deras Xtreme Energy 35-425-8 som har vid en duration på 282in och 289ut (@0,050'' 230in och 236ut)

Jag är mycket nöjd med den.

Men som sagt din bils konfiguration och din villja styr! ;)

Fjädrar måste du troligen byta. Mycket viktigt att du har rätt till kamaxeln.

Men kolla värdena mot rekommenderat.

vad har du förr stall i lådan till den kammen så att säga?

Tror jag vill ha en lite snällare kam, men å andra sidan, hur går din bil i "stadstrafik", du vet man får stå en del i kö ibland..

Jag har har 3000rpm men tog ur den tillfälligt p.g.a vibbrationer och satte in en orginal så länge.

Trots orginalstall så går den kanonbra utan att hosta (lite när han är kall) trots att COMP rekomenderar ett stall på +2500rpm och 3.73 i bakaxel

Jag har 3.50 i bakaxel

Han tvekar inte alls på gaspådrag från 0

Tidigare när jag kör mekanisk flat tappet var detta omöjligt.

Så nu ska jag välja en turbin som ligger på knappt 2500 till våren

Den har en aning "rumtidumtydumty" ljud så för stadstrafik är det bekvämare att gå ner ett snäpp

Kan ju slänga ut en ljudslinga senare

Japp, Cheva: Mera bang/buck i detta fall. Skulle kosta mera kulor att göra motsvarande av Ford eller Chrysler. Det finns en uppsjö av aftermarketbitar till dom här.

Spisen skulle platsa bra i en -34 Coupe, eller?

jag behöver ingen förklaring,,,har hela garget fullt av likadana,,,fast jag har inte mer borr än 4.530"

mvh R

OK, sitter i samma båt då. Har du gasat med någon på banan? Vilken slutfart / hur tung bil?

Garaget fullt med motorer eller sprängda delar? :--

Jag lutar mej mera åt Chrysler muskelbilar, så jag har bara en Chevymotor. Man vill inte gärna vråla upp en 426:a. Kostar skjortan att köra race med Hemi nuförtiden. Därför en Chev, absolut inte annars. Man behöver ju inte använda GM's hylsa att åka omkring i, eller??

Min garagegranne åker "Mopar" med 440 sixpackmotor. Han brukar påpeka att det verkar billigt att åka Ford:-)

Joo, kanske det, men en SixPack är den ultimata gatmotorn i en B eller E-body MoPar. Mycket mindre underhåll än på Hemin, men nästan lika bra ryt. Om man plockar i lite lättare kolvar (original väger runt 870g.) och balanserar nedredelen noggrant, kan man snurra långt över 7000 rpm. Man behöver inte ens trixa med topparna för det, kam och fjäderbyte räcker väldigt långt.

440 Sixpack uppgavs till 390 Hp / 490 lb/ft. I praktiken får man ut mera än det här utan att byta en enda komponent. Mycket bra motor :--

Japp, Cheva: Mera bang/buck i detta fall. Skulle kosta mera kulor att göra motsvarande av Ford eller Chrysler. Det finns en uppsjö av aftermarketbitar till dom här.

Spisen skulle platsa bra i en -34 Coupe, eller?

jag behöver ingen förklaring,,,har hela garget fullt av likadana,,,fast jag har inte mer borr än 4.530"

mvh R

OK, sitter i samma båt då. Har du gasat med någon på banan? Vilken slutfart / hur tung bil?

Garaget fullt med motorer eller sprängda delar? :--

Jag lutar mej mera åt Chrysler muskelbilar, så jag har bara en Chevymotor. Man vill inte gärna vråla upp en 426:a. Kostar skjortan att köra race med Hemi nuförtiden. Därför en Chev, absolut inte annars. Man behöver ju inte använda GM's hylsa att åka omkring i, eller??

jag har sån "hylsa",,,bla...

den snabbaste har gått 8.06 /281 km/h har tyvärr ingen matchvikt på den

Nästa hink har gått 9.34/248 km/h

sen har jag några som gör mitten tior med....

Nästa år kommer vi plocka ut en som bör göra mitten/låga nior kanske en åtta samt försöka klämma ner racerbilen på 7:or

Som sagt mest Chebbies here,,,en musse och letar med ljus och lykta efter en -70 Cuda. Hör Du om nåt lagom objekt får Du mer än gärna skrika till. det ska ner en HEMI i den när jag hittar rätta objektet.

Vad har Du för Mopars då?

mvh R

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...