Jump to content

Cobra -99. Banbil?


leben

Recommended Posts

Hallå

Är inför nästa säsong sugen på att skaffa mig en "banbil". Har i år avverkat några banor med min Volvo kombi, vilket knappast är optimalt.

Har fram till nu varit helt inriktad på några andra bilmärken när det slog mig att en Cobra från -99 eller nyare kanske inte gör bort sig på bana. Vad tror ni?

Jag är inte ute efter att sätta banrekord på ringen utan det jag söker efter är mest skoj / krona. Någon som har kört sin Cobra på bana? Vad väger den?

Tack på förhand

Link to comment
Share on other sites

INGEN bil är ens i närheten av banbil i sitt original utförande.

Det krävs mycket funderande, byggande och framförallt testande på bana innan man är framme vid en bra fungerande banbil.

Sen finns ju också alltid övervägandet hur mycket man skall bygga - bilen skall väl också gå att använda på gatan med någon form av behållning.

Jag tror nog att 99-Cobran är lika god som någon annan som utgångsmaterial - med ganska enkla medel ( fjädrar, stötdämpare, kränghämmare, sänkning, fälgar/däck ) så kan Du komma ganska långt och ändå behålla en körbar gatbil.

Vill Du göra mer än så så ökar komplexiteten ganska häftigt i form av tid, kostnader och ut-testning.

Vill du göra rätt från början och spara tid / kostnader så diskutera med någon som kan ämnet / kan hjälpa Dig att hitta rätt.

Som slutkläm - hur bilen uppför sig på en bana, schyssta uppställ etc - så beror det till stor del på vem som sitter bakom ratten.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Måste hålla med föregående talare , ingen bil är någon banbil från början (gäller även sk supersportbilar), jag har också under mina 9 sesonger inom racingen sätt mycket få gatbilar som har kunnat sägas vara riktiga banbilar (möjligen några kitcars, eller byggen av superseven karaktär).

Så de beror väll på om man vill bygga en perfekt bil för banracing eller en rolig bil för gata och bana.

Till det sistnämna skulle jag tro att 99 Cobran är helt ok att utgå i från, har både motor och väghållning som den knappast behöver skämmas för, och som borde kunna filas till så de blev mycket potenta. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag anser givetvis att cobra 99:an är ett bra objekt att bygga på!

Den har ju bättre viktfördelning tack vara alu motorn bl.a.

Jag körde på Gotland Ring i sommras och körde om ett flertal andra "ban" bilar i både kurvorna och rakt fram.

Det som jag har gjort hittills är då

Chassi:

Bilstein dämpare

Steeda race fjädrar

Bussningar

Diff brace

Motor:

K&N, BBK L-T headers, Mac x-pipe, sportkattar, flowmaster avgass, SCT chip

Med detta plus brembo race belägg så gick bilen riktigt bra på banan faktiskt, bättre än vad jag nånsin trodde!

Det som kommer i vinter blir då följande:

Cobra R bromsar

Hawk perf. belägg

Custom brake duct kit

Subframe connectors

krängningshämmare

Fjäderbensstag (fram/bak)

Bussningar

Tar bort baksätet och sätter i en RSD

Autopower båge

Race stolar (lätta!)

Cobra R spiltter

Steeda race wing

XCAL 2

Ny CAI

Med allt detta på så tror jag bestämt att bilen gör riktigt bra ifrån sig på banorna nästa år!

Vi åker ner till Nurburgring i maj och då har jag tänkt försöka sätta en sjyst tid med mussen, får väl se hur det går :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...