NS June 22, 2003 Report June 22, 2003 Hej Jag har en Ht -65 med en Autolite 4100 förgasare.Var kan man få tag på ett "renoveringskit" till denna???Mvh Niklas Citera
Gäst June 23, 2003 Report June 23, 2003 Finns på Hansen racingMen kolla storleken på förgasaren.Det brukar stå 1.08 ingjutet i en ring på förgasarkroppen Citera
Jorma T. Pagander cmc 234 June 24, 2003 Report June 24, 2003 Hej NiklasGlöm inte att kolla om acc-pumpmembranet och det lilla röda paraply-membranet finns med i renoveringssatsen, annars beställer du det påsamma gång. Det är inte alltid dom är med i satserna.Mvh Jorma cmc 234 Citera
NS June 25, 2003 Author Report June 25, 2003 Tack för tipset Jorma, det finns ju inget värre än när man upptäcker att man saknar delar när man väl satt igång med arbetet. /Niklas Citera
Dirty Dick June 6, 2011 Report June 6, 2011 Hej på er...ny här o fattar inte hur man startar en ny tråd än, så jag hänger på denna.Min undran e...har jag en autolite 4100 eller vad har jag.Hur tar jag reda på det ?Ha de...hörs hoppas jag Citera
JohnRB June 6, 2011 Report June 6, 2011 Det står lite siffror og bokstaver på fuggen. Posta dom her så får du hjelp ;-)MvhJohnB Citera
Dirty Dick June 6, 2011 Report June 6, 2011 hallå o tack för svaret...var ute o kollade och hittade dessa siffror o bokstäverpå förgasarhuset står det: 5240på en liten fastskruvad plåt står det: C5ZF F 6 5CDkan de va nått ?mvh dick Citera
Dirty Dick June 6, 2011 Report June 6, 2011 ja jävlar du...där var den...tack för detär detta en orginalförgasare eller ? tycker bilen drar ganska mycket soppa, runt 1.5 landsväg i mycket lugnt tempo, vore det lämpligt att sattsa på en 2ports istället ?kanske dumma frågor,vad vet jag...men som ni vet, frågar man inte så lär man aldrig veta nått Citera
Christ -CMC 2405- June 7, 2011 Report June 7, 2011 Det är orginalförgasaren på 4-portsmotorerna. Vad har du för motor? Om du skall byta till 2-port så måste du byta insug också, detta medför egentligen ingen minskning i förbrukning. Bara effektförlust = inge skoj. Jag har en 289 med 2-port, och vid lugn körning landar jag på kanske 1,4. Över 100 km/h så sticker det iväg uppåt. Jag skulle snarare rekommendera att du går igenom tändsystemet och ser till att allting står rätt till och skaffar ett renoveringskit till förgasaren. (nya packningar och sånt)Sen är verkstadshandbok ett måste. Är inte allting rätt inställt så kommer din bil dra en del extra. Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 7, 2011 Report June 7, 2011 Hej.Det skadar inte att köpa en renoveringssatts till förgasaren, följ instruktionerna noga,kan garrantera att förbrukningen går ner en del efter det.Ett annat inlägg i ämnet är att även om man har en 2v förgasare så brukar förbrukningvara i stort samma, givetvis så har det med gasfoten att göra till stor del.Manuell och automat har också betydelse i förbruknings sammanhang, Citera
Dirty Dick June 8, 2011 Report June 8, 2011 tackar för era högst intressanta svar...motorn är 289, bilen HT 1965, automatlådanär det gäller trycket under högerfoten så det nästan ballettliknande svagt, nja...va väl o ta i men jag har kört väldigt lugntmen kanske man får räkna med en förbrukning runt 1,4-1,5 per mil...?inte för att jag är nån snålpelle men om det går att få ner det mot litern så inte mig imothar en ej fungerande AC i bilen som jag inte vet än vad jag ska göra med...om jag skulle få för mig att plocka ut den, vad är ett vettigt pris på en sådan ?en bra dag på er Citera
Christ -CMC 2405- June 8, 2011 Report June 8, 2011 Har hört historier om välmående motorer som ligger runt litern på landsväg. Det ska väl inte vara helt omöjligt att uppnå. Men behåll din förgasare, du vinner inget på att gå ner till två portar. Har du breda däck? Koll på hjulinställningen? Bromsar som kärvar? Allt sånt påverkar förbrukningen. Citera
Bosse N June 9, 2011 Report June 9, 2011 Lägsta bensinförbrukning på landsväg med min -65:a HT utrustad med 289:a och autolite 4100 är 1,07l/mil. Visserligen med manuell låda men ändå...Ren stadskörning hade det gått åt 1,82 l/mil när jag kollade sist och med husvagn på landsväg ligger den på ungefär 1,6 liter/mil. Det är väl trots allt ganska hyfsade siffror eller....? Citera
Dirty Dick June 9, 2011 Report June 9, 2011 gott för dej...låter som en av de där bilhistorierna Christ hört talas om...gjort nått extra eller bara väl omskött motor ?renovera förgasaren verkar vara en bra sak att starta med, förutom packnings byten, vad mer innebär det...aldrig gjort det förr...svårt ? Citera
Bosse N June 10, 2011 Report June 10, 2011 gott för dej...låter som en av de där bilhistorierna Christ hört talas om...gjort nått extra eller bara väl omskött motor ?renovera förgasaren verkar vara en bra sak att starta med, förutom packnings byten, vad mer innebär det...aldrig gjort det förr...svårt ?Motorn uppgavs vara nyrenoverad när jag köpte bilen år 2000 vilket nog också stämmer verkar det som. P.g.a. att förgasaren vid några tillfällen flödade över så inköptes en renoveringssats som monterats. Bland annat var tre gummimembran trasiga och ett dessutom felmonterat (vacuum membran?) Locket över accelerationspumpen var också draget så hårt att det blivit konkavt vilket åtgärdades med manuell planslipning och en tjockare packning.I satsen medföljer förutom nämnda membran även flottörventiler med sina säten och lite annat "tjafs" bl.a. den röda ventilen som Jorma Pagander talade om i någon tråd. (Jag köpte satsen av Rolands Mustangparts i Filipstad på hemväg från Rättvik för några år sedan).Beträffande svårighetsgraden att använda renoveringssatsen så vill jag bara upplysa om att klarar jag det så klarar precis vem som helst det, bara man har lite ordning och reda på grejerna och har i åtanke att en förgasare inte är något "grovsmide" utan en ganska så sofistikerad anordning.MvhBosse N Citera
65 rangoon red June 11, 2011 Report June 11, 2011 När jag renoverade min förgasare så tog jag ett foto med digitalkameran för varje detalj som jag plockade loss. Sen var det bara att titta på bilderna och sätta ihop allt i omvänd ordning. Ett enkelt sätt att få tillbaka allt på rätt plats.Ulf Citera
Recommended Posts