Jump to content

Recommended Posts

Hej Jag har en Ht -65 med en Autolite 4100 förgasare.

Var kan man få tag på ett "renoveringskit" till denna???

Mvh Niklas

Finns på Hansen racing

Men kolla storleken på förgasaren.

Det brukar stå 1.08 ingjutet i en ring på förgasarkroppen

Tack för tipset Jorma, det finns ju inget värre än när man upptäcker att man saknar delar när man väl satt igång med arbetet.

/Niklas

  • 7 years later...

Hej på er...ny här o fattar inte hur man startar en ny tråd än, så jag hänger på denna.

Min undran e...har jag en autolite 4100 eller vad har jag.

Hur tar jag reda på det ?

Ha de...hörs hoppas jag

hallå o tack för svaret...var ute o kollade och hittade dessa siffror o bokstäver

på förgasarhuset står det: 5240

på en liten fastskruvad plåt står det: C5ZF F 6 5CD

kan de va nått ?

mvh dick

ja jävlar du...där var den...tack för det

är detta en orginalförgasare eller ? tycker bilen drar ganska mycket soppa, runt 1.5 landsväg i mycket lugnt tempo, vore det lämpligt att sattsa på en 2ports istället ?

kanske dumma frågor,vad vet jag...men som ni vet, frågar man inte så lär man aldrig veta nått

Det är orginalförgasaren på 4-portsmotorerna. Vad har du för motor?

Om du skall byta till 2-port så måste du byta insug också, detta medför egentligen ingen minskning i förbrukning. Bara effektförlust = inge skoj.

Jag har en 289 med 2-port, och vid lugn körning landar jag på kanske 1,4. Över 100 km/h så sticker det iväg uppåt.

Jag skulle snarare rekommendera att du går igenom tändsystemet och ser till att allting står rätt till och skaffar ett renoveringskit till förgasaren. (nya packningar och sånt)

Sen är verkstadshandbok ett måste. Är inte allting rätt inställt så kommer din bil dra en del extra.

Hej.

Det skadar inte att köpa en renoveringssatts till förgasaren, följ instruktionerna noga,

kan garrantera att förbrukningen går ner en del efter det.

Ett annat inlägg i ämnet är att även om man har en 2v förgasare så brukar förbrukning

vara i stort samma, givetvis så har det med gasfoten att göra till stor del.

Manuell och automat har också betydelse i förbruknings sammanhang,

tackar för era högst intressanta svar...motorn är 289, bilen HT 1965, automatlåda

när det gäller trycket under högerfoten så det nästan ballettliknande svagt, nja...va väl o ta i men jag har kört väldigt lugnt

men kanske man får räkna med en förbrukning runt 1,4-1,5 per mil...?

inte för att jag är nån snålpelle men om det går att få ner det mot litern så inte mig imot

har en ej fungerande AC i bilen som jag inte vet än vad jag ska göra med...om jag skulle få för mig att plocka ut den, vad är ett vettigt pris på en sådan ?

en bra dag på er

Har hört historier om välmående motorer som ligger runt litern på landsväg. Det ska väl inte vara helt omöjligt att uppnå. Men behåll din förgasare, du vinner inget på att gå ner till två portar.

Har du breda däck? Koll på hjulinställningen? Bromsar som kärvar? Allt sånt påverkar förbrukningen.

Lägsta bensinförbrukning på landsväg med min -65:a HT utrustad med 289:a och autolite 4100 är 1,07l/mil. Visserligen med manuell låda men ändå...

Ren stadskörning hade det gått åt 1,82 l/mil när jag kollade sist och med husvagn på landsväg ligger den på ungefär 1,6 liter/mil. Det är väl trots allt ganska hyfsade siffror eller....?

gott för dej...låter som en av de där bilhistorierna Christ hört talas om...gjort nått extra eller bara väl omskött motor ?

renovera förgasaren verkar vara en bra sak att starta med, förutom packnings byten, vad mer innebär det...aldrig gjort det förr...svårt ?

gott för dej...låter som en av de där bilhistorierna Christ hört talas om...gjort nått extra eller bara väl omskött motor ?

renovera förgasaren verkar vara en bra sak att starta med, förutom packnings byten, vad mer innebär det...aldrig gjort det förr...svårt ?

Motorn uppgavs vara nyrenoverad när jag köpte bilen år 2000 vilket nog också stämmer verkar det som.

P.g.a. att förgasaren vid några tillfällen flödade över så inköptes en renoveringssats som monterats. Bland annat var tre gummimembran trasiga och ett dessutom felmonterat (vacuum membran?) Locket över accelerationspumpen var också draget så hårt att det blivit konkavt vilket åtgärdades med manuell planslipning och en tjockare packning.

I satsen medföljer förutom nämnda membran även flottörventiler med sina säten och lite annat "tjafs" bl.a. den röda ventilen som Jorma Pagander talade om i någon tråd. (Jag köpte satsen av Rolands Mustangparts i Filipstad på hemväg från Rättvik för några år sedan).

Beträffande svårighetsgraden att använda renoveringssatsen så vill jag bara upplysa om att klarar jag det så klarar precis vem som helst det, bara man har lite ordning och reda på grejerna och har i åtanke att en förgasare inte är något "grovsmide" utan en ganska så sofistikerad anordning.

Mvh

Bosse N

När jag renoverade min förgasare så tog jag ett foto med digitalkameran för varje detalj som jag plockade loss. Sen var det bara att titta på bilderna och sätta ihop allt i omvänd ordning. Ett enkelt sätt att få tillbaka allt på rätt plats.

Ulf

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...