Jump to content

Rengöra ett motorblock


Micke B

Recommended Posts

Är det färgen du ska bort med eller olja?.

Man brukar väl egentligen inte behöva få bort all färg.

Det extremaste jag gjort var att sänka motorblocket , och lösa motordelar i kokande lut,då släpper all färg garanterat.

Men aluminium fräts också upp, och får man skiten i ögat blir man blind!!!!!.

Men luten var inte så bra på att lösa olje skiten inne i motorn.

Men avfetta normalt ,skrapa lite med smärjelduk sandpapper på utsatta ställen och sedan Thinnertvätta före målning duger gott.

Link to comment
Share on other sites

Utvändigt på motorblocket; prova med Bums (jo, det heter så), finns i välsorterade färgaffärer. Pensla på och låt sitta ett tag, typ 2-3 dagar, kör sedan med roterande stålborte. Fick loss orignalfärg på ett 60-tals Chevy-block på dett sätt.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Fråga lite snällt på en verkstad om dom inte kan tvätta den åt dig i sin motor tvätt.

Har jag gjort flera gånger brukar inte vara några problem, dom brukar inte heller villja ha så jätte mycket för det, som tur är :D

Sen har du en ren motor överallt! Hade ett motorblock inne en gång som såg hemskt ut så han på verkstan sa jag kör den lite extra, efter 3 timmars tvätt var det som nytt till och med metalen blänkte innuti. och all färg som satt minsta löst var borta efter tvätten.

Lycka till med tvättandet!

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Ska du nu rengöra ordentligt så se tiill att slå utt frostpluggarna före tvätt. Där bak brukar det var rätt mycket dynga.

Karuselltvättarna brukar ju hålla ca 60 grader och rätt mycket "disk medel" i så det fungera nästan som luttvätten.

Link to comment
Share on other sites

Hej Ingo

Hur rent blir blocket i en lut tvätt?

Låter som en häftig tvätt, var görs såna tvättar?

Är det inte i dom tvättarna man bara behöver sänka ner och upp så ser det som nytt ut?

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Lut ....är det samma som syrabad?

Hadde väl tänkt syrabad först men jag vet inte hur cyliderloppen blir,hadde bara tänkt hona dom

Ska försöka få tag på paintstripper som Per föreslog ,annars blir det nog högtryck och en massa avfettning

Link to comment
Share on other sites

Lut(kaustiksoda) är motsatsen till syra ,väldigt basiskt.

När jag lutkokade mitt block hade vi inte fått någon karuselltvätt på mitt dåvarande jobb, så jag lutkokade 440blocket hemma hos föräldrarna och sänkte ner det i badet med block och talja i en stor kitttel ca 60 % av blocket gick ner så man fick vända det vid "halvtid". All färg o dyl släppte bra men koks och sot är det sämre med.

Men det är liknande i karuselltvätten,skillnaden är att aluminium blir extremt rent i en karuselltvätt,men fräts upp i ett lutbad.

Förr användes lut ofta för färgborttagning av lackeringar också,men det är noga att tvätta bort allt. Bums är tacksammare ,för det neutraliseras när det torkat.Men dagens Bums och vad det nu heter är väldigt klent mot för vad som fanns förr. "Stripper" är väl vad som funkar bäst nu för tiden,men det är ett väldigt dyrt sätt att ta bort färg på.

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt fina svar Ingo mycket intressant!

Tror jag fortsätter med karuseltvätt, nu vet jag även varför aluminumet ser så bra ut efter en sån tvätt, tack vare ditt svar, det ser verkligen som nytt ut!!

Alla ni andra som tvättar motorer tänk lite på vår miljö när ni gör dessa tvättar så inte allt för mycket oljigt vatten och starka kemikalier åker ut i natturen orenat. Har sett en del skräk exempel speciellt bland båt ägare som pumpar ut motorrumet från allt möjligt.

För vi vill ju vara ett gott föredöme för andra och tänka på klubbens miljöpolicy :D

En karuseltvätt brukar inte kosta många hundra heller. Väll värt pengarna då alla kanaler blir riktigt rena också efter horningar m.m.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Visst är det bra att ta tillvara det mesta,men det är lite överdrivet mycket naturhänsyn ibland.

Största problemet är om skiten går via dagvtten eller avlopp till komunala reningsverk,dom kan slås ut.

Men små mängder klarar naturen av aldeles utmärkt.

Exempel att tvätta bilen på gatan kan vara förkastligt, men på gräsmattan är det helt ok.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Läste en artikel i en Power (3/2004) där man just blästrade ett gammalt sidvenilsblock till deras Ardun-projekt. Det var en ny metod där man använde sig av torr-is. Använde torr-ispellets (kryopellets) tillsammans med tryckluft vilket sen övergick från fast form till gas. Behövde inte ens torka rent blocket eller nåt. Man behöver med andra ord inte ens demontera motorn. Denna metod används tydligen av bla Mercedes, Audi och Siemens när de rengör sina produktionsliner å sånt.

I Sverige utförs detta av Polyterm i Odensbacken utanför Örebro, tfn 019-230 335

Kan ju vara mycket värt att kolla upp!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...