ThomasFB November 14, 2005 Report Share November 14, 2005 Bästa automaten (Av jänkare): TF 904 för smallblock eller TF727 för bigblock Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo November 14, 2005 Report Share November 14, 2005 TF hör väl inte direkt hemma i det här forumet,men 727 är en tung klump som väl lämnar C6,an i lä.Alla lådor har sina fördelar,och en modern låda med fyra växlar och lockup,klart den är mer ekonomisk.Men kompisarna som åkte cheva på sjuttiotalet överlevde med sina tvåstegs PG också.En relativt standard småblocksmusse klarar sig gott och väl med en C4. Med mellan effekt är det FMX som gäller för den är omodern men starkare än C4,an och mer lättdriven än C6.Bigblock då blir det väl C6 som är enda alternativet.Modernare lådor går ju att konvertera och montera in men varför på en hobbybil som går några hundra mil om året. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB November 14, 2005 Author Report Share November 14, 2005 TF727 tung? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund November 14, 2005 Report Share November 14, 2005 Ja jag håller med att inlägget inte var riktat rätt mot frågan som ställdes av "bstrand122" tidigare.Jag delade inlägget och placerade den här.Värdens bästa låda kan bli ett långt inlägg. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven November 14, 2005 Report Share November 14, 2005 Tung det beror väl på hur stark man är Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB November 17, 2005 Author Report Share November 17, 2005 Till saken hör dock, att ingen av dom amerikanska automatlådorna håller väldigt bra i standardutförande om man tar ut effekt ur motorn. Dom är dimensionerade att hålla lite mera än som behövs. Man behöver inte mata in så mycket mera vridmomet över standard, innan det börjar slira. Det blir till att modifiera om det skall hålla.Chrysler BB- lådor kan byggas om så, att man använder delar från den lättare SB- lådan, så blir den MYCKET lättare att dra, och stjäl inte effekt på samma sätt som en äkta bigblock låda. Som en vink bara, detta hör inte hemma på ett Ford- forum. Sen finns det aftermarket bitar och aluminiumdelar till alla vanligaste lådor. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB November 17, 2005 Author Report Share November 17, 2005 P.S. Är rubriken provocerande? Chryslers TF är inte världens bästa automatlåda, men bättre än många andra. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst November 17, 2005 Report Share November 17, 2005 Själv föredrar jag TH400,,,,enda nackdelen är att den stjäl mkt hp....men kör man Ch BB har man ändå effekt i överflöd....Däremot ska det bli ballt och se vad GMs nya 6-växlande automat kan ge hobybilsfolket,,den är inte mkt större än en th 400....sen vad gäller motorer,,,kanske jag ändrar uppfattning fram i vår då jag får starta min första egenhändigt byggda Ford...som det ser ut nu..ÄR det MKT lovande,,,blir bättre för var dag som går....mvh R Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB November 17, 2005 Author Report Share November 17, 2005 All förlust är tappade hästkrafter. Horsepower behövs i Class Racing, t.ex. Stock och Superstock. I vissa fall har man en liten fördel med 2 växlad Powerglide, t.ex om man kör mot fast index. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.