jentho November 16, 2005 Report November 16, 2005 Hallå forumet,har läst lite om E85 funderingar och undrar om det är någon som har provat eller ska testa i sin gamla standardmusse,Det borde väl egentligen inte vara så fel,priset är ju betydligt bättre(än så länge)och lite mer effekt borde man ju få ut? Citera
ESO553 November 16, 2005 Report November 16, 2005 Jag kör det med min BmwFungerar hur bra som helstDet man måste tänka på är att det blir trögstartad när den är kallNu när det är så kallt ute är det omöjligt att få den att starta utan motorvärmareSen blir det inte mer effekt utan mindreMed andra ord så dricker bilen typ 2 till 4 dl mer milen beroende på vad det är för motor Citera
Mats Helmersson November 29, 2005 Report November 29, 2005 ...och lite mer effekt borde man ju få ut?Etanol har lägre energivärde än bensin vilket betyder lägre effekt och högre förbrukning, en trist kombination Det intressanta med Etanol är väl det att alla bensinmotorer kan konverteras till Etanoldrift vilket gör att vi kan njuta av att köra våra mustanger även om 30 år. Citera
Bosse N November 29, 2005 Report November 29, 2005 Gå in på www.etanol.nu för mer info!Och/eller http://www.cbmma.net/etanol/ Citera
Gäst November 29, 2005 Report November 29, 2005 lägre effekt?? en bekant som jobbar 200 m härifrån bromsade sin motor på 950 hk m. E85...mvh R Citera
Lars Oscarsson cmc383 December 1, 2005 Report December 1, 2005 Hej.Lägre effekt blir det i en motor som inte är avseddatt köras på Etanol, anpassar man motorn så går dengivetvis lika bra som en som är avsedd att köras påbensin. Ni vet säkert redan att bensinen vi tankar har en vissprocent tillsats av etanol redan idag från pumpen 95-98grön. Citera
Fredrik fd 863 December 13, 2005 Report December 13, 2005 Tankar man ethanol och häller i blyersättningsmedel så bör väl smörjningen räcka med, eller? Citera
olf_ironpower January 3, 2006 Report January 3, 2006 lite osäker på om det blir mindre effekt, saab 95 biopower = 150hk på 95 & 180hk på E85, men den har ju turbo... Citera
peter_hed January 3, 2006 Report January 3, 2006 Om man renoverar en motor idag så bör man sikta på lite högre kompression om man har en motor med låg kompression. Med etanol och lite mer bränsle så får man ut mer effekt och en billigare bränsleförbrukning. Gör man sedan ett bra jobb med topparna så behöver man inte fundera på blyersättning.Jag vet många som fått ur mer effekt ur turbobilar med rätt inställningar av insprutning och etanol. Laddtrycket kan ökas då man kör på etanol.Mvh Peter Citera
ThomasFB January 4, 2006 Report January 4, 2006 Jo, man bör revidera det man tidigare lärt sej om motorer, om man tänker köra på alkohol. Gjorde hustruns 302:a med tanke på detta. Alltså hög komp, rullkam och lite småfix. Gav då runt 360 Hk på dagens bensin, kommer att bromsa i vinter igen efter mindre modifikationer. Skall ha ut 400 i bakhjulen med C4 + 8" och en större alkoholmängd. Förbrukningen har nu legat runt 1,2-1,5 Liter /milen, kommer säkert att stiga. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.