Jump to content

cobra kitcar


lagbrant

Recommended Posts

Satt och kollade på discovery alldeles nyss och såg att dom byggde en ac cobra replika, blev närmast besatt av tanken på att bygga en egen och har surfat runt lite och letat svenska företag som säljer cobra kitcars, hittade en (roadster.se) och undrar nu om någon här på forumet känner till fler återförsäljare, helst svenska.

Om det finns någon där ute som har eerfarenheter av kitcarbygge får ni gärna dela med er av dom också.

Link to comment
Share on other sites

För ca 7år sedan var jag själv såååååå nära att börja ett Cobra bygge men p.g.a osäkra lokaler avstod jag.

Dessutom skaffade grannen en Cobra replik och då rann intresset av.

Då fanns iallafall en firma i Arboga som sålde färdiga kit och byggde eget chassi eller leverera i delar

Tyvärr minns jag inte alls vad dom hette eller om dom finns kvar men den lilla stan kan inte rymma speciellt många företag i telefonkatalogen så leta där! :)

Jag minns iallafall att dom var dyrare än ta från England eller USA.

Hur som helst har jag själv ingen praktisk erfarenhet av "kittcar" byggandet men det jag sett av kompisar som har byggt Superseven och Cobra så är dom väldigt seriösa nuförtiden!

Du kanske såg samma program som jag på Discovery. Engelsman som utan erfarenhet byggde en fin Cobra?

Just det kittet verkade väldigt lämpligt då det byggde på en mix av standardkomponenter och ett färdigt plåt/rör chassi.

För min smak var det lite väl "plåtigt" men allt är ju en prisfråga och var man själv har för krav och kunskap.

"keep it simple" är nog iallfall en sund inställning i början.

Link to comment
Share on other sites

För at slippa gissa och gå hörsägen bör Du glida in på Cobraklubbens hemsida och fråga runt.

Min bror köpte alla sina delar via Ölandsfirman och är jättenöjd med de.

mvh R

Link to comment
Share on other sites

sedan kan jag bara tillägga att "månadens bil" på hemsidad tillhörandes firman jag jobbar på denna månaden är en Cobra som en av våra kunder Mikael från Upplands Väsby äger,,,,OTROLIGT fint byggd.( det är ifs lillebrors bil med)

mvh R

Link to comment
Share on other sites

Prova att ringa Christer på Chassis Engineering/Cobra Replica

0485-34012.

Hans finns på Färjestaden Öland. Kanonkille att ha och göra med,,

Anpassar ramen efter önskemål av motor växellåda och axlar.

Säljer det mesta till Cobra och vet var få tag i om du behöver.

Var nära att köpa själv för något år sedan, är inte för sent ännu, drömen finns kvar.

Ett kit med kaross och ram gick då på ca 45- 60' beroende på i vilket stadie du vill börja, billigare om du tex. vill plasta in dörrgångjärn etc.

Då är ramen godkänd av SFRO. Han rekommenderade tex. att bygga på corvetteaxlar.

Besökte honom förra våren fick en visning av hans egna Cobra och en titt i verkstaden på kvällstid.

Räkna med 200'+ för att få till en fin AC Cobra replica.

Good Luck.

mvh Tommy.

Link to comment
Share on other sites

*suck*nu får mitt samvete sig en påminnelse igen :?

har en kitcar stående nånstans, i nåns lada.... sen en massa år sedan, som är "½-byggd"..... inte en cobra dock... utan modellen heter Sethera, har hört att det är samma snubbe som gjort den, som har varit med och designat Koenigsegg

http://www.konditori100.se/garage/carmakes/k1casilv.htm

längst ned på sidan finns länkar till foton...

usch!... vad skall man göra med denna!?!?!?!?! :?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jakten fortsätter...ska f-nimej svetsa ett eget chassie bara för sakens skull, har sökt CAD-ritningar på nätet i flera veckor men det verkar inte vara en sån där sak som folk vill släppa ifrån sig billigt.

som sagt; tipsa om ni kommer över nåt, söker även en vettig donatorbil, många choppar ju 80-talsmussar, men dom kommer ju å andra sidan inte in i himmeln. Nej en sliten corvette vore nåt att sätta kapen i, eller en gammal supra kanske? (måste inte vara v8, bara det är duktigt tryck i den).

Link to comment
Share on other sites

Corvette C4 (1984-96) Lätta, smidiga, moderna delar som nästan uteslutande är tillverkat i aluminium. Då får du även feta bromsar med på köpet...Tror att det är det bästa att bygga på just nu, i synnerhet den dagen du skall sälja så får du igen pengarna. Tror dock inte att du kommer attsälja den för att du tröttnat uan för att du kanske vill bygga en till... :P

www.cobra.nu

Link to comment
Share on other sites

jovisst är det så, det som lockar är ju inte att glida runt som värsta stekaren när bygget är klart, själva byggandet är målet i mitt fall.

Kollar lite på bmw 7-serien också, nån som hört talas om någon som gett sig på en sån?

Link to comment
Share on other sites

jovisst är det så, det som lockar är ju inte att glida runt som värsta stekaren när bygget är klart, själva byggandet är målet i mitt fall.

Kollar lite på bmw 7-serien också, nån som hört talas om någon som gett sig på en sån?

...hmmm? bimmer har väl McPerson eller? Är inte säker... Jag tror du kan utesluta alla som har McPerson-framvagn för det får dåligt plats under den låga fronten som en cobra har.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...