Jump to content

vill ha mer krut!!!!


Recommended Posts

Hej

Jag har en -69 ht med 302 bossmotor i, den är specialbyggd från firma och har en hel del godis som trim-kam, holley-förgasare, headers, al-blockm.m. och är bänkad för 375+ hkr.

Och bilen är snabb(obesegrad mot pizzarejsare och SAAB-fantaster :-- ) men jag tycker ändå inte jag får ur allt ur motorn.

Det sitter en c6 i med 9 turbin och manuellt ventilhus (jag har ett automatiskt ventilhus liggande som kommer snart in i bilen)

Bakaxeln är en gammal 8" med 2.79 i utväxling. Jag har en nyare 9" liggande som jag tänkte lägga utväxlingen på 3.50(p.g.a att jag vill kunna fortfarande cruisa på landsväg).

Tror ni att detta räcker med bakaxeln för att få upp klippet i bilen? Och tror ni att ett automatiskt ventilhus ändrar prestandan på bilen?

(En granne som kör dragrace rekommenderade lustgas men jag är faktiskt lite skepisk mot sånt...)

Mvh Jimmy

Link to comment
Share on other sites

automatiskt ventilhus?

Vad har Du nu?

Lustgas ska Du nog akta dig för,,,det är beroendeframkallande.

Man får skrattrynkor av det med...

mvh R

Link to comment
Share on other sites

Snabbt är bra!!!!

Byt utvxl. 3:50 helt ok för landsvägskörning

Om du inte modifierat C6an så gör det för bättre effektuttag, du kan vinna några hästar. Eller byt låda till C4, håller bra det med.

Fast automat till en 302 Boss känns inte riktigt rätt, den är roligare med manuell.

En sak föstår jag inte, eller så missuppfattar jag. Har du aluminiumblock?? Och vad är det som är specialbyggt???

Link to comment
Share on other sites

jag kanske var lite försnabb med att skicka iväg mailet, följande ingrepp är gjorda:

v8 302

> > > >canfield aluminium toppar

> > > >rullvippor

> > > >compitision cam,(vassare cam)

> > > >weiland insug

> > > >holley 600 4-port(med större munstycken)

> > > >(ignitor)brytarlöst tändsystem, med effekt spole.

> > > >morosso luftrenare.

> > > >

> > > >växelåda:preppad c6 med manuellt ventilhus. B/M skift kit

Det är en specialfirma som byggt ihop den(förra ägaren) och därmed kallade han den specialbygd.

Link to comment
Share on other sites

Det anger inte om det är en vacum eller mekan Holley. Om du har en 600vac så skulle en förändring kunna var till mekanförgasare 600-650

Ger lite bättre klipp från början. Du behöver inte öka storleken på förg.

Boss-motorn funkar bra på högre ha varv så att utvxlings-byte från 2:79 till 3.50, kommer att vara det mest märkbara att börja med. Du bör också få i en diff till 3:50utvxl och den motorn, om den inte redan är diffad.

Motorn verkar ju vara vass, så motorförändringar kan ge minimalt märkbara förändringar i prestandan.

Som rtm anger, Kompressionen är viktig att anpassa i förhållande till det övriga innehållet om du börjar fundera på motorn.

Gör därför en sak i taget.

Link to comment
Share on other sites

Om du har en 600 Holley som funkar, behåll den och satsa kulorna på något annat. Om grundkonceptet funkar, skall det gå att få snurr på bilen.

Vad vi ytterligare kunde veta är:

Ventiltallrikens diameter in/ut?

Insug?

Portade kanaler?

Kamaxelns lyft o. duration, separation?

Headers primärrörens längd och diameter, kollektordiameter.

Tubin (Är det standard eller ej: vilken stallspeed?)

Notera att C6 stjäl orimligt med effekt från en 302:a.

Link to comment
Share on other sites

Låter som en bra motor,,,,

det heter aluminiumtoppar så det går bra att säga.

Optimera cylindertrycket...sen är det bara att inse att en 302 kan aldrig gå som en 514....

skulle Du ändå inte vara nöjd med det Du har och har för lågt cylindertryck kan ju överladning vara ett alternativ som är populärt just för tillfället....sen är lustgas inget negativt,,,,annars skulle e inte ge det i sjukvården

mvh R

Link to comment
Share on other sites

Jag har provat lustgas när min dotter föddes,min fru drog nog i sig 3 flaskor så jag provade ett stort andetag hände inget prova 2 hände inget tog 3 då höll jag på att trilla av stolen sen har jag aktat mig för sån skit.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Tack för alla bra förslag. Eftersom jag fortfarande är ganska grön på själva motorn, så hänger jag inte riktigt med på det snacket om kompression. Tyvärr hittar jag inte papperna från när motorn byggdes(försvann i flytten, jag vet att det är en synd att tappa bort något sådant :() men jag håller på att be firman snällt om dom kan skicka en kopia.

Hur gör man för att optimera cylindertrycket?

Tyvärr vet jag inte hur man kollar:

Ventiltallrikens diameter in/ut?

Insug?

Portade kanaler?

Kamaxelns lyft o. duration, separation?

Headers primärrörens längd och diameter, kollektordiameter.

Tubin (Är det standard eller ej: vilken stallspeed?)

Hur mycket kan en c6 stjäla? går det uppskatta i hästar eller?

Stjäl en ett automatiskt ventilhus mer än ett manuellt?

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Tack för alla bra förslag. Eftersom jag fortfarande är ganska grön på själva motorn, så hänger jag inte riktigt med på det snacket om kompression. Tyvärr hittar jag inte papperna från när motorn byggdes(försvann i flytten, jag vet att det är en synd att tappa bort något sådant :() men jag håller på att be firman snällt om dom kan skicka en kopia.

Hur gör man för att optimera cylindertrycket? Med kamtider och sätesvinklar

Tyvärr vet jag inte hur man kollar:

Ventiltallrikens diameter in/ut? Man mäter diametern på tallriken.

Insug? Vad heter insuget?

Portade kanaler? Kolla efter slipmärken i kanalerna

Kamaxelns lyft o. duration, separation? Mätes eller tillverkaren anger värdena.

Headers primärrörens längd och diameter, kollektordiameter. Mätes utanpå eller inuti

Tubin (Är det standard eller ej: vilken stallspeed?) Trampa gasen och bromsen i botten med växel i och titta på varvräknaren hur högt motorn varvar.

Hur mycket kan en c6 stjäla? går det uppskatta i hästar eller? Räkna med 3-8 % mer än C4

Stjäl en ett automatiskt ventilhus mer än ett manuellt? Nej

Läs inlägg i quotetext

Link to comment
Share on other sites

Sven/ Du tog det på fel vis....det ska vara via högerfoten...

RTM/ nä just det,,,*s*....undrar om vi blir utslängda snart?

mvh R

Link to comment
Share on other sites

Säkert blir det väl portförbud i julklapp. Det har ju redan kommit lite gift...

Inte bygger vi ju upp någon databas för Mustanger inte....

Jag trodde att forumet välkomnar alla Mustangägare, det blir väl att släppa frun att göra inläggena därefter. Då blir det mera av typen:

"VARFÖR PASSAR INTE TRUNKNYCKELN I STRÖMLÅSET OCH TVÄRTOM PÅ MIN MUSTANG" :idea:

Kör hårt :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...