Jump to content

Stag mellan motor och ram?


NiklasW

Recommended Posts

Hej, på min 65a med 351W har någon tidigare ägare monterat ett stag mellan motorblocket och rambalken. Jag gissar att det är till för att motorn inte ska vrida sig när man gasar, men jag vet inte.

Staget sitter fäst i blocket ungefär där servopumpen sitter.

Detta medför att hela bilen vibrerar vid gaspådrag och vid låga varv :?

Någon som sett detta förut och kan förklara vad det är?

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har förstått så brukar man bara montera liknande stag på extremt vässade motorer för att inte vrida av motorkuddarna.

Om inte din motor är extrem-trimmad så kanske någon tidigare ägare monterat stag bara för att motorkuddarna redan är slut / trasiga?

Bara en fundering från min sida... ;)

Link to comment
Share on other sites

säkert överdrivet!!

var poppis på 60talets dragracebilar och Mopar som var först med det kallade det draglink.

Bara plocka bort... kolla motorfästena...just in case

mvh R

Link to comment
Share on other sites

Motorfästena av sandwich-typ hade en tendens att slitas itu utan stag, speciellt på bigblock motorer med manuell låda och slicks.

I dom klasser där solida motorfästen inte är tillåtna, har ett stag en viss nytta. Från början av -70 talet kom en reviderad modell på motorfästena, som fick genomgångsbult. Då blev dom hållbarare, samtidigt som dom gav möjlighet att "trixa" lite.

Har personligen gjort en liten distinkt "säkring" på Cudan, men

man behöver sällan extra stag på gatbilar.

Link to comment
Share on other sites

Om man kör med mjuka motorfästen men ändå vill ha lite hjälp när det ska gasas så är ett stag definitivt till nytta. Man kan då släppa staget vid fiskörning för att på så sätt få komforten som många påstår saknas när man kör med stumma motorfästen..Varken hackat eller malet, men kanske lite bättre än inget alls. Själv kör jag med stumma fästen och har inget obehag av det.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Ett trick man kan använda för att både förhindra att motorn vrider sig och

som ger komfort vid vanlig körning, är att istället för ett stumt stag montera en liten stötdämpare mellan motor och kaross. Typ som en styrdämpare för motorcyklar. Har haft en sådan monterad på en av mina bilar och det fungerade som tänkt.

Mvh

Janne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...