NiklasW December 16, 2005 Report December 16, 2005 Hej, på min 65a med 351W har någon tidigare ägare monterat ett stag mellan motorblocket och rambalken. Jag gissar att det är till för att motorn inte ska vrida sig när man gasar, men jag vet inte.Staget sitter fäst i blocket ungefär där servopumpen sitter.Detta medför att hela bilen vibrerar vid gaspådrag och vid låga varv Någon som sett detta förut och kan förklara vad det är? Citera
Leffe N cmc712 December 16, 2005 Report December 16, 2005 Vad jag har förstått så brukar man bara montera liknande stag på extremt vässade motorer för att inte vrida av motorkuddarna.Om inte din motor är extrem-trimmad så kanske någon tidigare ägare monterat stag bara för att motorkuddarna redan är slut / trasiga?Bara en fundering från min sida... Citera
NiklasW December 17, 2005 Author Report December 17, 2005 Okej som jag trodde då. Jag får undersöka om det är kuddarna som är dåliga eller om de bara har överdrivit rejält..för såå vass är inte motorn Citera
Gäst December 19, 2005 Report December 19, 2005 säkert överdrivet!! var poppis på 60talets dragracebilar och Mopar som var först med det kallade det draglink.Bara plocka bort... kolla motorfästena...just in casemvh R Citera
ThomasFB December 19, 2005 Report December 19, 2005 Motorfästena av sandwich-typ hade en tendens att slitas itu utan stag, speciellt på bigblock motorer med manuell låda och slicks. I dom klasser där solida motorfästen inte är tillåtna, har ett stag en viss nytta. Från början av -70 talet kom en reviderad modell på motorfästena, som fick genomgångsbult. Då blev dom hållbarare, samtidigt som dom gav möjlighet att "trixa" lite. Har personligen gjort en liten distinkt "säkring" på Cudan, menman behöver sällan extra stag på gatbilar. Citera
87gt50 December 19, 2005 Report December 19, 2005 Om man kör med mjuka motorfästen men ändå vill ha lite hjälp när det ska gasas så är ett stag definitivt till nytta. Man kan då släppa staget vid fiskörning för att på så sätt få komforten som många påstår saknas när man kör med stumma motorfästen..Varken hackat eller malet, men kanske lite bättre än inget alls. Själv kör jag med stumma fästen och har inget obehag av det.mvhJocke Citera
jibe December 19, 2005 Report December 19, 2005 Ett trick man kan använda för att både förhindra att motorn vrider sig ochsom ger komfort vid vanlig körning, är att istället för ett stumt stag montera en liten stötdämpare mellan motor och kaross. Typ som en styrdämpare för motorcyklar. Har haft en sådan monterad på en av mina bilar och det fungerade som tänkt.MvhJanne Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.