Jump to content

shelby sänkning


Recommended Posts

ifall jag förtstått rätt så är en shelby sänkning lika med att man flyttar bärarmarna uppåt i karrossen.. man får då en annan hjulvinkel? plus bättre väghållning..

har sökt efter mer info om detta ämne men inte hittat nåt vettigt.. det måste ju finnas nån av er som gjort detta på sin gamla bil.. ni kan ju höra av er för jag tänkte fixa detta på bilen så fort jag fattat hur man gör :--

Link to comment
Share on other sites

ok tack för bra länkar.. enda frågan jag har kvar är... skall min framvagn shimsas också för dem olika hjulvinklarna eller är det bara o borra o klappa ihop??

"Per B cmc538" säljer färdiga plåtmallar om jag inte minns fel, som du bara borrar igenom så blir det rätt.

Sen är det väl lägre hålen ska vara och inte högre upp.

Link to comment
Share on other sites

Du Pelle, hur mycket sänker en Shelby-sänkning?

Tänkte om man skulle sätta dit fjädrar som sänker 1". Så det kasnke blir för lågt med båda? Eller behöver jag inte sänkfjädrar då :?:

shelbysänkningen sänker c:a 1/2"

// Magnus

Link to comment
Share on other sites

Nej exakt vet jag inte men som mange skrev så blir det teoretiskt ca ½''.

Jag har märkt att många tror att man sänker själva bilen 1'' men det är enbart det inre fästet för övre bärarmen som sänks.

Själva fjädern sitter ungefär halvägs ut på bärarmen vilket då ger då en total sänkning på ½ måttet av själva sänkningen.

Jag gjorde en snabbskiss på CADen så ser man det direkt.

GROVT sett borde det bli så här. 8)

Exakta värden så måste man ju veta var alla infästningar sitter men bara så man får en bild över vad som händer.

Klicka på bild för större visning.

Link to comment
Share on other sites

fungerar det att göra shelby sänkning på en 73:a? nu när hela framvagnen ligger i bitar...

Japp det är bara att borra två nya hål för övre bärarmarna. Jag har ju inga mått för dessa. Enklast att använda sig av Pelles mallar.

Link to comment
Share on other sites

hej hej

då är det altså bara att borra nya hål 1" under de gammla hålen? så ska det fungera bra? ett par sådana mallar kan ju inte vara svårt att göra om det bara ska sänkas och inte flyttas i sidled eller så, då jag har tillgång till stans mm. på jobbet så då borde det lösa sig :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...