Jump to content

Ljud, Motor?


Rosell

Recommended Posts

Tjena Mustangvänner.

Tänkte ett tag sälja min Mustang men har nu bestämt mig för att inte göra det. Jag har en Mustang GT-87 Cab.

Jag skulle vilja ha lite tips hur jag piffar upp motor, ljud etc...är ganska grön när det gäller bilar och motorer. Hur får jag fetare ljud i den. Tycker den är lite för tyst nu. Tror att den är helt orginal. Kan man trimma den på något enkelt sätt?? Tänkte inte sätta i en kompressor men man kan kanske få lite mera fart i den på något annat sätt??

Tackar på förhand...

Mvh CMC 1698

Link to comment
Share on other sites

Rosell, jag har ett komplett avgassystem från Headers och hela vägen bak som jag haft på min 87a GT. Headersen är equal length shorties, och ljusår bättre än original. Systemet är inte nytt, men fungerar utmärkt och ger dig garanterat ett bättre ljud och lite bättre effekt än det du har i original. Inga kvävande katalysatorer, (du behöver inga på en bil äldre än -89) och bättre flödande ljuddämpare som motsvarar Flowmasters 3 kammare. Inte så högt att det är besvärande, men tydligt nog för att folk runtom märker dig.

Hör av dig om du e intresserad, det finns i Malmö.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Hej på Er!

Som föregående talare skriver så väck med kattarna.. gör mycket både på effekt och framför allt ljudet. Jag åker med ett BBK-rör utan kattar och efter det ett Flowmaster American Thunder 2,5"- system å det låter, bra och mycket. En del tycker det låter lite burkigt med det är nog en smaksak. Har dock fått en lite störande resonans vid nittio när jag bytte utväxling men det får du nog inte i en cab på samma vis, alternativt köra lite fortare.

Kanske gör lite om man ändrar tändningen till en 13-14grader.. på ljudet alltså.. effekten får du på köpet - även 2-3 hästar är ju alltid välkomna.

Ha det bäst!

Link to comment
Share on other sites

Det låter trevligt. Blir det inga problem att besiktiga bilen sen då?? Är det svårt att byta?? Som sagt är jag nybörjare när det gäller bilar men har jobbat som svarvare så jag har inte tummen mitt i handen...om jag inte minns fel så bytades avgasrören för bara ett par år sedan så de är praktiskt taget nya...måste man byta allt eller kan jag använda det som sitter på ?? Hur mycket pengar pratar vi om??

Link to comment
Share on other sites

Som 87GT50 skriver så ska du inte behöva kattar... Min 93´a är ju krav på så jag får byta.. men det gör man på 30min om man väl gjort det en gång.. Och det är det värt. Roligare och spara kattröret lite för det är ju inte direkt gratis...

Link to comment
Share on other sites

ok fast om man besiktigat innan med kattar så kan jag väl inte besiktiga utan nu?? Kan väl aldrig vara godkännt?? Dem är ju inte kloka på besiktningen...Skitsamma om man bytar det på en halvtimme. Vad behöver jag då?? Räcker det inte att byta ljuddämparna då jag redan har ett praktiskt taget nytt avgassystem? Kan man bara byta dem?? Ska jag vara ärlig kommer jag ej ihåg hur det ser ut....

Link to comment
Share on other sites

Är nog smidigare att byta kattrör än båda dämparna.. eller kanske inte.. men behöver du inga ha så ska du inte ha heller... Kolla vad det står i regbeviset. Kan vara lite småjävligt att få loss muttrorna på headersen om dom aldrig vart borttagna... jag drog av mina och satte i två M10 bult i stället..

Bilprovningen brukar gnälla på allt, iaf i storstäderna som det verkar här på forumet. Här i skogen brukar det gå bra.

Link to comment
Share on other sites

Det ska inte vara något problem att besiktiga utan kattar på en bil äldre än 89 även om den besiktigats med kattar tidigare.

Headersen är det som kostar, resten får du billigt. Vet du vilket som är fram och bak på ett spärrskaft så ska du nog kunna reda ut det :D Det som kan vara lite jobbigt är att få loss det gamla, framför allt på topparna. Har du tillgång till lyft så är det en baggis, ska du ha bilen på pallbockar så är det lite pilligare men fortfarande fullt genomförbart. Jag rekommenderar även att du tar bort luftpumpen, det enda den gör är att den snor effekt... jag har en Ford Motorsport eliminator som vi kan slänga in i dealen. Du får kolla på det om du e intresserad så kan vi prata pengar då. Headers och h-pipa sitter på min bil, så du kan se hur det ser ut på plats.

mvh

jocke

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...