MrTurbo_1645 February 24, 2006 Report February 24, 2006 Det snackas en del om de olika motorernas vikt här ibland. Vissa blir "för tunga" osv. Eftersom jag just nu är på jakt efter en motor att hänga i min bil medans jag renoverar originalmotorn (dvs en motor jag tänker ha i några år) så vill ju jag veta vad spisarna väger. Citera
Ronnie S February 24, 2006 Report February 24, 2006 På den här sidan har du massor av motorvikter (i lbs): http://autoxer.skiblack.com/enginefyi.txtEnligt min miniräknare är 1 lbs lika mycket som 0,45359237 kg. Då skulle alltså motorerna väga (i vissa fall finns flera viktsuppgifter för samma motor):289/302: 209 kg351 C: 249 kg351 W: 231-238 kgFE (alltså 390/428 mfl): 283-294 kg. Citera
MrTurbo_1645 February 24, 2006 Author Report February 24, 2006 Aha! Tack, skillnaden mellan en 289 & en 351 w är mao inte så stor. Går det att baxa in en V8 i bagaget på en Volvo 855 tro... he he Mja, får nog bli släp. Citera
Mecman February 24, 2006 Report February 24, 2006 Hej!Tänk på att en 351 är bredare än 289/302 pga deckhöjden på blocket. Jag har ju ingen aning om tidiga mussar klarar de extra centimetrarna...Motorerna kan du lätt ta i skuffen, jag hade alla mina motordelar nyligen i skuffen på Omegakombin..... Citera
MrTurbo_1645 February 24, 2006 Author Report February 24, 2006 I min -67 skall en 351 funka fint. Gäller bara att hitta en, motormarknaden är mager tyvärr. Nyrenoverat blir för dyrt och orenoverade e ofta smoggmotorer... 302 skulle ju med funka men då är smoggutbudet ännu större... Citera
Ingo February 27, 2006 Report February 27, 2006 Aha! Tack, skillnaden mellan en 289 & en 351 w är mao inte så stor. Går det att baxa in en V8 i bagaget på en Volvo 855 tro... he he Mja, får nog bli släp. Jag släpade upp panteran från dalarna och hade motor och det mesta av inredningen i 855,an (isärplockat).Men komplett bör du nog ha motorn på släpet Citera
MrTurbo_1645 February 27, 2006 Author Report February 27, 2006 Aha! Tack, skillnaden mellan en 289 & en 351 w är mao inte så stor. Går det att baxa in en V8 i bagaget på en Volvo 855 tro... he he Mja, får nog bli släp. Jag släpade upp panteran från dalarna och hade motor och det mesta av inredningen i 855,an (isärplockat).Men komplett bör du nog ha motorn på släpet Tror iofs jag ändrat mig igen. Motorn går ju in i bilen. Om man fällt säten och drar fram den en bit borde det bli rätt bra. Samt palla upp & surra den rekoderligt så klart... hummmm, låter som en vinnande lösning. Citera
Ingo February 27, 2006 Report February 27, 2006 Lägg en träskiva under motorn,så gräver den sig inte genom inredningen,och så går det bättre att klossa motorn innan du drar dit spännbanden.men det är väldigt mycket enklare att lossa motorn från ett släp än från ett kombiutrymme. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.