Jump to content

stripes 69-73


327 iroc

Recommended Posts

Menar du E-godkända reflexer för besiktningen?

Nej du måste ha rätt reflexer med godkänt e-märke

Sätt på reflex med dubbelhäftande tejp direkt på baklysena när du besiktar.

Sen när du besiktat pillar du bara bort dom igen.

Mach 1 stripen ska förövrigt vara reflekterande men inte besiktnings godkänd i Sverige

Link to comment
Share on other sites

okej, ja funderade på magnet tejp, och ha magnet sidan vänd mot kofångaren, sedan är det bara att ta bort.

sedan vad personen sa när jag ringde teknisk suport var att för att få bilen godkänd skulle:

*Bilens hastighets mätare visa KM/h eller vara uppmärkt med det.

*Reflexer baktill, 40cm från närmsa kant eller nått sånt.

så skulle det inte vara nått problem, men en som sakll besiktiga sin camaro av samma års modell tog upp att id nummer skall stansas in i karossen (lämpligen motorutrymet) och återcirkulerande vevhus-ventilation. inget gult ljus fram med mera.

vet ni allt som skall göras så man inte gör för lite innan besiktning??

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag har torskat på magnetreflexbricka och det berodde på att reflexen då lutar för mycket.

Det finns ingen vertikal yta på stötfångaren att sätta en magnetisk reflexbricka.

Enligt gubben fanns det ett max mått för lutning på reflex

Antagligen hade jag även otur med extra tjurig besiktningsman men så var det.

Hastighetsmätaren kan du märka om.

Alternativt leta upp en begagnad km räknare

Link to comment
Share on other sites

okej, får väll bli tejpen då :?

hade tänkt lägge en platta (cirkel) utskuren ur over-head papper ovanpå glaset som jag mäter upp med märkpenna. bör duga, så kan mna ta bort den när man känner för det utan att det lämnar några meen. 8)

Link to comment
Share on other sites

Tänk även på sidomarkeringsljusen. Dom får inte lysa vitt eller rött, bara orange sken åt sidan är godkänt i Sverige.

(Jag vet inte hur sidomarkeringsljusen är konstruerade på en -69. På min -68 är det vitt glas och orange glödlampa fram, och bara röd reflex åt sidan bak. Det är alltså godkänt så länge ingen bytt ut glödlampan till en vanlig vit.)

Jag behövde inte stansa in något extra chassienummer i min bil, men på -69 och nyare bilar fanns det kravet blev jag upplyst om.

Bilbälten är väl också krav på på -69 och nyare?

Reflexerna bak satte jag fast med dubbelhäftande tejp på backljusglasen, för det finns inget krav på backljus. (Jag behöver väl inte tillägga att reflexerna åkte bort direkt efter registreringsbesiktningen.)

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Även jag skall till och besiktiga min bil för första gången. Har tydligen redan ägt den i två år :shock:

Vad jag förstår, bla av ovanstående resonemang, så behöver jag;

1. Fixa reflexer bak (fästes på bakstammen max 40 cm från bilens ytterkanter)

2. Koppla ur lamporna till de röda sidomarkeringarna bak och låta de främre lysa som vanligt.

3. skruva bort kåpglasen från mina positionsljus fram. Vita blinkers fram är ok?!

4.Hastighetsskala på mätaren i km/h.

+ en flaska k-sprit i tanken.... :lol:

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Även jag skall till och besiktiga min bil för första gången. Har tydligen redan ägt den i två år :shock:

Vad jag förstår, bla av ovanstående resonemang, så behöver jag;

1. Fixa reflexer bak (fästes på bakstammen max 40 cm från bilens ytterkanter)

2. Koppla ur lamporna till de röda sidomarkeringarna bak och låta de främre lysa som vanligt.

3. skruva bort kåpglasen från mina positionsljus fram. Vita blinkers fram är ok?!

4.Hastighetsskala på mätaren i km/h.

+ en flaska k-sprit i tanken.... :lol:

/Fredde

Reflexer bak behöver du knappast bry dig om vid en vanlig kontrollbesiktning, det är bara vid reg. som dom brukar vara petiga... Själv har jag inte torskat på det på dom 11 år som jag åkt Musse ;)

I bakre sidomarkeringarna är det ju bara att plocka ur lamphållarna och låta dom hänga lösa i bagaget. 8)

Fram är det ok med vita blinkersar så det borde funka utan glasen...

Hastighetsmätaren ska vara "på svenska" från -70 och framåt har jag för mig. :roll:

Link to comment
Share on other sites

okej, många bra tipps. :D

det är ju registrerings besiktning det är frågan om nu då, eller i mitt fall iallafall ;)

men nu är punkterna uppskrivna så när bilen kommer (nu i helgen) så blir det att förbereda.

Link to comment
Share on other sites

Röda positionsljus på sidan bak är numera godkännt. Jag är säker eftersom jag fick ombesiktning av polisen men godkännd av bilprovningen.

Jag har även fått ombesikting pga avsaknad av reflex bak, så jag sätter dit till vare besiktning.

Link to comment
Share on other sites

Direkt från boken he-he.

reflex bak Max avstånd från ytterkant 400 mm.

Placeras lägst 350 mm från mark och högst 900 mm.

Geometrisk synbarhet uppåt/neråt 15 gr. Sida 30 gr.

Vidare skall den vara röd och rund alt rektangulär.

(trekantiga = släpfordon)

Givetvis E- märkt .

Reflexen bör man ha tillhands på fordonet vid varje bes. då det enligt "boka" är ombes. om någon av reflexerna saknas.

De brukar vara speciellt petiga på Mc när det gäller denna reflex.

Sedan beror det ju på hur "uppmärksam" bes. mannen är om det blir anmärkning. Men som nämndes tidigare speciellt på registreringsbesiktning kollas det extra noga på allt.

Det finns också godkända lyktor och reflexer från usa med dot/sae märkning men det orkar jag inte gå in på nu.

våren kommer till helgen säger dom.......

Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...